Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1301-1320 of 2673
-
''Ja takk til flere etiske utfordringer, om det er greit å si det?'' - En kvalitativ studie av noen sentrale etiske utfordringer som PP-rådgivere møter i samarbeid med foreldre og/eller elev, og hvordan PP-rådgiveren håndterer disse?
(Master thesis, 2017)Hver kommune skal ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. (Lovdata. Lov om grunnskolen og den vidaregående opplæringa (Opplæringslova), 1998). Den pedagogiske psykologiske rådgiveren har et ansvar for å samarbeide med andre ... -
"Ja, det hørt æ": En studie av den tidlige språkutviklingen hos et barn med auditory neuropathy spectrum disorder
(Master thesis, 2011) Bakgrunn: Vi jobber som rådgivere ved et statlig kompetansesenter og møter i vår jobb førskolebarn med ulike typer hørselsvansker, deriblant fenomenet Auditory Neuropathy Spectrum Disorder (ANSD). Forskning rundt ... -
"Jeg blir meg i samspill med deg" : en kvalitativ studie om å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne undersøkelsen omhandler arbeidet med å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen. Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med to barnehagelærere som har lederansvar. Deltakerne jobber i hver sin ... -
Jeg er ikke en maskin - En kvalitativ intervjustudie av leders opplevelse av leder-medarbeider-relasjonens betydning for bruken av tilbakemeldinger
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner for ledelse. Mange norske ledere kan oppleve det som utfordrende å gi tilbakemeldinger (Spurkeland, 2012). I denne studien undersøker ... -
"Jeg er ingen leksegutt, jeg er en lekegutt!": En kvalitativ studie om læreres erfaringer knyttet til elever med lærings- og undervisningshemmende atferd og læringsmiljø
(Master thesis, 2011)I denne studien ønsker vi å belyse følgende problemstilling: ”Hvordan opplever og erfarer lærere å legge til rette for et godt læringsmiljø for alle i en klasse med elever med lærings- og undervisningshemmende atferd”? ... -
''Jeg er jo en lærer, jeg har ikke utdanna meg for å drive med krisehåndtering'' - En kvalitativ studie av læreres erfaring med elever i krise
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er læreres erfaringer i arbeidet med elever i krise, i spennet mellom å skulle gi eleven omsorg, og å støtte eleven i å møte skolens krav. Studien vektlegger den typen krise som oppstår når en ... -
"Jeg er med på dine oppturer og nedturer hvis du vil ha meg med på reisen" : en kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved NTNU beskriver sine erfaringer med å møte studenter med psykiske helseproblemer
(Master thesis, 2016)Studentenes helse- og trivselsundersøkelse indikerer at studenter i økende grad strever psykisk, og i betydelig større grad enn befolkningen forøvrig. Ettersom studieveiledere daglig er i kontakt med ulike studenter, er ... -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, both for ... -
«Jeg får litt mer tro på meg selv»
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med livsmestringsundervisning i skolen. Hensikten har vært å bidra til økt forståelse av hvordan elever erfarer å få kompetanse til å ta vare på egen psykisk helse, og hvordan ... -
"Jeg forstår folk bedre rett og slett": En kvalitativ intervjustudie av langtidseffekter for ledere som har vært gjennom lederutviklingskurs
(Master thesis, 2011)Lederutviklingsprogram virker det til at det er mange som gjennomfører i dagens samfunn. Fokuset på å skape gode ledere synes å være stort. Det dette studien vil se nærmere på er hvilke mulige langtidseffekter det å ta et ... -
«Jeg føler meg nesten litt god»: En kvalitativ kasusstudie av faktorer som kan ha betydning for en elevs holdning til matematikk
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med temaet holdninger til matematikk. Studien er gjennomført ved å intervjue en elev på niende trinn, hans to matematikklærere og moren hans. I tillegg ... -
«Jeg føler meg som en utvidet organisme» – unge voksnes opplevelse av parforholdet som mulighet og begrensning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The period before young adult couples choose to commit is prolonged compared to a few decades ago. By applying Grounded Theory, this qualitative study explores how young adults experience contemporary romantic relationships. ... -
''Jeg føler mellomlederne er mellom barken og veden'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan ansatte i Telia Norge opplever mellomleders rolle og kompetanse i endringsprosesser
(Master thesis, 2017)Denne studien har tatt for seg hvordan ansatte ved Telia Norges kundesenters deltidsteam opplever sine mellomlederes rolle, posisjon og kompetanse i endringsprosesser. Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse ...