Overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon
Abstract
Sammendrag
Denne studien har tatt sikte på å gi et innblikk i fire pedagogers erfaringer med pedagogiske samarbeidsområder i overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Oppgaven har til hensikt å belyse følgende problemstilling:
«Innenfor hvilke områder samarbeider pedagoger om overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon?».
Studien er basert på en kvalitativ metodisk tilnærming i form av intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget består av fire pedagoger med flere års erfaring med arbeid med barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon. Studiens teorigrunnlag går nærmere inn på og definerer kommunikasjonsbegrepet og alternativ og supplerende kommunikasjon, samt utdyper tilrettelegging av språkmiljø, overgangen fra barnehage til skole og inkludering.
Studiens funn viser at samarbeid er en svært viktig del av arbeidet innrettet mot overgangsprosessen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter ASK. Funnene viser at samarbeidet bør inkludere både interne og eksterne ressurser som barnehage, skole, foreldre og eksterne instanser. I fellesskap vil disse bygge et lag rundt barnet, som kan bidra til å skape en trygg, sammenhengende og forutsigbar overgangsprosess. Studiens funn viser at samtlige intervjupersoner vektlegger tidsaspektet ved overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter ASK. Funnene viser at det kan være hensiktsmessig med tidlig etablering av samarbeid, og at partene bør sette av god tid til planlegging, tilrettelegging og overføring av informasjon. Informasjonsoverføring kan gjøres på en rekke ulike måter, slik som skriftlig overføring, fysiske møter eller mer praksisrelaterte måter. Funnene viser at det kan være nyttig å kombinere ulike overføringsmetoder da det kan se ut til at de utfyller hverandre. Dette vil bidra til nødvendig informasjonsflyt mellom barnehage og skole, og mulighet for tilrettelegging av et inkluderende språkmiljø ved skolestart.
Gjennom et tett og godt samarbeid kan laget rundt barnet i fellesskap tilrettelegge for et individuelt tilpasset språkmiljø ved skolestart. For å tilrettelegge for et inkluderende språkmiljø for barn/elever som benytter ASK, vektlegges det i studiens funn at følgende områder er viktige; positive holdninger og tilstrekkelig kunnskap hos ledelse og øvrig personal, et universelt utformet fysisk miljø som inviterer til deltakelse og inkludering, tilgang på kompetente språkmodeller og kommunikasjonspartnere, og tilgjengelig kommunikasjonsmateriale til enhver tid og situasjon. For å fremme et inkluderende språkmiljø for barn/elever som benytter ASK handler det om å inneha kunnskap og kompetanse i alle ledd. Laget rundt barnet skal i felleskap ivareta de enkelte områdene i språkmiljøet, samt ha kunnskap og bevissthet om hva som er av positiv betydning for mennesker som benytter ASK. Abstract
This study aims to provide an insight into four teachers' experiences with the pedagogical areas of cooperation in the transition from kindergarten to school, for children/pupils who use Augmentative and Alternative Communication (AAC). The objective of this master´s thesis is to focus on the following research question:
“In which areas do teachers collaborate on the transition from kindergarten to school for children/pupils who use Augmentative and Alternative Communication?”.
This master´s thesis is based on a qualitative methodological approach, using data collected from four semi-structured interviews. The sample consists of four pedagogues who have had several years of experience with children requiring AAC. The theoretical fundament of this study is further focusing on the following: the concept of communication, AAC, facilitation of the language environment, the transition from kindergarten to school and inclusion.
The findings of this study show that collaboration is a very important part of the work aimed at the transition process from kindergarten to school for children/pupils who use AAC. The findings show that collaboration should include both internal and external resources such as the kindergarten, the school, the parents, and the external agencies. Together, they would build a team around the child, helping to create a safe, coherent, and predictable transition process. This study shows that all interviewees emphasize the time aspect of the transition from kindergarten to school for children/pupils who use AAC. Moreover, it shows that establishing cooperation at an early stage may be benificial and that the including parts should set aside enough time for planning, facilitation, and transfer of information. The transfer of information can be done in several ways such as written transmission, meetings, or more practice-related ways. The findings show that it can be useful to combine different transfer methods as it may seem that they complement each other. This will contribute to the necessary flow of information between the kindergarten and the school, and to the oppurtunity of facilitating an inclusive language environment at the beginning of school.
Through a close and good collaboration, the team around the child can jointly facilitate an individually adapted language environment at the start of school. The study's findings emphasize that the following areas are important to facilitate an inclusive language environment for children/pupils who use AAC; positive attitudes and sufficient knowledge of management and other staff, a universally designed physical environment that promote participation and inclusion, access to competent language models and communication partners, and available communication material at any time and situation. To promote an inclusive language environment for children/pupils who use AAC, it is important to have knowledge and competence at all levels. The team around the child must jointly take care of each area in the language environment, as well as having knowledge and awareness about what is of positive importance for people who use AAC.