Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2012-2031 av 2590
-
Self-awareness in leadership
(Master thesis, 2020)Sammendrag Bakgrunn Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan selvbevissthet kan påvirke forholdet mellom leder og følger. Hovedarenaen og utgangspunktet for denne forskningen har vært lederutviklingskurset ... -
Self-Directed Learning in the Eyes and Hands of Teachers of Adults - A Quantitative Approach
(Master thesis, 2014)Self-directed learning is viewed by many specialists as one of the main aspects of Adult Education, due to the autonomous nature of adults. Such autonomy presents a challenge to teachers, who must share with their adult ... -
Self-Disclosure in Leadership - A Q-Methodological Study of 20 Leaders' Subjectivity on Self-Disclosing in Workplace Relationships
(Master thesis, 2019)In recent decades there appears to be an increasing interest for understanding leadership as a relational phenomenon. Scholars have advocated for relational transparency and selfdisclosures playing a pivotal role for ... -
Self-managing retirement transitions - A Q-methodological study on the experience of retirement transitions and how retirees manage to adapt
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven utforskes ulike pensjonisters opplevelse av overgang til pensjon, og pensjonistenes håndtering av denne overgangen. Studien bygget på problemstillingen “På hvilke måter opplever pensjonister overgangen ... -
Selvbestemmelse og motivasjon hos en minoritetsspråklig elev: En kvalitativ intervjustudie innenfor rammen av TIL-modellen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er selvbestemmelse og motivasjon hos en minoritetsspråklig elev innenfor rammene av TIL-modellen, en praktisk-didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset opplæring og legge til rette ... -
Selvbestemmelse, tilhørighet og anerkjennelse for egen kompetanse danner et solid fundament for motivasjon : hva kan bryte ned et slik fundament, og ødelegge motivasjonen? : hva ligger til grunn for ansattes opplevelse av egen bærekraftige motivasjon i jobben? : en kvalitativ studie om motivasjon på arbeidsplassen
(Master thesis, 2016)Jeg ønsket i min oppgave å undersøke hva som ligger til grunn for ansattes opplevelse av egen bærekraftige motivasjon i jobben. Motivasjon som tema var et veldig naturlig valg for min del, da det er noe jeg har vært ... -
Selvforståelse gjennom samtale: Hvordan bruke samtalen som verktøy for å hjelpe barn til en bedre selvforståelse?
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven handler om samtaler med barn, og hvordan vi kan fremme en god utvikling gjennom å bygge opp barns egne mestringsstrategier. Fokuset er på hvordan man gjennom samtale kan skape sammenhenger som gir ny innsikt ... -
Selvoppfatning og motivasjon hos elever med lærevansker : en kvalitativ intervjustudie av ungdomsskoleelevers opplevelse av å motta undervisning på en liten gruppe sammenlignet med å motta undervisning i klassen
(Master thesis, 2016)Tema og bakgrunn Denne studien handler om å belyse hvordan elever opplever å motta støtte i en mindre gruppe sammenlignet med å motta undervisning i samlet klasse, og hvordan dette er med på å påvirke elevenes selvoppfatning ... -
Selvoppfatning. En kvantitativ studie av hvordan lærer og medelever kan påvirke tenåringers selvoppfatning, og hvordan dette påvirker ens opplevelse av stress
(Master thesis, 2015)I denne masteravhandlingen har vi undersøkt betydningen av emosjonell støtte fra lærer og tilhørighet til sosialt miljø for tenåringers selvoppfatning. Videre har vi undersøkt hvordan dette relaterer seg til opplevelsen ... -
Selvregulering for en elev med blindhet : en kvalitativ studie innenfor rammen av "TIL-modellen", en didaktisk modell for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Temaet for denne kvalitative studien er en elev med blindhet sin erfaring med selvregulering, i et klasserom der lærere praktiserer TIL-modellen; en modell for tilpasset opplæring. TILmodellen har til hensikt å fremme ... -
Selvregulering hos elever med generelle lærevansker - En kvalitativ studie innenfor rammen av TIL-modellen, en didatisk modell for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er spesialpedagogenes erfaringer i praktisering av TIL-modellen, en praktisk didaktisk modell som har til hensikt til å bidra til tilpasset opplæring og fremme selvregulering hos elever med generelle ... -
Selvregulering hos en elev med ADHD
(Master thesis, 2016)Temaet i denne studien har vært selvregulering for en elev med ADHD innenfor rammene av TIL-modellen, en praktisk didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset opplæring (Skaalvik & Skaalvik, 1988, 1996, 2013). ... -
Selvregulering hos pliktoppfyllende høyt presterende elever - En kvalitativ studie innenfor rammen av TIL-modellen
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om pliktoppfyllende høyt presterende elevers erfaringer med TIL-modellens tilrettelegging for selvregulering. TIL-modellen er en praktisk didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset ... -
Selvregulering i fleksible studier: En kvalitativ studie av voksne studenters opplevelse av evne og støtte til selvregulert læring i fleksible studiekontekster
(Master thesis, 2024)Stadig flere voksne studenter velger å følge fleksible studieløp. Felles for mange av disse er at mye av læringsaktiviteten foregår utenfor campus og at de kombinerer studiene med arbeid, familieliv og andre forpliktelser. ... -
Selvskading i skolen: hvordan møte og skape en god hjelperelasjon til ungdom som selvskader
(Master thesis, 2009) -
Selvstendige sammen: En kvalitativ studie av minoritetsrådgivning i grupper på videregående skole
(Master thesis, 2010)Fokus i denne oppgaven er minoritetsrådgivning i videregående skole. Studien oppgaven er basert på er knyttet til et av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) tiltak for å forhindre tvangsekteskap. Dette tiltaket ... -
Selvutvikling i et grupperådgivningsperspektiv: En Q-metodolgisk studie om studenters subjektive syn på hvordan de opplever selvutvikling i grupper
(Master thesis, 2012)Group counseling seeks to improve people’s understanding of communication and interpersonal relations, while simultaneously developing self-awareness. Self-development means learning and discovering that leads to growth, ...