Tilrettelegging for inkludering av sterkt tunghørte - En case fra ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465546Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hovedtema i denne oppgaven er inkludering av sterkt tunghørte i skolen og det pedagogiske opplegget rundt sterkt tunghørte.
Oppgaven består av en teoridel som viser til teori om historisk utvikling, hørselshemming, inkludering og tilpasset opplæring og tilrettelegging. Teorien om historisk utvikling fokuserer på utviklingen av synet på hørselshemmede. Teorien om hørselshemming vinkles inn på blant annet perspektiver, definisjoner og årsaker til hørselshemming. Teorien om inkludering omfatter definisjoner, intensjon om inkludering i skolen, selvoppfatning, vennskap og samspill. Tilpasset opplæring og tilrettelegging tar opp ulike forståelser og hørselstekniske hjelpemidler.
Kvalitativt forskningsintervju er brukt som metode for oppgaven. En ungdomsskoleelev og en lærer med spesialpedagogisk ansvar er intervjuet. De ble hovedsakelig spurt om sine opplevelser og erfaringer i forhold til inkludering og tilrettelegging i skolen. Analyse av datamaterialet førte frem til tre hovedkategorier; deltakelse og tilrettelegging.
Hovedkategoriene med underkategorier er diskutert opp mot teorien som er lagt til grunn for oppgaven. Målet er å gi et bilde av deltakernes egne opplevelser og hvilken informasjon dette gir om inkludering av sterkt tunghørte i skolen i dag.