Selvbestemmelse og motivasjon hos en minoritetsspråklig elev: En kvalitativ intervjustudie innenfor rammen av TIL-modellen
Abstract
Temaet for denne studien er selvbestemmelse og motivasjon hos en minoritetsspråklig elev innenfor rammene av TIL-modellen, en praktisk-didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset opplæring og legge til rette for elevenes oppøving i selvregulering (E. Skaalvik & S. Skaalvik, 1988; 2018). Studiens hensikt har vært å få utvidet innsikt i erfaringer knyttet til minoritetsspråklige elevers selvbestemmelse og motivasjon i skolen.
Studiens problemstilling er som følger: Hvilke erfaringer har en minoritetsspråklig elev og hans lærer med elevmotivasjon, i lys av TIL-modellens tilretteleggelse for selvbestemmelse?
For å belyse denne har det blitt gjennomført to intervjuer, ett med en minoritetsspråklig elev og ett med hans lærer. På tidspunktet intervjuene ble gjennomført, hadde både eleven og læreren litt over et halvt års erfaring med TIL-modellen, i form av TIL-dag én dag i uka.
Studien har et klart deduktivt utgangspunkt på den måten at TIL-modellen og studiens intervjuguide bygger på blant annet selvbestemmelsesteorien (Ryan & Deci, 2017) og de grunnleggende psykologiske behovene som der legges til grunn for utvikling og læring. Like fullt, med studiens formål om innsikt i intervjupersonenes erfaringer, preges studiens tilnærming til empirien og de innledende analysefasene av et induktivt tankesett. Intervjupersonenes erfaringer knyttet til motivasjon og selvbestemmelse har blir belyst og drøftet ved hjelp av Ryan og Decis (2000; 2017) selvbestemmelsesteori, Banduras (1997; 2005) teorier om mestringsforventning og å bli agent i eget liv, teori om målstruktur og målorientering, samt sosial bytteteori (Thibaut & Kelley, 1959).
De sentrale funnene i studien viser komplekse sammenhenger mellom en minoritetsspråklig elevs opplevelse av selvbestemmelse, tilhørighet og mestring, der disse i vekselvirkende prosesser påvirker elevens motivasjon for læring i skolen. Videre viser det seg at læreren, med sin kompetanse og sine verdier, utgjør en avgjørende faktor for alle ovennevnte opplevelsesdimensjoner. Læreren viser seg også sentral for en minoritetsspråklig elevs muligheter til å innta rollen som aktør i egen læringssituasjon. Ved å signalisere læringsorienterte verdier, mestringstro til den enkelte elev og legge til rette for mestringsopplevelser for eleven, danner læreren grunnlaget for at eleven inntar en aktørrolle i situasjonene det gis rom for dette.
Funnene i denne studien, som støttes i systematisk bekreftet forskning, viser at selvbestemmelse er viktig for motivasjon. I lys av forskning som viser at norske elever i liten grad opplever å få bestemme selv (Bru et al., 2010; Wendelborg et.al., 2018), og at elever i skolen opplever synkende motivasjon (Katznelson, 2018), kan denne studiens funn i så måte belyse en «optimisme» for en minoritetsspråklig elev, og slik kanskje også for flere elever i skolen. This research study seeks to discover minority language pupils' experiences with self-determination and motivation within the framework of the TIL-model, a practical-didactic model aiming to facilitate personalized learning and children's practice of self-regulating skills (E. Skaalvik & S. Skaalvik, 1988; 2018). Two in-depth interviews were conducted; one with a minority language pupil, and one with his teacher, both having practiced the TIL-model one day per week the previous six months.
The study has a clear deductive starting point as the TIL-model is founded upon self-determination theory (Ryan & Deci, 2017) and the basic psychological needs forming the basis for learning and development. Nevertheless, with the study's purpose of gaining insight into the interviewees' experiences, the study's approach to the empirical data and the initial analysis phases is characterized by an inductive mindset. The interviewees’ perception and experiences with the TIL-model is discussed and interpreted using the self-determination theory by Ryan and Deci (2000; 2017), Bandura’s (1997; 2005) theories of human agency and self-efficacy, theories of goal structure and goal orientation, and social exchange theory (Thibaut & Kelley, 1959).
Drawing on evidence generated through the interviews and extensive research, the study uncovers complex correlations between a minority language pupil’s perception of self-determination, belonging and mastery, and motivation to learn. Furthermore, the teacher, with his competence, values, faith in his pupils and ability to facilitate learning, constitutes a crucial factor for all the above-mentioned experience dimensions and the pupil’s chance of becoming an agent.
It is evident in this research study that self-determination is an important motivational factor. Former studies show that Norwegian students to a small extent feel they can facilitate and influence their own learning processes (Bru et al., 2010) leading to a lack of motivation (Katznelson, 2018). The findings in this study may contribute to an optimism concerning the learning of one particular minority language pupil and also perhaps among others.