Institutt for pedagogikk og livslang læring
Recent Submissions
-
Ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2025)Denne studien hadde som hensikt å undersøke hvordan skoler og PPT samarbeider med oppfølging av alvorlig skolefravær. Studien tar for seg forståelse og indentifisering av ufrivillig skolefravær, hvordan og når PPT involveres ... -
Inkludering i klasserommet: en kvalitativ studie om pedagogers erfaringer
(Master thesis, 2025)I dag vektlegges det fysiske læringsmiljøet på en annen måte en tidligere, der flere aktører involveres i produksjon av forskning og utvikling av gode skolemiljø for fremtiden. Skolemiljø er et tverrfaglig tema som omfatter ... -
Kjønnsforskjeller hos barn med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2025)Sammendrag I min masteroppgave undersøkes det hvordan fem pedagoger opplever kjønnsforskjeller hos barn med autismespekterforstyrrelse (ASD), og hvilken rolle dette kan spille for tidlig identifisering og tilrettelegging ... -
‘Devoted Despite It All’: Norwegian Child Welfare Workers' Experiences of Implementing a Therapeutic Model for Adolescents With Co-Occurring Problems
(Journal article; Peer reviewed, 2024)In Norway, child welfare responsibilities are divided between state-run (SCW) and municipal (MCW) agencies. This study explores MCW practitioners' experiences of implementing a therapeutic model tailored by SCW for MCW to ... -
Inclusion of Syrian students in need of special support in Norwegian schools - a qualitative study with students and parents
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Despite the over-representation of immigrant children assessed as requiring special needs education, research into their social and educational experiences in the Nordics is limited. This qualitative study explored the ... -
Visuell og multimodal konseptualisering av læring - en studie av tekstproduksjon på smarttelefon i skole og hverdagsliv
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2025:119, Doctoral thesis, 2025)Smartphones and screen-based communication have fundamentally changed how we produce and understand text. Here I investigate how students use visual texts on smartphone apps, both in their free time and in schoolwork. A ... -
Analysens plass i veiledning av kvalitative masteroppgaver
(Chapter, 2024)Kapittelet retter søkelyset mot veiledning av masteroppgaver og bearbeidelse og analyse av empiriske funn – et tema som i liten grad er dekket i faglitteraturen. For å belyse denne prosessen benytter vi en triadisk modell ... -
Universitets- og høgskulepedagogikk – framveksten av eit norsk fagfelt
(Chapter, 2024) -
Samiske skolers erfaring med støttesystemet
(Master thesis, 2025)Hensikten med denne studien er å se på samiske skolers erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet. Studien belyser hvordan ansatte tilknyttet den samiske skolen opplever samarbeid med støttetjenestene, og hvilken ... -
Konkret og konstruktiv? En studie av underviseres erfaringer med dokumentering av individuelle opplæringsplaner i videregående skole
(Master thesis, 2024)I dette prosjektet har jeg undersøkt hvilke tanker og opplevelser de som dokumenterer individuelle opplæringsplaner (IOP) har om kvaliteten i dette arbeidet. Problemstillingen har vært: «Hva gjør opplæringsmålene i en IOP ... -
Exploring Adolescent Stress and Coping Strategies in School: A Qualitative Study of Upper Secondary School Students in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
“I’ve always felt like I’m on the outside”: Identity and social inclusion among young adults with mental illness and complex needs – a qualitative study
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Purpose: Addressing social inclusion often involves objective measures and means related to work, education, housing and economy. However, important subjective factors, such as the relationship between identity on social ... -
First-year engineering students' attitudes and learning goals in calculus: A ten-year follow-up study
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This study sets out to examine engineering students’ attitudes and learning goals in a first-year mandatory calculus course. We explored how, and the extent to which, course specific goals and attitudes changed over the ... -
En narrativ litteraturstudie om betydningen av lærer-elev relasjonen for å forhindre frafall i videregående utdanning
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om lærer-elev-relasjonen og hvordan dette har betydning for frafall i videregående utdanning. Selv om fullføringsraten blant norske ungdommer er relativt høy, er det fortsatt en andel elever ... -
The involved and responsible outsiders: Norwegian gamer-parents expanding and reinforcing contemporary norms of parenthood
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Gaming is a popular activity among both children and adults. However, research on gaming in a family context often frames gaming as the interest of the child that parents must manage. Because gaming is becoming a more ... -
Deepening Our Understanding of Developmental Assessments Use in Developing Leaders’ Capacity for Complexity
(Journal article; Peer reviewed, 2023)In the 25 years or so that I’ve been engaged in the field of developmental psychology, and more specifically as it is applied to leadership, I have observed both my own maturation of understanding the field as well as ... -
The influence of educational transitions on loneliness and mental health from emerging adults’ perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Eksamen og vurdering 24 - Sluttrapport fra arbeidsgruppe ved NTNU
(Research report, 2024) -
Hvordan kan vi forstå de innsattes opplevelse av endring gjennom Reflekterende Samtaler? - Et transformativt læringsperspektiv
(Master thesis, 2024)Reflekterende samtale er en samtaleform som siden 2004, har blitt tilbudt innsatte i Trondheim fengsel og forvaringsanstalt (TFFA). Det har vært om lag 7-10 innsatte som har gjennomført reflekterende samtaler hver uke aller ...