Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 2611-2630 of 2654
-
Å balansere nærhet og avstand i relasjonen : en kvalitativ intervjustudie av veilederes opplevelse av å bygge tillitsrelasjoner og fremme den profesjonelle utviklingen i møte med kadetter
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få innsikt i hvordan lagsveiledere ved Luftkrigsskolen (LKSK) opplever å være i relasjon med kadetter. Avhandlingen er bygget på følgende problemstilling: ” Hvordan opplever ... -
Å bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og ... -
Å bli tatt vare på og å ta vare på seg selv som hjelper
(Master thesis, 2021)De senere årene har det i norsk folkehelsearbeid vært et økt fokus på psykisk helse, livskvalitet og subjektiv trivsel. Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske problemstillingen; «Hvordan opplever hjelpere ... -
Å bruke institusjonell etnografi til å utforske hvordan en helsetjenestereform møter praksis
(Chapter, 2023)Originally developed by the Canadian sociologist Dorothy E. Smith, institutional ethnography is an approach to research that aims to explore and challenge power relations in society. In Norway and the other Nordic countries, ... -
Å danse med motstanden – en fenomenologisk studie av rådgiveres opplevelser med å møte konflikt ved å bruke kreative og helhetlige tilnærminger
(Master thesis, 2021)Menneskers ulikhet gir grunnlag for konflikt. Konflikt vil slik sett være uunngåelig, i en sammenflettet verden. Sosiale medier gjør mennesker mer sammenflettet enn noen gang, men mange advarer om en stadig økende polarisering. ... -
Å forstå og adressere uautorisert skolefravær blant elever i grunnskolen med ADHD: En scoping review
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker den komplekse sammenhengen mellom Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) og uautorisert skolefravær. Studien gjennomgår og syntetiserer litteratur fra 2020 og fremover, og fokuserer ... -
Å forstå og adressere uautorisert skolefravær blant elever i grunnskolen med ADHD: En scoping review
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker den komplekse sammenhengen mellom Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) og uautorisert skolefravær. Studien gjennomgår og syntetiserer litteratur fra 2020 og fremover, og fokuserer ... -
Å føle at i alle fall èn person ser deg
(Master thesis, 2024)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av hvordan elever med hørselsnedsettelser opplever inkludering i skolen. For å belyse dette temaet har jeg gjennomført en kvalitativ forskning med en abduktiv tilnærming, ... -
Å gå med hjertet først i jobben
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan studenter opplever studieveiledning i høyere utdanning og hvordan de opplever at studieveiledningen har hatt en påvirkning på deres psykiske helse. Med tanke på en økende statistikk ... -
Å ha et barn med utviklingshemming i det norske skolesystemet - En kvalitativ studie av tre mødres opplevelser i møte med en spesialgruppe
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å belyse foresatte til barn med utviklingshemming sine opplevelser i møte med det norske skolesystemet. Det er hevdet at temaet «barn med utviklingshemming i skolen» er et felt med lite ... -
Å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i grupper - En kvalitativ studie av karriereveilederes erfaringer
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan karriereveileder opplever å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i gruppetilbud. Problemstillingen for oppgaven er «Hva opplever karriereveiledere som viktig i møte med mennesker ... -
Å kartlegge samisktalende barn for dysleksi: en kvalitativ studie av spesial pedagogers opplevelse av å kartlegge samisk talende barn for dysleksi
(Master thesis, 2010)Forskingen min startet med å finne et tema og formulere en problemstilling i forhold til det jeg ønsket å forske på. Valget mitt falt på å se på spesialpedagogers opplevelse av å utrede samisktalende barn for dysleksi. ... -
Å leve med dysleksi: En kvalitativ intervjustudie om voksnes erfaringer og opplevelser med dysleksi
(Master thesis, 2014)Tema og bakgrunn: Denne studien handler om å belyse erfaringer og opplevelser som personer med dysleksi har fra skolen, og fra utdanning, arbeid og hverdagsliv i voksen alder. Bakgrunn for valg av tema er at jeg som lærer ... -
Å leve med stamming - Ein kvalitativ studie om talevansken stamming i kvardagen til tre vaksne menneske
(Master thesis, 2017)Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk- Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. I denne oppgåva ynskjer eg å få eit innblikk om temaet stamming og korleis stamming kan påverke livet ... -
Å lære førskolebarn å tenke - En måte å forstå pedagogisk praksis
(Master thesis, 2014) -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å nærme seg: En Q-metodologisk undersøkelse av pedagogisk psykologiske rådgivere i PP-tjenestens sin tilnærming til hjelperollen
(Master thesis, 2013)The aim of this master thesis is to contribute to awareness about different approaches within the helping relation. Theory based upon a positive view of humanity, with existentialistic humanistic and positive psychology ... -
Å oppdage seg selv: En kvalitativ studie av hvordan refleksjon man har over seg selv i veiledning i barnehagen kan bidra til subjektskaping hos veisøker
(Master thesis, 2013)Tema for denne oppgaven er refleksjon i veiledning i barnehagen, og studiens problemstilling er som følger: Hva kjennetegner refleksjon man har over seg selv som voksen i barnehagen gjennom veiledning med tilbakevisning, ...