Institutt for pedagogikk og livslang læring
Recent Submissions
-
The war within: emotional experiences of children in Norwegian child protection services
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This article demonstrates how children’s emotional experiences in the context of child protection services (CPS) impact their choices in everyday lives. It draws on a qualitative study examining the lived experiences of ... -
Social regulation of learning in interdisciplinary groupwork
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Engineering education has seen a growing interest in how students regulate their learning as a group in interdisciplinary projects. This study adds to the current literature on social regulation of learning by conducting ... -
Archives and children’s cultural heritage
(Journal article; Peer reviewed, 2023)In this explorative and collectively written paper, researchers and archivists from the research project Children’s cultural heritage — the visual voices of the archive ponder, wrestle with, confront, and dig deeper into ... -
A structured learning environment: the generic nature of recommendations in psychoeducational reports
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This paper analyses the recommendation section in psychoeducational reports. With educational psychologists (EPs) spending increasing time writing psychoeducational reports, the present study was conducted to analyse and ... -
Institutionalizing social participation in health policy for better performing health systems: Policy lessons from the field
(Research report, 2024)Social participation is increasingly acknowledged as essential to making health policies that respond to people’s experiences, expectations and needs, and as a key driver of equitable, inclusive and responsive health ... -
Making social participation central to health system governance: Policy lessons from the field
(Research report, 2024)Promoting and sustaining social participation are crucial for creating health systems that deliver health for all. Through a selection of country case studies from the WHO European Region, this policy brief showcases how ... -
Innblikk i lederes opplevelser, og håndtering, av konflikter: Mixed Methods forskning på lederes meningsskaping av konflikter på arbeidsplassen
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven undersøker hvordan norske ledere (innen sosialt arbeid) opplever, og navigerer seg gjennom, de mange konfliktene på arbeidsplassen. Denne forskningen forsøker å forstå kompleksiteten av konflikthåndtering ... -
Exploring enactments of the big screen and the small screen in a Norwegian early childhood education and care setting
(Journal article; Peer reviewed, 2022)While much has been written about how to implement digital tools for learning and play in early childhood education and care, using a sociomaterial perspective this article seeks to explore what types of activities can be ... -
The effect of electro-magnetic-energy-regulation therapy on subjective sleep among elite players in Norwegian women's football
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
"Nå kjenner jeg at det er dette her som driver meg, det er dette her jeg vil" - En kvalitativ studie om hvordan et lederutviklingsprogram kan bidra til læring og utvikling
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan deltakere opplever at et lederutviklingsprogram legger til rette for prosesser som fremmer læring og personlig vekst. Gjennom en kvalitativ casestudie med dybdeintervjuer ... -
Hva sier aktuell forskning om betydningen av kompetanse om tilpasset opplæring blant de ansatte i skolen for å utvikle et inkluderende læringsmiljø?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan økt kompetanse i tilpasset opplæring kan fremme utviklingen av inkluderende læringsmiljøer i norske skoler, ved hjelp av en narrativ litteraturstudie. Med en stadig større interesse ... -
Unges mediebruk og psykisk helse: En litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven går gjennom hvordan ungdommens bruk av sosiale medier påvirker deres psykiske helse, med spesielt fokus på forskning fra 2019 til 2023. Problemstillingen er hvordan sosiale medier påvirker ungdoms ... -
Betydningen av barnehagepersonalets relasjonskompetanse
(Master thesis, 2024)I barnehagen skal alle barn få en opplevelse av å bli sett, respektert, forstått, få hjelp og den støtten de har behov for. Her skal de også føle seg betydningsfulle i fellesskapet, og være i et positivt samspill med både ... -
Lederes syn på lederrollen, innovasjon og psykologisk trygghet i restaurantbransjen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å få innblikk i lederes perspektiver, erfaringer og meninger omhandlede lederrollen, innovasjon og psykologisk trygghet i restaurantbransjen. Lederne er butikksjefer for hver sin ... -
Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2024)I denne studien undersøker vi læreres erfaringer fra nettundervisning i offentlige videregående skoler i Norge. Basert på åtte intervju med lærere i en fylkeskommunal nettskole anvendte vi profesjonell agency og tematisk ... -
Kattem-modellen: Overgangspedagoger gir en bedre overgang fra barnehage til skole, piloteringen 2022
(Research report, 2024) -
Oversettelser av utdanningspolitikk i midlertidige nettverksorganisasjoner – et systemteoretisk perspektiv.
(Chapter, 2024)I dette kapittelet, som delvis baserer seg på våre tidligere forskningsartikler, undersøker vi hvordan oversettelser av utdanningspolitikk foregår i midlertidige nettverksorganisasjoner. Vi anvender et sosiologisk, ... -
DIDACTICAL MODELS FOR USING STUDENT-RESPONSE TECHNOLOGY IN COLLEGE CLASSROOMS – HOW SPECIFIC MODELS MAY CONTRIBUTE TO ADVANTAGEOUS OUTCOMES IN COLLEGE CLASSROOMS
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Psykososialt arbeidsmiljø blant barnevernledere: en kvalitativ studie av hvordan selvbestemmelsesteorien kan brukes som utgangspunkt for å belyse lederes opplevelser
(Master thesis, 2024)Sammendrag Med bakgrunn i endringsprosessen barnevernet gjennomgår i dag, knyttet til blant annet funn gjort i undersøkelser publisert av Helsetilsynet i 2022, ble det blant annet påpekt at noen av utfordringene i barnevernet ... -
Å føle at i alle fall èn person ser deg
(Master thesis, 2024)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av hvordan elever med hørselsnedsettelser opplever inkludering i skolen. For å belyse dette temaet har jeg gjennomført en kvalitativ forskning med en abduktiv tilnærming, ...