Institutt for pedagogikk og livslang læring
Recent Submissions
-
The transformative power of representation among youth: Towards appreciating diversity and inclusion in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2025)In Norway, contemporary challenges linked to racism, discrimination, and social exclusion advocate for original approaches to enhance inclusion and appreciation of diversity. In this article, we draw on empirical material ... -
Relasjonsbygging i nettbasert veilederutdanning: En kvalitativ studie av veilederes opplevelser
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne studien utforsker hvordan studenter opplever muligheten til å bygge relasjoner til medstudenter og undervisere i nettbasert veilederutdanning. Forskningskonteksten er et karriereveiledningsemne som ble nettbasert ... -
En studie av rådgiveres opplevelser av emosjonell involvering i klienthistorier og selvivaretakelse
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å utvikle ny kunnskap om emosjonell involvering og selvivaretakelse blant rådgivere. Med dette som målet ved studien lyder problemstillingen som følger: «Hvordan opplever et utvalg rådgivere å ... -
Betydningen av det psykososiale skolemiljøet for elever med funksjonsnedsettelse: En scoping review
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker betydningen av det psykososiale skolemiljøet for den psykiske helsen til barn med funksjonsnedsettelser. Ifølge opplæringsloven § 9a-1 har elever en individuell rett til et godt ... -
Friluftsliv Through a Chilean Lens: Navigating Outdoor Life in Norway as Migrant Children and Parents
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan chilenske barn og deres foreldre i Norge forholder seg til friluftsliv –en sentral del av norsk identitet, knyttet til utendørsliv, glede og selvstendighet. Gjennom en barneorientert, ... -
Når prioriteringer møter følelser: unge voksnes livsvalg innen utdanning og kjærlighet
(Master thesis, 2024)I overgangen til voksenlivet må unge voksne navigere en kompleks virkelighet, hvor samfunnsmessige normer og forventninger påvirker deres valg innen utdanning og romantiske relasjoner. Mennesket tar ofte livsvalg under ... -
Chinese-Norwegian Children's Experiences with Social Media and Online Games
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker kinesisk-norske immigrantbarns levde erfaringer og påvirkningen av sosiale medier på deres daglige liv. Immigrantbarn blir ofte sett på som marginaliserte og sårbare grupper som trenger beskyttelse, ... -
The war within: emotional experiences of children in Norwegian child protection services
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This article demonstrates how children’s emotional experiences in the context of child protection services (CPS) impact their choices in everyday lives. It draws on a qualitative study examining the lived experiences of ... -
Social regulation of learning in interdisciplinary groupwork
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Engineering education has seen a growing interest in how students regulate their learning as a group in interdisciplinary projects. This study adds to the current literature on social regulation of learning by conducting ... -
Archives and children’s cultural heritage
(Journal article; Peer reviewed, 2023)In this explorative and collectively written paper, researchers and archivists from the research project Children’s cultural heritage — the visual voices of the archive ponder, wrestle with, confront, and dig deeper into ... -
A structured learning environment: the generic nature of recommendations in psychoeducational reports
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This paper analyses the recommendation section in psychoeducational reports. With educational psychologists (EPs) spending increasing time writing psychoeducational reports, the present study was conducted to analyse and ... -
Institutionalizing social participation in health policy for better performing health systems: Policy lessons from the field
(Research report, 2024)Social participation is increasingly acknowledged as essential to making health policies that respond to people’s experiences, expectations and needs, and as a key driver of equitable, inclusive and responsive health ... -
Making social participation central to health system governance: Policy lessons from the field
(Research report, 2024)Promoting and sustaining social participation are crucial for creating health systems that deliver health for all. Through a selection of country case studies from the WHO European Region, this policy brief showcases how ... -
Innblikk i lederes opplevelser, og håndtering, av konflikter: Mixed Methods forskning på lederes meningsskaping av konflikter på arbeidsplassen
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven undersøker hvordan norske ledere (innen sosialt arbeid) opplever, og navigerer seg gjennom, de mange konfliktene på arbeidsplassen. Denne forskningen forsøker å forstå kompleksiteten av konflikthåndtering ... -
Exploring enactments of the big screen and the small screen in a Norwegian early childhood education and care setting
(Journal article; Peer reviewed, 2022)While much has been written about how to implement digital tools for learning and play in early childhood education and care, using a sociomaterial perspective this article seeks to explore what types of activities can be ... -
The effect of electro-magnetic-energy-regulation therapy on subjective sleep among elite players in Norwegian women's football
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
"Nå kjenner jeg at det er dette her som driver meg, det er dette her jeg vil" - En kvalitativ studie om hvordan et lederutviklingsprogram kan bidra til læring og utvikling
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan deltakere opplever at et lederutviklingsprogram legger til rette for prosesser som fremmer læring og personlig vekst. Gjennom en kvalitativ casestudie med dybdeintervjuer ... -
Hva sier aktuell forskning om betydningen av kompetanse om tilpasset opplæring blant de ansatte i skolen for å utvikle et inkluderende læringsmiljø?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan økt kompetanse i tilpasset opplæring kan fremme utviklingen av inkluderende læringsmiljøer i norske skoler, ved hjelp av en narrativ litteraturstudie. Med en stadig større interesse ... -
Unges mediebruk og psykisk helse: En litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven går gjennom hvordan ungdommens bruk av sosiale medier påvirker deres psykiske helse, med spesielt fokus på forskning fra 2019 til 2023. Problemstillingen er hvordan sosiale medier påvirker ungdoms ... -
Betydningen av barnehagepersonalets relasjonskompetanse
(Master thesis, 2024)I barnehagen skal alle barn få en opplevelse av å bli sett, respektert, forstått, få hjelp og den støtten de har behov for. Her skal de også føle seg betydningsfulle i fellesskapet, og være i et positivt samspill med både ...