Tilpasset opplæring: pedagogisk praksis i den norske grunnskolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613769Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Begrepet «tilpasset opplæring» er ikke er ukjent begrep, men det er riktig nok vanskelig å praktisere i en skole som er ment for alle. «Opplæring i skolen skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte elev og elevens læring», uttrykker opplæringsloven fra 1998. Tenk deg da, at dette skal utføres i praksis for hver enkelt elev som går i norsk skole, og det er ingen andre enn skolen som institusjon og lærere som skal praktisere dette på en effektiv måte. Selvsagt kan de få hjelp fra assistenter, elevens foreldre i samarbeid med hjemmet og spesialpedagoger, men vekten vil likevel ligge først og fremst på lærernes skuldre, som faktisk har i oppgave å planlegge og tilrettelegge dette innenfor klasserommets rammer. Ingen barn er født like og ingen barn lærer likt. Alle barn er forskjellige. Bare se for deg hvilke utfordringer dette gir læreryrket, og hvor stor oppgave som faktisk ligger i deres hender.
«Trå varsomt, her blir mennesket til».
- Steffen Handal, nestleder i utdanningsforbundet (aftenposten, 2016).