Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1721-1740 of 2657
-
A Narrative Case Study of How Individuals Construct Meaning Concerning Their Situation Through Their Meetings with Work Counsellors
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Unemployed individuals with health problems may need extensive work counselling to return to work. Narrative meaning-making processes provide possibilities for healing and change; however, we do not know enough about how ... -
Nasjonale læreplanreformer som styringsverktøy i skolen: En kvalitativ studie av lokalt læreplanarbeid etter iverksetting av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:315, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Målet for denne avhandlingen har vært å undersøke læreres lokale læreplanarbeid og hvilken betydningen dette har for pedagogisk planlegging og praksis. Skolebasert læreplanarbeid fikk ny aktualitet i Norge ... -
Naturen som samarbeidspartner i et rådgivningsperspektiv - En kvalitativ studie som undersøker hvordan rådgivere opplever og erfarer møtet med rådsøkere ute i naturen
(Master thesis, 2018)Tradisjonell rådgivning og terapitilnærming foregår som regel i et lukket rom, som betegnes som den profesjonelles arena. Mennesker, både unge og voksne, som av ulike årsaker har behov for å oppsøke en rådgiver, veileder, ... -
NAV-veilederens profesjonelle kompetanse - En Q-metodologisk studie av hvordan veiledere i NAV opplever sin egen kompetanse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masterstudien har vært å belyse hvordan NAV-veiledere opplever sin egen kompetanse. Kompetansebegrepet består av kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter, holdninger, evner og egenskaper som til sammen ... -
Navigating Collaboration: Newcomer Parents’ Perceptions and Experiences with Norwegian Schools
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This qualitative study explores the perceptions and experiences of six newcomer parents from different countries (Afghanistan, Syria, Iran, Chile, Russia, and Ukraine) regarding their collaboration with Norwegian schools. ... -
Navigating Grades and Learning in the Swedish Upper Secondary School Where Neoliberal Values Prevail
(Chapter, 2020)This chapter examines the practices through which a cohort of Swedish upper-secondary pupils manage their learning processes to avoid the possibility of their teachers doubting their study abilities. It explains how, ... -
Navigating Multiple Homes: Exploring Children's Lived Realities and Perspectives on the concept of Home - A Participatory Rights-based Research
(Master thesis, 2024)Gjennom en deltakende og rettighetsbasert tilnærming har denne forskningen som mål å gi barnas stemmer en plattform, og dermed gi verdifulle innsikter i deres livserfaringer og fremme en dypere forståelse av deres perspektiver ... -
"Nå - mulighetenes øyeblikk" - En kvalitativ studie av hvordan rådgiver opplever oppmerksomt nærvær i møte med klienten
(Master thesis, 2014)Temaet for denne studien er rådgivers opplevelse av oppmerksomt nærvær i møte med klienten. For å undersøke dette temaet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer av tre informanter. Den metodiske tilnærmingen er ... -
"Nå kjenner jeg at det er dette her som driver meg, det er dette her jeg vil" - En kvalitativ studie om hvordan et lederutviklingsprogram kan bidra til læring og utvikling
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan deltakere opplever at et lederutviklingsprogram legger til rette for prosesser som fremmer læring og personlig vekst. Gjennom en kvalitativ casestudie med dybdeintervjuer ... -
Nå leser jeg med fingrene
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot hvordan voksne personer som blir blinde opplever å lære seg å lese punktskrift. Formålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i opplevelse og erfaring som de har gjort ... -
Når et plaster ikke hjelper
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har fått tittelen Når et plaster ikke hjelper. Hensikten med studien er å frembringe kunnskap om psykisk helse hos elever i ungdomsskolen. Oppgaven vil belyse hvordan man kan forebygge ... -
Når folkehøgskolen setter rammer - En kvalitativ studie av folkehøgskoleelevers opplevelse av skoleslaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studiens formål er å undersøke hva tidligere folkehøgskoleelevers oppfatning av folkehøgskolen og dens verdi er. Jeg bruker en kvalitativ metodisk tilnærming til å ta for meg følgende problemstilling ... -
Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad!
(Master thesis, 2021)I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ... -
''Når kapasiteten ikke står i stil med engasjementet'' - En kvalitativ studie om utbrenthet i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2018)Utbrenthet i arbeidslivet er et fenomen som har fått mer og mer fokus i løpet av de siste ti-årene, men det er begrenset med forskning om temaet som er knyttet til frivillig arbeid. I denne studien har jeg undersøkt ... -
Når minoritet møter majoritet - Ei kvalitativ undersøkelse av kva som skjer i møtet mellom minoritet og majoritet, med utgangspunkt i ikkje-vestlege foreldre si oppleving av barnehagen
(Master thesis, 2017)Tittelen for oppgåva er «når minoritet møter majoritet», og tek utgangspunkt i foreldre med ikkjevestleg bakgrunn og deira opplevingar. Då fokuset ligg på kva foreldra opplever når dei kjem til den norske barnehagen. ... -
Når Pappa er Sinna Mann og Mamma en drage
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en multimodal kritisk diskursanalyse av bildebøkene Sinna Mann (2003) og Dragen (2018), begge skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus. Studiens overordnede tema er vold i nære relasjoner. ... -
Når prioriteringer møter følelser: unge voksnes livsvalg innen utdanning og kjærlighet
(Master thesis, 2024)I overgangen til voksenlivet må unge voksne navigere en kompleks virkelighet, hvor samfunnsmessige normer og forventninger påvirker deres valg innen utdanning og romantiske relasjoner. Mennesket tar ofte livsvalg under ... -
"Når vi får til de her teamene, det er da vi lykkes" - En kvalitativ studie av skole og PPT´s arbeid med tiltak rettet mot skolevegring.
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer ansatte i skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har fra arbeid med tiltak rettet mot skolevegring. Undersøkelsen tar for seg forståelse ...