• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Selvstendige sammen: En kvalitativ studie av minoritetsrådgivning i grupper på videregående skole

Jensen, Christine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
441106_FULLTEXT01.pdf (330.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269401
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2678]
Abstract
Fokus i denne oppgaven er minoritetsrådgivning i videregående skole. Studien oppgaven er basert på er knyttet til et av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) tiltak for å forhindre tvangsekteskap. Dette tiltaket innebærer ansettelse av minoritetsrådgivere i videregående skole. Min studie tar utgangspunkt i dette tiltaket og fokuserer særlig på minoritetsrådgivning i grupper.

Min teoretiske for forståelse er preget av multikulturell rådgivningsteori, teori om grupperådgivning og av perspektiv på kultur og kulturforståelse.

Oppgaven er basert på en kvalitativ studie av tre rådgiveres erfaringer med grupperådgivning for minoritetsungdom, en jakt på gode grep. Studiens funn presenters gjennom tre kategorier.Kategoriene er et produkt av en analyse av forståelsen av hva grep er og kan være. En tredeling utkrystalliserte seg: Grupperådgivning som grep, rådgivernes ferdigheter, samt grupperådgivningens form og innhold.

Oppsummert viser min studie at rådgivernes innstillinger og tro på grupperådgivning som arbeidsform har betydning for utformingen av rådgivningen. De arbeider med en bredtilnærming til ungdommenes utfordringer, gjennom å tilby en rekke varierte aktiviteter. Rådgiverne er opptatt av å gi ungdommene økt bevissthet og utvidet kunnskap som verktøy i sin dialog med sine omgivelser. Ungdommenes sosiale kontekst anerkjennes og inkluderes i rådgivningen.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit