• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Selvregulering hos pliktoppfyllende høyt presterende elever - En kvalitativ studie innenfor rammen av TIL-modellen

Selbyg, Fride Karoline
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Master i spesialpedagogikk (783.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2563796
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
Denne studien handler om pliktoppfyllende høyt presterende elevers erfaringer med TIL-modellens tilrettelegging for selvregulering. TIL-modellen er en praktisk didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset opplæring, samt legge til rette for at elever kan være selvregulerte i egen læringsprosess (Skaalvik & Skaalvik, 1988, 1996, 2013). Formålet med studien har vært å beskrive, samt forsøke å få en forståelse for elevenes erfaringer, og på den måten vinne ny innsikt om selvregulering for pliktoppfyllende høyt presterende elever.

Studiens problemstilling er som følger: «Hvilke erfaringer har fire pliktoppfyllende høyt presterende elever med TIL-modellens tilrettelegging for selvregulering?»

Problemstillingen er belyst med en empirinær tilnærming, gjennom semistrukturerte intervjuer med fire elever på mellomtrinnet. Da intervjuene ble gjennomført hadde elevene over ett års erfaring i å arbeide med TIL-modellen på en ukentlig basis.

Gjennom analyse og tolkning opp mot studiens teorigrunnlag, viste denne studien at pliktoppfyllende høyt presterende elever har positive erfaringer med selvregulering innenfor rammen av TIL-modellen. Elevenes utsagn gav inntrykk av at de liker å få bestemme selv, og viste at selvbestemmelse er en forutsetning for å kunne være selvregulert i egen læringsprosess. Samtidig viste analysene at elevene utfordres av sine egne høye standarder, og i å håndtere disse på en god måte – og dermed utfordres de også med selvreguleringen. Utfordringene med å bestemme selv gjør at lærerstøtte står sentralt for at disse elevene skal kunne lykkes med å være selvregulert i egen læringsprosess.

TIL-modellen legger til rette for lærerstøtte og støtte til selvrefleksjon – både i forhold til hva som blir vanskelig med å bestemme selv, og hvordan håndtere det, i de ulike fasene som selvregulert læring består i. Dersom man tar i betraktning at prestasjonspress og stress i skolen har negative konsekvenser for elevenes mentale helse (Lillejord, Børte, Ruud & Morgan, 2017; Skaalvik & Skaalvik, 2017b) – og tenker at selvbestemmelse og selvregulert læring utgjør en livskompetanse – kan det å lære å regulere egen læring innenfor TIL-modellens rammer, sees på som helseforebygging, ved at elevene utvikler evnen til å sette på bremsen i tide.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit