Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 348-367 av 2673
-
"Da fikk jo vi påpekt områder som lå litt mer blindt for oss": En fenomenologisk studie om hvordan gruppedeltakere opplever at tilbakemeldinger kommer til uttrykk og gir mening i gruppekontekst
(Master thesis, 2012)Through a qualitative interview study I have searched to gain insight into how four individuals experience feedback as significant when the working-group is the frame of experience. The research participants have participated ... -
Dalit children's experiences and perspectives regarding school participation in Nepal
(Master thesis, 2013)The caste based discrimination has been a matter of great discussion in societal and governmental level in Nepal. Several scholars have discussed this matter focusing on how people have been discriminated in the ground of ... -
Dannelse og Duelighed for livet: Dannelse og yrkesutdanning i den grundtvigske tradisjon
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:88, Doctoral thesis, 2006) -
Danning og ånd: Ei utarbeiding av omgrepet danning frå Hegels filosofi
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:297, Doctoral thesis, 2012) -
Dårlig magefølelse: Grunnlag for bekymringsmelding?: - sentrale mønstre i barnehagansattes arbeid med barn som bekymrer
(Master thesis, 2009)Omsorgssvikt har vært et aktuelt tema i samfunnsdebatten de siste årene. Barn som lever med rus, fysisk og psykisk mishandling og seksuelle overgrep har interessert flere forskermiljø og dermed fått større plass i media ... -
De bærer på et enormt ansvar, og passer på sine omsorgspersoner når de heller burde leke og bare fått lov til å være barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven handler om barn som pårørende av foreldre med rusmiddelproblemer. Forskning viser at barn i slike livssituasjoner tidligere var betegnet som de «usyngelige», «skjulte» og «glemte» barna ... -
"De er på skolen, men de er vanskelige å se" : En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere forstår og reflekterer rundt innagerende atferd blant barn og unge i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Innagerende atferd er et paraplybegrep som omfatter mange ulike vansker og atferd. Blant annet blir de beskrevet som stille, tilbaketrukken, sjenerte, introverte og beskjedne. De er dermed en gruppe som havner i bakgrunnen ... -
"De er sterkere enn vi tror!" : en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn i Norge
(Master thesis, 2016)Formål og problemstilling Formålet med min studie har vært å få et dypere innblikk i hvordan barnehager i Norge kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn. I min studie har jeg vært ute etter pedagogers tanker ... -
« De har all verdens mulighet til å lære»: En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre spesialpedagoger og en vernepleier tilrettelegger opplæringen til ungdom med Asperger syndrom
(Master thesis, 2013)Mennesker med Asperger syndrom opplever gjerne store utfordringer med å organisere seg selv i daglige gjøremål, og de har ofte omfattende forståelsesvansker knyttet til sosial samhandling, språk og kommunikasjon. I denne ... -
''De har en historie med seg, og den historien er det veldig viktig at vi får tak i og skjønner'' : en kvalitativ intervjustudie om kartlegging av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2017)Norge har etter hvert blitt et flerkulturelt samfunn. Her bor det mange mennesker fra ulike land. Andelen av elever som har en annen språklig og kulturell bakgrunn øker betydelig og påvirker den norske grunnskolen. ... -
De kan ikke bare sitte på passasjersida og la det suse og gå... De må ta rattet: En kvalitativ studie om hvordan veiledere i ForVei opplever at de bidrar til å øke studenters reelle handlingsrom
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven undersøker veilederes opplevelse av empowerment. Problemstillingen oppgaven tar utgangspunkt i er; Hvordan erfarer veileder at hans/hennes bidrag hjelper veisøker å utvide sitt reelle handlingsrom? Jeg ... -
De må føle seg savnet når de ikke har møtt opp på skolen : en kvalitativ studie om læreres tanker om årsaker og tiltak i møte med frafallsproblematikken
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen tar et dypdykk inn i frafallsproblematikken vi ser i dagens skole. Imsdal VGS er studiens forskningsskole, og er en skole med svært høy gjennomføringsprosent. Skolen har både yrkesfag og ... -
De pedagogiske lederne i barnehagen og deres ledelsesprosesser, med vekt på relasjonsledelse
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er relasjonsledelse. Du vil i oppgaven få innblikk i hva som karakteriserer tre pedagogiske lederes utvøvelse av relasjonsledelse i barnehagen. Videre vil det bli gjort rede for hvordan ... -
«De ser jo bare utfordringen, de ser ikke historien bak» En kvalitativ studie om hvordan rådgivere i videregående skole opplever å være personlig i relasjoner med elever
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke ny kunnskap om hvordan rådgivere i videregående skole opplever å være personlig i relasjoner med elever i rådgivning, og hvordan det kan se ut i praksis. Rådgivere ... -
''De skal korke timen'' : kommunal styring av skolen gjennom prosjektet '' vurdering for læring ''
(Master thesis, 2016)Det overordnede temaet for denne masterstudien er kommunal styring av skolen. I dette casestudiet undersøker jeg hvordan kommunen tar i bruk skoleutvikling som verktøy i styring av skolen ved å følge reformen «Vurdering ... -
De stille barna - En kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelærere ivaretar de stille barna, og hvordan organiseringen kan påvirke de stille barna?
(Master thesis, 2017)Denne kvalitative forskningen retter fokuset mot de stille barna i barnehagen. Formålet med dette studiet er å få frem barnehagelærernes og spesialpedagogens tanker, erfaringer og refleksjoner knyttet til deres arbeid med ... -
De stille barna i barnehagen : en kvalitativ studie av hvordan personalet i barnehagen møter de stille barna
(Master thesis, 2016)Utagerende atferd har vært mest i fokus i tidligere forskning, men innagerende vansker viser seg å være like vanlig som utagerende atferd. I en travel barnehagehverdag kan det være vanskelig å se alle barna, spesielt de ... -
De stille barna og skolens krav om muntlig aktivitet: En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere kan legge til rette for elever med innagerende atferd i timer med forventninger om muntlig aktivitet
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg innagerende atferd i skolen. I dagens skole stilles det krav om muntlig aktivitet. Elever med innagerende atferd kan ha vanskelig for å være muntlig aktiv, og kan derfor oppleve skolens krav som ...