Selvverd, ensomhet, tilhørighet og sosialt miljø: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom selvverd, ensomhet, tilhørighet og sosialt miljø blant elever i videregående skole og forskjeller på elever med spesielle behov og uten spesielle behov.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269455Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har sammenhenger mellom selvverd, ensomhet, tilhørighet og sosialt miljø som tema. Den ser også på forskjeller ved disse variablene mellom elever med spesielle behov og elever uten spesielle behov.
Det er brukt allerede innsamlet data fra forskningsprosjektet “Læringsmiljøets betydning for bortvalg i videregående skole”, noe som gir et utvalg på ca 2000 elever. Det er en longitudinell studie som tar for seg elevenes to første år på videregående skole. Dette er et omfattende forskningsprosjekt som blant annet kartlegger elevenes opplevde selvverd, ensomhet, tilhørighet og deres oppfatning av det sosiale miljøet.
Denne masteroppgaven viser signifikante sammenhenger mellom selvverd, ensomhet, tilhørighet og sosialt miljø, samt forskjeller mellom elever med spesielle behov og uten spesielle behov når det kommer til de variablene som er nevnt ovenfor.