• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Selvregulering for en elev med blindhet : en kvalitativ studie innenfor rammen av "TIL-modellen", en didaktisk modell for tilpasset opplæring

Knudsen, Lene Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (3.639Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2421232
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Abstract
Temaet for denne kvalitative studien er en elev med blindhet sin erfaring med selvregulering, i et klasserom der lærere praktiserer TIL-modellen; en modell for tilpasset opplæring. TILmodellen har til hensikt å fremme selvregulering hos elevene (Skaalvik & Skaalvik, 2013). Det har i det siste tiår vært et stadig fokus på selvregulering, og at det må legges vekt på selvregulert læring i alle fag i skolen. Samtidig trekkes det frem at forskning for elever som er synshemmede er svært mangelfullt. Formålet med studien er å få en forståelse for både elevens og lærernes erfaringer, tanker og refleksjoner knyttet til TIL-modellens muligheter og utfordringer for utvikling av selvregulering for elever med sterkt nedsatt syn eller blindhet. Tematikken blir belyst i studien gjennom følgende problemstilling:

Hvilke erfaringer har en elev med blindhet og hennes lærere om TIL-modellens tilrettelegging for selvregulering? For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført intervjuer med eleven og lærerne. Dette suppleres med observasjon. Konteksten for forskningsstudien var helt unik. Ved bruk av begge metodene kunne jeg få et helhetlig perspektiv på fenomenet og ha mulighet til å gå mer i dybden. Den teoretiske referanserammen belyses opplæring av elever med sterkt nedsatt syn eller blindhet, samt tidligere forskning på området. Deretter tar den for se TIL-modellen. Avslutningsvis belyses teori om selvregulering, selvbestemmelse og psykisk helse.

Studiens funn viser til betydningen av lærernes bevissthet, kompetanse og rolle for en elev med sterkt nedsatt syn eller blindhet sin utvikling av selvregulering. Strategier og prosedyrer blir fremhevet for å kunne balansere lærerens rolle mellom nærhet og avstand. Videre viste det seg at disse hovedfunnene gjenspeilet potensialet i TIL-modellen, og hvilket grunnleggende bakteppe dette er for elevens utvikling av selvbestemmelse og selvregulering. Avslutningsvis ses det kort på sammenhengen mellom å både fokusere på systemperspektiv og individets forutsetninger for å gi et forsvarlig opplæringstilbud.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit