Institutt for pedagogikk og livslang læring
Recent Submissions
-
The effect of electro-magnetic-energy-regulation therapy on subjective sleep among elite players in Norwegian women's football
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
"Nå kjenner jeg at det er dette her som driver meg, det er dette her jeg vil" - En kvalitativ studie om hvordan et lederutviklingsprogram kan bidra til læring og utvikling
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan deltakere opplever at et lederutviklingsprogram legger til rette for prosesser som fremmer læring og personlig vekst. Gjennom en kvalitativ casestudie med dybdeintervjuer ... -
Hva sier aktuell forskning om betydningen av kompetanse om tilpasset opplæring blant de ansatte i skolen for å utvikle et inkluderende læringsmiljø?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan økt kompetanse i tilpasset opplæring kan fremme utviklingen av inkluderende læringsmiljøer i norske skoler, ved hjelp av en narrativ litteraturstudie. Med en stadig større interesse ... -
Unges mediebruk og psykisk helse: En litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven går gjennom hvordan ungdommens bruk av sosiale medier påvirker deres psykiske helse, med spesielt fokus på forskning fra 2019 til 2023. Problemstillingen er hvordan sosiale medier påvirker ungdoms ... -
Betydningen av barnehagepersonalets relasjonskompetanse
(Master thesis, 2024)I barnehagen skal alle barn få en opplevelse av å bli sett, respektert, forstått, få hjelp og den støtten de har behov for. Her skal de også føle seg betydningsfulle i fellesskapet, og være i et positivt samspill med både ... -
Lederes syn på lederrollen, innovasjon og psykologisk trygghet i restaurantbransjen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å få innblikk i lederes perspektiver, erfaringer og meninger omhandlede lederrollen, innovasjon og psykologisk trygghet i restaurantbransjen. Lederne er butikksjefer for hver sin ... -
Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2024)I denne studien undersøker vi læreres erfaringer fra nettundervisning i offentlige videregående skoler i Norge. Basert på åtte intervju med lærere i en fylkeskommunal nettskole anvendte vi profesjonell agency og tematisk ... -
Kattem-modellen: Overgangspedagoger gir en bedre overgang fra barnehage til skole, piloteringen 2022
(Research report, 2024) -
Oversettelser av utdanningspolitikk i midlertidige nettverksorganisasjoner – et systemteoretisk perspektiv.
(Chapter, 2024)I dette kapittelet, som delvis baserer seg på våre tidligere forskningsartikler, undersøker vi hvordan oversettelser av utdanningspolitikk foregår i midlertidige nettverksorganisasjoner. Vi anvender et sosiologisk, ... -
DIDACTICAL MODELS FOR USING STUDENT-RESPONSE TECHNOLOGY IN COLLEGE CLASSROOMS – HOW SPECIFIC MODELS MAY CONTRIBUTE TO ADVANTAGEOUS OUTCOMES IN COLLEGE CLASSROOMS
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Psykososialt arbeidsmiljø blant barnevernledere: en kvalitativ studie av hvordan selvbestemmelsesteorien kan brukes som utgangspunkt for å belyse lederes opplevelser
(Master thesis, 2024)Sammendrag Med bakgrunn i endringsprosessen barnevernet gjennomgår i dag, knyttet til blant annet funn gjort i undersøkelser publisert av Helsetilsynet i 2022, ble det blant annet påpekt at noen av utfordringene i barnevernet ... -
Å føle at i alle fall èn person ser deg
(Master thesis, 2024)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av hvordan elever med hørselsnedsettelser opplever inkludering i skolen. For å belyse dette temaet har jeg gjennomført en kvalitativ forskning med en abduktiv tilnærming, ... -
Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Ifølge Kunnskapsløftet skal skolen bidra til å utvikle elevers skriveferdigheter fra skolestart. Tidligere forskning har imidlertid vist at lærere ikke opplever at lærerutdanningen forbereder dem i tilstrekkelig grad til ... -
Emosjonell/psykisk vold: forstått og prioritert?
(Master thesis, 2024)Antall ord: 19707 Denne masteroppgaven undersøker hvordan emosjonell/psykisk vold forstås i to nasjonale styringsdokumenter: Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017-2021) og Opptrappingsplan mot vold og overgrep mot ... -
Are educational transitions related to young people’s loneliness and mental health: a systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Transitions can be described as passage/movement from one life phase, condition, or status to another, where people learn to adapt to the change through inner reorientation, adaptation, and/or transformation. The aim was ... -
Research circles as a method for implementing new services in the public health and welfare system
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Background: Co-creation has become a guiding principle in public service innovation, but more knowledge is still needed on overcoming barriers and increasing the effectiveness of co-creation processes. This study explores ... -
Protective factors of burnout among Norwegian sport coaches
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The main purpose of the current study was to explore burnout and protective factors among elite sport coaches, more specifically how sex, perceived coach performance, grit, social competence and social resources was uniquely ... -
Kongen på haugen? Hvordan lærere ved èn skole forteller om regulering av risikolek.
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har som hensikt å utforske fenomenet risikolek og forstå læreres erfaringer med å regulere denne typen lek i skolen. Prosjektet benytter en kvalitativ metode, med fire semi-strukturerte intervjuer ... -
The `hudfarge´ pencil. Childrens thoughts about skin color and inclusion
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar i bruk et bredt utvalg av metoder som individuell og gruppetegning, gruppeintervjuer og individuelle intervjuer. Det tar utgangspunkt i disse forskningsspørsmålene: "Hvordan beskriver barn fargen ... -
Exploring a Pedagogical Model for Place-Based and Intergenerational Education. A multiple case study from the mid- and north Norwegian coast
(Doctoral theses at NTNU;2024:366, Doctoral thesis, 2024)English summary How can local knowledge and interactions between generations motivate students to join in and stay engaged in formal education? This thesis is a response to this question, as it aims to develop a pedagogical ...