Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1979-1998 of 2531
-
Selvforståelse gjennom samtale: Hvordan bruke samtalen som verktøy for å hjelpe barn til en bedre selvforståelse?
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven handler om samtaler med barn, og hvordan vi kan fremme en god utvikling gjennom å bygge opp barns egne mestringsstrategier. Fokuset er på hvordan man gjennom samtale kan skape sammenhenger som gir ny innsikt ... -
Selvoppfatning og motivasjon hos elever med lærevansker : en kvalitativ intervjustudie av ungdomsskoleelevers opplevelse av å motta undervisning på en liten gruppe sammenlignet med å motta undervisning i klassen
(Master thesis, 2016)Tema og bakgrunn Denne studien handler om å belyse hvordan elever opplever å motta støtte i en mindre gruppe sammenlignet med å motta undervisning i samlet klasse, og hvordan dette er med på å påvirke elevenes selvoppfatning ... -
Selvoppfatning. En kvantitativ studie av hvordan lærer og medelever kan påvirke tenåringers selvoppfatning, og hvordan dette påvirker ens opplevelse av stress
(Master thesis, 2015)I denne masteravhandlingen har vi undersøkt betydningen av emosjonell støtte fra lærer og tilhørighet til sosialt miljø for tenåringers selvoppfatning. Videre har vi undersøkt hvordan dette relaterer seg til opplevelsen ... -
Selvregulering for en elev med blindhet : en kvalitativ studie innenfor rammen av "TIL-modellen", en didaktisk modell for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Temaet for denne kvalitative studien er en elev med blindhet sin erfaring med selvregulering, i et klasserom der lærere praktiserer TIL-modellen; en modell for tilpasset opplæring. TILmodellen har til hensikt å fremme ... -
Selvregulering hos elever med generelle lærevansker - En kvalitativ studie innenfor rammen av TIL-modellen, en didatisk modell for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er spesialpedagogenes erfaringer i praktisering av TIL-modellen, en praktisk didaktisk modell som har til hensikt til å bidra til tilpasset opplæring og fremme selvregulering hos elever med generelle ... -
Selvregulering hos en elev med ADHD
(Master thesis, 2016)Temaet i denne studien har vært selvregulering for en elev med ADHD innenfor rammene av TIL-modellen, en praktisk didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset opplæring (Skaalvik & Skaalvik, 1988, 1996, 2013). ... -
Selvregulering hos pliktoppfyllende høyt presterende elever - En kvalitativ studie innenfor rammen av TIL-modellen
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om pliktoppfyllende høyt presterende elevers erfaringer med TIL-modellens tilrettelegging for selvregulering. TIL-modellen er en praktisk didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset ... -
Selvskading i skolen: hvordan møte og skape en god hjelperelasjon til ungdom som selvskader
(Master thesis, 2009) -
Selvstendige sammen: En kvalitativ studie av minoritetsrådgivning i grupper på videregående skole
(Master thesis, 2010)Fokus i denne oppgaven er minoritetsrådgivning i videregående skole. Studien oppgaven er basert på er knyttet til et av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) tiltak for å forhindre tvangsekteskap. Dette tiltaket ... -
Selvutvikling i et grupperådgivningsperspektiv: En Q-metodolgisk studie om studenters subjektive syn på hvordan de opplever selvutvikling i grupper
(Master thesis, 2012)Group counseling seeks to improve people’s understanding of communication and interpersonal relations, while simultaneously developing self-awareness. Self-development means learning and discovering that leads to growth, ... -
Selvverd og frafall i skolen : en kvalitativ studie om sammenhenger mellom selvverd, fravær og tanker om å slutte på skolen i videregående opplæring
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å undersøke om selvverdet til elever i videregående skole har en sammenheng med hvorfor noen elever velger å avslutte opplæringen underveis. Selvverdet ble målt opp imot faktorer som skulking, ... -
Selvverd, ensomhet, tilhørighet og sosialt miljø: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom selvverd, ensomhet, tilhørighet og sosialt miljø blant elever i videregående skole og forskjeller på elever med spesielle behov og uten spesielle behov.
(Master thesis, 2011) Denne masteroppgaven har sammenhenger mellom selvverd, ensomhet, tilhørighet og sosialt miljø som tema. Den ser også på forskjeller ved disse variablene mellom elever med spesielle behov og elever uten spesielle ... -
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
(Chapter, 2023) -
Sensing Feeling Alive: Attentiveness to Movements in/with Embodied Teaching
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This is an explorative work on teaching. The understanding of teaching that I use in my work is that teaching is action, it happens in the present – here and now. So, while teaching refers to shorter timespans, education ... -
Sensing the Same Space – Spatial Understanding and Engagement in Higher Education
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The aim of this theoretically oriented review is to examine the role of space and spatial thinking in the changing teaching and learning environments in higher education. The starting point is that educational space is not ... -
Sensitiv responsivitet i barnehagen: En kvalitativ studie av hvordan profesjonell omsorg i barnehagen påvirkes av personalets empatiske identifikasjon med og relasjoner til det enkelte barn
(Master thesis, 2013)Tema for denne masteroppgaven er sensitiv responsivitet i barnehagen, og jeg har undersøkt hvordan profesjonelle omsorgsgiveres relasjoner til enkeltbarn får innvirkning på omsorgen. Problemstillingen er som følger: Hvordan ... -
Sex differences in sleep and influence of the menstrual cycle on women’s sleep in junior endurance athletes
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Previous research shows that female athletes sleep better according to objective parameters but report worse subjective sleep quality than male athletes. However, existing sleep studies did not investigate variations in ... -
Shared goals and values in the teaching profession, job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: The mediating role of psychological need satisfaction
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study explored relations between teachers’ perceptions of sharing educational goals and values with their colleagues (shared values), job satisfaction, and motivation to leave the teaching profession. The extent to ... -
"Sharing is caring" : en Q-metodologisk studie av hvordan menn opplever å dele følelsene sine med andre menn
(Master thesis, 2015)Det ser ut til å eksistere en allmenn antakelse om at menn ofte unngår å dele det de føler. Målet med denne studien var å undersøke hvordan menn opplever å dele følelsene sine med andre menn. Resultatene fra tidligere ...