Institutt for pedagogikk og livslang læring
Nye registreringer
-
Dysleksi og digitale hjelpemidler i skolen
(Master thesis, 2022)I denne studien ønsket jeg å lære mer om dysleksi og tilrettelegging ved hjelp av digital lese- og skrivestøtte for elever i grunnskolen. Dette fordi jeg med bakgrunn som lærer har fått øynene opp for dysleksi, og vet med ... -
Opplevde symptomer på ADHD, en begrensning for mestring?
(Master thesis, 2022)Mestring har vist seg å være en viktig faktor når det kommer til både fysisk og psykisk helse hos oss mennesker. Flere styringsdokumenter trekker frem viktigheten av å mestre eget liv og evnen til å kunne håndtere ... -
Oppfølging etter mobbing
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er hvordan skolene følger opp elever som har vært utsatt for mobbing. Jeg har i denne studien ønsket å få frem lærere og rektorers oppfatning av begrepet mobbing og deres meninger om oppfølging i ... -
De bærer på et enormt ansvar, og passer på sine omsorgspersoner når de heller burde leke og bare fått lov til å være barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven handler om barn som pårørende av foreldre med rusmiddelproblemer. Forskning viser at barn i slike livssituasjoner tidligere var betegnet som de «usyngelige», «skjulte» og «glemte» barna ... -
Et godt psykososialt arbeidsmiljø på videregående skoler
(Master thesis, 2022)Lærerrollen fremhever ansattes velvære og mental helse, men er samtidig et veldig krevende yrke der utfordringene endrer seg konstant (Skaalvik & Skaalvik, 2012, s. 13). Ettersom lærerrollen er mangfoldig, gir denne oppgaven ... -
Bak atferd er det følelser og bak følelser er det behov
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hensikten med studien har vært å innhente kunnskap om personalet i skolens erfaringer med elever som viser utfordrende atferd. Der følgende problemstilling har blitt belyst: «Hvilken erfaring har personalet i ... -
Læring gjennom studentaktive læring- og undervisningsformer ved høyere utdanning
(Master thesis, 2022)Bakteppet for denne masteroppgaven er studentaktive lærings- og undervisningsformer ved høyere utdanning. Formålet er å sette søkelyset på læringsassistenters opplevelser rundt det å skulle legge til rette for læring hos ... -
Vold i skolen
(Master thesis, 2022)Skolens oppgave med å håndtere vold og motvirke utviklingen av vold i skolen har de siste tiårene blitt stadig viktigere. Ved hjelp av mer kursing og mer forebyggende innsats kan dette bidra til å løse noe av problematikken. ... -
«De vil jo så gjerne på skolen, men de får det ikke til»
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan lærere og spesialpedagoger forstår fenomenet skolevegring, samt hvordan de erfarer arbeidet med å forebygge at elever i grunnskolen utvikler skolevegring. ... -
Mobbing Et marginalt unntaksfenomen eller en godt etablert styringskunst?
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne oppgaven er mobbing undersøkt som et sosialt fenomen. Formålet er å utforske alternative måter å nærme seg og forstå hva mobbing er. Dette er en teoretisk oppgave hvor hovedproduktet er en teoretisk ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien har tatt sikte på å gi et innblikk i fire pedagogers erfaringer med pedagogiske samarbeidsområder i overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende ... -
Forebygging av radikalisering og høyreekstremisme i den norske skolen
(Master thesis, 2022)De siste 10 årene har vi sett en økende terrortrussel fra høyreekstreme i vesten, noe som har resultert i to terrorangrep på norsk jord. Forebyggingen av radikalisering og høyreekstremisme har i denne sammenheng tidligere ... -
Kunnskapsdeling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten ... -
På kontoret bra, hjemme best? En kvalitativ studie om uformell læring i en tid preget av hjemmekontor.
(Master thesis, 2022)Koronapandemien har tydeliggjort betydningen av raske omstillinger fra det fysiske arbeidsstedet til hjemmekontoret. Dette innebærer at ansatte står ovenfor nye muligheter og utfordringer i deres arbeidshverdag. I denne ... -
Kunnskapsdeling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten ... -
Hjelpesøkende atferd blant universitetsstudenter
(Master thesis, 2022)I Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse (SHoT) fra 2021 rapporterte nesten halvparten av studentene som deltok om et høyt nivå av psykiske plager. Samtidig oppga kun rett over 20% å ha oppsøkt profesjonell hjelp på ... -
The Blame Game: Tilting and Coaching in Esports
(Master thesis, 2022)E-sport som bransje og deres tilskuerscene vokser seg større for hver dag som går, og posisjonen som sport blir gradvis anerkjent over hele verden. Siden e-sport fortsatt er et nytt felt mangler strukturene til tradisjonell ... -
Covid-19: The Future of Home Office
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven var å se på erfaringene og framtidsorienteringene ansatte i et stort ingeniørfirma har dannet seg, etter å ha jobbet hjemmefra under Covid-19 pandemien i Norge. De psykososiale faktorene ... -
Children's Perspectives on the Friendship Campaign BlimE!
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å utforske hvordan barn og BlimE-kampanjen bidrar til pågående konstruksjoner av barndom, vennskap og ‘godt medborgerskap’. BlimE er en årlig vennskapskampanje i regi av NRK, som tar ... -
Det «lokale» i skolen - Ressurs for meningsfull læring eller styringsstrategi for økt kunnskap og økonomisk vekst? En tekstanalyse av utdanningspolitiske styringsdokumenter i perioden 1980-2020
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan skolens oppgave og funksjon har endret seg fra 1980-tallet og frem til i dag, og om det «lokale» sin rolle i skolen har blitt preget av denne endringen. Det ...