Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1716-1735 av 2500
-
Orden og arbejdsdelinger i daginstitutionen
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Abstract: The article presents a research project that deals with aspects of division of labour among assistants and the professionalized group of social care workers in Danish kindergartens. Theories of P. Bourdieu, M. ... -
Organisering av spesialundervisning - hvordan og hvorfor? En kvalitativ intervjuundersøkelse med fire spesialpedagoger
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar for seg hvordan spesialpedagoger velger å organisere spesialundervisningen og hvordan de begrunner disse organiseringsformene. Studien består av et kvalitativt forskningsintervju av fire spesialpedagoger ... -
Organisering, uteaktivitet og innholdsformidling i naturbarnehager og andre barnehager
(Master thesis, 2013)Selv om naturbarnehager har vært i sterk framvekst de siste 10 til 15 årene er det ikke tidligere blitt undersøkt om denne typen barnehager skiller seg vesentlig fra andre barnehager. Vi har dermed lite kunnskap om frilufts- ... -
Organizational Learning Through Debriefing: The Process of Sharing and Hiding Knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Our objective with this article is to reach a better understanding of debriefing as a learning tool by exploring the process of sharing and hiding knowledge and mistakes, respectively. There is disparity between the ideal ... -
Overgang mellom barnehage og skole for et barn med nedsatt syn
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven undersøkes overgangen fra barnehage til skole for et barn med nedsatt syn med utgangspunkt i følgende problemformulering: Hva kjennetegner en vellykket overgangsprosess fra barnehagen til skolen for ... -
Overgang til videregående opplæring: Tilrettelegging av gråsoneelevenes behov for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven har belyst tiltak for å kunne gi elever med behov for spesiell tilrettelegging av opplæringen i videregående skole et best mulig tilbud. Elevgruppen som omtales kan betegnes som gråsoneelever. Dette på grunn ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon - En kvalitativ intervjustudie om fire spesialpedagogers erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn som benytter alternativ supplerende kommunikasjon
(Master thesis, 2018)Denne studien har tatt sikte på å få innblikk i fire spesialpedagoger sine erfaringer med overgangen fra barnehage til skole, for barn som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Problemstillingen som danner ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien har tatt sikte på å gi et innblikk i fire pedagogers erfaringer med pedagogiske samarbeidsområder i overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende ... -
Overgangen fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger pedagoger overgangen fra barnehage til skole for barn med autismespekterforstyrrelse?». Der formålet med prosjektet er å finne ut ... -
Overgangen fra ungdomsskole til videregående skole for elever med utviklingshemming
(Master thesis, 2014) -
Pakistani children's lived experiences of relationships in the context of child protection services in Norway: An interpretative phenomenological analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper examines how children from immigrant background experience and negotiate power relations with family and social workers in the context of child protection services (CPS) in Norway. Using the interpretative ... -
Pakkeforløp for kreft: erfaringer blant helsepersonell og pasienter. Sluttrapport fra den forskningsbaserte evaluering av pakkeforløp for kreft
(SINTEF AS (ISBN starter med 978-82-14-);, Research report, 2021)Rapporten sammenfatter resultater fra prosjektet "Evaluering av pakkeforløp for kreft". Pakkeforløp for kreft ble innført i Norge i 2015 og skal sikre at pasienter opplever et godt organisert, helhetlig og forutsigbart ... -
PALS gjennom lærernes øyne. En kvalitativ studie om læreres erfaringer med det skoleomfattende programmet PALS og hvordan programmet kan ha bidratt til å styrke arbeidet med utagerende elever på en norsk byskole
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg det arbeidet som utføres i norske skoler for å regulere og forebygge utagerende atferd. En måte å gjøre dette på er å ta i bruk det skoleomfattende programmet PALS, «positiv atferd, støttende ... -
Paradoxes of Conversion: Everyday Lives of Tibetan Buddhist Child Monks in Ladakh
(Master thesis, 2013)Converting to modernity does not only imply changing what one does and how, rather it involves changes in one's relationship with existence as a whole. Every culture is founded upon metaphysical presuppositions which ... -
Parent-practitioner Collaboration in Norwegian Day-care Institutions: Perspectives from parents with and without children "with special needs"
(Master thesis, 2012)Through qualitative analysis with basis in a theoretical framework constructed by perspectives from sociology of childhood and Foucault’s understanding of discursive power relations, this thesis contributes to in depth ... -
Parental participation in Kenyan kindergarten - A qualitative study on teachers' reflections on parental participation and children's stay in the kindergarten
(Master thesis, 2018)To reiterate Toni Buchan’s own words, ‘a generation of parents has grown up in an era where there is someone (or something) available to do most things for you’ (Buchan, 2013, p. 61). This research study draws from today’s ...