• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Selvutvikling i et grupperådgivningsperspektiv: En Q-metodolgisk studie om studenters subjektive syn på hvordan de opplever selvutvikling i grupper

Krogstie, Camilla Hellesøy
Master thesis
Thumbnail
Åpne
606478_FULLTEXT01.pdf (1.306Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/271723
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1858]
Sammendrag
Group counseling seeks to improve people’s understanding of communication and interpersonal relations, while simultaneously developing self-awareness. Self-development means learning and discovering that leads to growth, development and inner change. In addition, the experience of self-acceptance and acceptance from others is essential for individual development. Therefore, it can be said that group counseling, communication, interpersonal relations, self-awareness and the importance of acceptance are all relevant themes in this study. This study concerns how group counselig is experienced as a foundation for self-development and growth. The study is Q-methodological and results show how selfacceptance, need for belonging, desire for genuin mutuality and courage is perceived as important values in the self-development process. How these four subjects are experienced, potential consequences of these so-called fundamental values, and how people in groups of four different fundamental values can work together, are discussed.
 
I grupperådgivning jobber man med forståelse av kommunikasjonsmønstre og relasjoner, samtidig som man utvikler sin selvbevissthet. Selvutvikling forstås som læring og oppdagelser som fører til vekst, utvikling og indre forandring. I tillegg er opplevelsen av selvaksept og aksept fra andre av vesentlig betydning for individets utvikling. Det kan derfor sies at grupperådgivning, kommunikasjon, relasjoner, selvbevissthet og betydningen av aksept alle er relevante tema for denne studien. Denne studien handler om hvordan grupperådgivning oppleves som grunnlag for selvutvikling. Studien er Q-metodologisk og resultatene viser hvordan henholdsvis selvaksept, behov for tilhørighet, ønsket om gjensidighet og mot oppleves som viktige verdier i selvutviklingsprosessen. Hvordan disse fire såkalte grunnverdiene oppleves, hva som kan være en konsekvens av disse, og hvordan mennesker i grupper med fire ulike grunnverdier kan fungere sammen, drøftes.
 
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit