Institutt for pedagogikk og livslang læring
Recent Submissions
-
Emosjonell/psykisk vold: forstått og prioritert?
(Master thesis, 2024)Antall ord: 19707 Denne masteroppgaven undersøker hvordan emosjonell/psykisk vold forstås i to nasjonale styringsdokumenter: Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017-2021) og Opptrappingsplan mot vold og overgrep mot ... -
Are educational transitions related to young people’s loneliness and mental health: a systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Transitions can be described as passage/movement from one life phase, condition, or status to another, where people learn to adapt to the change through inner reorientation, adaptation, and/or transformation. The aim was ... -
Protective factors of burnout among Norwegian sport coaches
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The main purpose of the current study was to explore burnout and protective factors among elite sport coaches, more specifically how sex, perceived coach performance, grit, social competence and social resources was uniquely ... -
Kongen på haugen? Hvordan lærere ved èn skole forteller om regulering av risikolek.
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har som hensikt å utforske fenomenet risikolek og forstå læreres erfaringer med å regulere denne typen lek i skolen. Prosjektet benytter en kvalitativ metode, med fire semi-strukturerte intervjuer ... -
The `hudfarge´ pencil. Childrens thoughts about skin color and inclusion
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar i bruk et bredt utvalg av metoder som individuell og gruppetegning, gruppeintervjuer og individuelle intervjuer. Det tar utgangspunkt i disse forskningsspørsmålene: "Hvordan beskriver barn fargen ... -
Research circles as a method for implementing new services in the public health and welfare system
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Background: Co-creation has become a guiding principle in public service innovation, but more knowledge is still needed on overcoming barriers and increasing the effectiveness of co-creation processes. This study explores ... -
Exploring a Pedagogical Model for Place-Based and Intergenerational Education. A multiple case study from the mid- and north Norwegian coast
(Doctoral theses at NTNU;2024:366, Doctoral thesis, 2024)English summary How can local knowledge and interactions between generations motivate students to join in and stay engaged in formal education? This thesis is a response to this question, as it aims to develop a pedagogical ... -
Tid for tillit. En innholdsanalyse av tillitsbegrepet i utdanningspolitiske dokumenter 2003-2023
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan tillit som fenomen er konstruert i norske utdanningspolitiske dokument de siste 20 årene. Rammen for oppgavens datamateriale tar for seg utdanningspolitiske ... -
Betydningen av en positiv lærer-elev-relasjon i møte med skolevegring - Sett fra elevenes perspektiv
(Master thesis, 2024)De siste årene har det vært en økning i antall rapporterte skolevegringssaker fra skoler og pedagogisk-psykologiske tjenester. Dette er et fenomen som ofte blir referert til som skolevegring og handler om at elever ofte ... -
Betydningen av en positiv lærer-elev-relasjon i møte med skolevegring - Sett fra elevenes perspektiv
(Master thesis, 2024)De siste årene har det vært en økning i antall rapporterte skolevegringssaker fra skoler og pedagogisk-psykologiske tjenester. Dette er et fenomen som ofte blir referert til som skolevegring og handler om at elever ofte ... -
Aspects of Elite Female Football Players’ Training Loads and Sleep Variations
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The current study investigated the associations between female football players’ training loads and their sleep variations. The sample included 21 female elite football players from a Norwegian top-league club with a mean ... -
What influences the use of HR analytics in Human Resource management in Norwegian municipal health care services?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background The centrality of human resources in the provision of healthcare suggests that Human Resource (HR) management and the use of Human Resource analytics – use of digital data to better understand, assess, plan and ... -
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?
(Chapter, 2024)This chapter explores the way teaching methods and physical organization of classrooms in upper secondary schools in Norway result in Othering and marginalization of newly arrived non-Western students. Drawing on interviews ... -
Folkehelse og livsmestring i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Fokuset i dette masterprosjektet er temaet folkehelse og livsmestring. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan jobber en lærer, en spesialpedagog og en rektor i grunnskolen med det tverrfaglige temaet folkehelse og ... -
Young people's digital drawing practices as cultural heritage
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This article focuses on young people as producers of cultural heritage and, in particular, on their drawing practices. Based on ten in-depth interviews with youth (aged 11–20) living in Sweden, we explore young people's ... -
I møte med utfordrende atferd
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne kvalitative undersøkelsen omhandler forståelse og håndtering av utfordrende atferd. Formålet er å skaffe innblikk i læreres perspektiv på elever med ASF og utfordrende atferd i grunnskolen. Det teoretiske ... -
Relasjoner i bevegelse En kvalitativ studie av tre barneskolelæreres erfaring med fysisk aktiv læring i møte med problematferd
(Master thesis, 2024)I dagens samfunn utgjør fysisk inaktivitet blant unge, problematferd og økende vold i skolen store utfordringer. Disse problemene påvirker elevenes helse, trivsel og læringsmiljø negativt, og stiller krav til skolene om å ... -
Studenters Opplevelse av E-sport som Plattform for Identitet, Tilhørighet og Vennskap
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative undersøkelsen handler om hvordan fire forskjellige studenter fra NTNU opplever sitt medlemskap i e-sport som avgjørende for deres hverdag. I teksten vil det belyses erfaringer, og opplevelser fra funn og ... -
Læreres møte med ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie som undersøker erfaringene og opplevelsene til fire lærere knyttet til ufrivillig skolefravær. Studien er basert på fire semistrukturerte intervjuer, hvor målet var å få en ...