Institutt for pedagogikk og livslang læring
Recent Submissions
-
Selv den minste detalj kan ha stor betydning for barnet
(Master thesis, 2024)Formålet med dette masterprosjektet har vært å se nærmere på hvordan pedagoger i skolen opplever å tilpasse opplæringen for elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) og sensoriske vansker for å sikre inkludering. Det ... -
Navigating Multiple Homes: Exploring Children's Lived Realities and Perspectives on the concept of Home - A Participatory Rights-based Research
(Master thesis, 2024)Gjennom en deltakende og rettighetsbasert tilnærming har denne forskningen som mål å gi barnas stemmer en plattform, og dermed gi verdifulle innsikter i deres livserfaringer og fremme en dypere forståelse av deres perspektiver ... -
Pedagogisk tilbud på sykehus Foreldrenes erfaringer
(Master thesis, 2024)Hvilke erfaringer har foreldre til det pedagogiske tilbudet som barnet deres mottar eller tidligere har mottatt på sykehus? Studien utforsker denne problemstillingen gjennom en kvalitativ forskningstilnærming med intervju, ... -
Forebygging av problematferd
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om forebygging av problematferd i skolen. Formålet har vært å få økt kunnskap om hvordan en kontaktlærer håndterer og reflekterer rundt arbeidet med forebygging av problematferd i klasserommet. ... -
Trivsel på arbeidsplassen
(Master thesis, 2024)Helse og velvære på jobb er tema med relevans for medarbeidere og ledelse. Det finnes omfattende litteratur på tvers av ulike felt som direkte og indirekte belyser seg til helse og trivsel på arbeidsplassen (Danna & Griffin, ... -
En kvalitativ studie av hvordan ansatte opplever jobbengasjement som følge av læring- og utviklingsmuligheter i arbeidshverdagen
(Master thesis, 2024)Tilstrekkelig kompetanse er et knapphetsgode og en vedvarende utfordring for organisasjoner i dagens arbeidsliv. For å håndtere en arbeidskontekst i kontinuerlig endring, blir det viktig at organisasjoner tilrettelegger ... -
Forebygging av problematferd
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om forebygging av problematferd i skolen. Formålet har vært å få økt kunnskap om hvordan en kontaktlærer håndterer og reflekterer rundt arbeidet med forebygging av problematferd i klasserommet. ... -
PP-tjenestens rolle og bidrag i samhandling rundt skolemestring for elever som bor i fosterhjem
(Master thesis, 2024)Internasjonal forskning og norske studier har de siste tiårene vist at elever som er under barnevernets omsorg, mestrer skolen på lavere nivå enn andre elever. I denne masterstudien løftes derfor samhandling mellom skole, ... -
Country deep dive on the well-being economy: Wales
(Research report, 2024) -
Mobile phones and moral order: Children’s appropriation of and accounting for digital media rules in schools
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Traumer hos flyktningbarn. En kvalitativ studie om laget rundt barnets erfaringer i arbeidet med traumer hos flyktningbarn
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien tar for seg laget rundt barnet, og deres erfaringer rundt arbeidet med traumer hos flyktningbarn. Det bosetter seg mange flyktninger i Norge i løpet av et år, og dette vil trolig øke med årene. ... -
Det digitale klasserommet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Den raske fremveksten av nye digitale teknologier har forårsaket omfattende endringer i utdanningssektoren, noe som gjør at mediepedagogikk som fagfelt stadig må oppdateres gjennom ny forskning og litteratur. I ... -
Traumer hos flyktningbarn: En kvalitativ studie om laget rundt barnets erfaringer i arbeidet med traumer hos flyktningbarn
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien tar for seg laget rundt barnet, og deres erfaringer rundt arbeidet med traumer hos flyktningbarn. Det bosetter seg mange flyktninger i Norge i løpet av et år, og dette vil trolig øke med årene. ... -
Barnehage og skole: sammen hånd i hånd? Et utvalg barnehage- og grunnskolelærere sine perspektiv på overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2024)Det ble lovet en mer lekende tilnærming til barna inn i førsteklasse, da seksårsreformen ble innført i den norske skolen i 1997. Likevel er kvaliteten på overgangen mellom barnehagen og skolen fortsatt et mye omdiskutert ... -
Barnehage og skole: sammen hånd i hånd? Et utvalg barnehage- og grunnskolelærere sine perspektiv på overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2024)Det ble lovet en mer lekende tilnærming til barna inn i førsteklasse, da seksårsreformen ble innført i den norske skolen i 1997. Likevel er kvaliteten på overgangen mellom barnehagen og skolen fortsatt et mye omdiskutert ... -
Det er som å være i et snøskred, og du får ikke gjort noe
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forekomsten av ufrivillig skolefravær har økt de siste årene, og har fått betydelig oppmerksomhet i media. Ufrivillig skolefravær er et komplekst fenomen, og flere hevder at de vet for lite om fenomenet. ... -
Forskjellen på skolen og Talentsenteret i Trondheim fra et elevperspektiv.
(Master thesis, 2024)Formålet med studien har vært å undersøke problemstillingen: hvilke forskjeller opplever elever med stort læringspotensial at det er mellom Talentsenteret i Trondheim og skolen knyttet til tilpasset opplæring, og hvordan ... -
ADHD-symptomer og kjønn En kvantitativ studie om indre motivasjon, innsats og selvvurdering av kompetanse hos elever i videregående opplæring
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke effekter ADHD-symptomer og kjønn har på elevers indre motivasjon, innsats og selvvurdering av kompetanse. Studien baserer seg på foreliggende kvantitativt datamaterialet ... -
Psykososialt arbeidsmiljø og hjemmekontor
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke sammenhengen mellom det psykososiale arbeidsmiljøet og hvor ofte ansatte ønsker å benytte hjemmekontor. Hjemmekontor ble vanlig under covid-19 pandemien i 2020 og er i dag ... -
Psykososiale faktorer og stress i universitets- og høyskolesektoren
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke sammenhenger det er mellom psykososiale faktorer i arbeidslivet og stress hos de ansatte ved den norske universitets- og høyskolesektoren. De psykososiale faktorene ...