• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilpasset opplæring: pedagogisk praksis i den norske grunnskolen

Siri Vadseth Martinsen
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613769
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Abstract
Begrepet «tilpasset opplæring» er ikke er ukjent begrep, men det er riktig nok vanskelig å praktisere i en skole som er ment for alle. «Opplæring i skolen skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte elev og elevens læring», uttrykker opplæringsloven fra 1998. Tenk deg da, at dette skal utføres i praksis for hver enkelt elev som går i norsk skole, og det er ingen andre enn skolen som institusjon og lærere som skal praktisere dette på en effektiv måte. Selvsagt kan de få hjelp fra assistenter, elevens foreldre i samarbeid med hjemmet og spesialpedagoger, men vekten vil likevel ligge først og fremst på lærernes skuldre, som faktisk har i oppgave å planlegge og tilrettelegge dette innenfor klasserommets rammer.

Ingen barn er født like og ingen barn lærer likt. Alle barn er forskjellige. Bare se for deg hvilke utfordringer dette gir læreryrket, og hvor stor oppgave som faktisk ligger i deres hender.

«Trå varsomt, her blir mennesket til».

- Steffen Handal, nestleder i utdanningsforbundet (aftenposten, 2016).
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit