Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3368-3387 av 3409
-
Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi i pedagogisk virksomhet i barnehagen
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven ”Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi som pedagogisk virksomhet i barnehagen” utforsker hvordan barnehageansatte forstår estetikk i relasjon til pedagogisk arbeid i barnehagen. Bakgrunnen for ... -
Å bygge bro mellom multimodalitet og lyrikk i et estetisk perspektiv. En studie av tiendeklasseelevers tolkende teksskaping.
(Master thesis, 2021)Denne studien tar sikte på å gå inn i norskfagets ryggmarg, og forsøke å bygge bro mellom feltene multimodalitet og lyrikk. Foreningen skjer både med utgangspunkt i resepsjonsestetikk og ved et estetisk kunnskapssyn. Dette ... -
Å endre et destruktivt klassemiljø
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan norske ungdomsskolelærere jobber for å endre destruktive klassemiljøer. Oppgaven er en kasusstudie, basert på kvalitative intervjuer av to ungdomsskolelærere. Ved hjelp av resultatene ... -
Å falle mellom to stoler? - Et kvalitativt forskningsprosjekt om læreres opplevelse av gode grep og tiltak for faglig- og sosial utvikling i grunnkompetanseløp
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har belyst tiltak som skal gi elever tilknyttet grunnkompetanseløp et best mulig tilbud, basert på et stort tilretteleggingsbehov av opplæringen. Elevgruppen som omtales i oppgaven kan betegnes som en ... -
Å finne hjem: En analyse av hjem og identitet i tegneserieromanen Et annet sted.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven gjør jeg en mediumspesifikk tekstanalyse av tegneserieromanen Et annet sted (2014) av Xueting Yang. Målet for oppgaven er å bidra med kunnskap om den moderne norske tegneserierlitteraturen og tegneseriens ... -
Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Kunst, estetiske praksiser og forskningsmetodologier er hele tiden i bevegelse og tilblivelse. I artikkelen forsøker jeg delvis å finne noen stabiliseringspunkt for det å forske med kunsten gjennom å knytte an til et bredt ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ... -
Å gjøre et hus til et hjem. Om folkemuseers fremstilling av norske boliger 1950-2002.
(Bachelor thesis, 2019)Flere av de store norske folkemuseene har etablert utstillinger som viser norske hjem og formidler folks boforhold helt opp mot vår tid. Jo nærmere 2019 vi kommer, jo mindre åpenbart kan det virke at disse framstillingene ... -
Å gjøre teksten mer synlig. En tenkning mot en ikke-fortolkende litteraturdidaktikk fundert i Susan Sontags kunstfilosofi.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven problematiserer fortolkning som en grunnleggende antakelse i litteraturundervisningen. Det vil si tanken om at det i litteraturundervisning finnes en forståelse om at alle tekster skal fortolkes. Dette kan ... -
Å ivareta et godt psykososialt miljø
(Bachelor thesis, 2019)Et godt psykososialt miljø er et miljø preget av god trivsel, helse og læring. Det psykososiale miljøet i klasserommet var noe forskningsdeltakerne mine var svært opptatt av, og de viste en sterk bekymring for om deres ... -
Å koordinere vingene. En studie av syv minoritetsspråklige foreldre sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2023)Med denne studien har vi som hensikt å utvide perspektivene på skole-hjem-samarbeid. I den forbindelse har vi møtt og intervjuet syv foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn utenfor Vest-Europa. Målet har vært å løfte frem ... -
Å koordinere vingene. En studie av syv minoritetsspråklige foreldre sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2023)Med denne studien har vi som hensikt å utvide perspektivene på skole-hjem-samarbeid. I den forbindelse har vi møtt og intervjuet syv foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn utenfor Vest-Europa. Målet har vært å løfte frem ... -
Å legge til rette for å gi elever læringsfremmende tilbakemeldinger
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven dreier seg om formativ vurdering, og problemstillingen oppgaven tar utgangspunkt i er: Hvordan kan en lærer legge til rette for å gi elevene gode læringsfremmende tilbakemeldinger? Hensikten med oppgaven ... -
Å lære instrument på egen hånd
(Master thesis, 2023)Læreplanen i musikk har etter Kunnskapsløftet fra 2020 rettet fokuset mot læring gjennom kunst, og bort fra instrumentopplæring og musikalske ferdigheter. YouTube tilbyr en stadig økende mengde musikkundervisningsvideoer ... -
Å lære omsorg - En studie i helsefagarbeiderlærlinges hverdag
(Master thesis, 2015)Denne studien prøver å belyse helsefagarbeiderlærlingenes hverdag sett fra deres synspunkt. Det har vært en spennende oppgave å få være en del av det lærlingene erfarte under mine observasjoner og å få lov å høre fra dem ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ... -
Å se metaforer med nye øyne : bruk av metaforer i læreboktekster og minoritetsspråklige elevers resepsjon av disse
(Master thesis, 2015-06-24) -
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ... -
Å stå på bar bakke: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med tidlig innsats i tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er tidlig innsats for tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse for læreres erfaringer og opplevelser med tilrettelegging for elever ...