• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Overgang mellom barnehage og skole for et barn med nedsatt syn

Østmoe, Anne Marie G.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (1.143Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2457675
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Abstract
I denne oppgaven undersøkes overgangen fra barnehage til skole for et barn med nedsatt syn med utgangspunkt i følgende problemformulering:

Hva kjennetegner en vellykket overgangsprosess fra barnehagen til skolen for et barn med nedsatt syn?

For å besvare forskningsspørsmålet ble det brukt en kvalitativ tilnærming. Det ble videre gjennomført intervju med foreldrene til barnet, ansatte fra barnehagen og ansatte fra skolen. Datamaterialet fra intervjuene ble analysert ved hjelp av utvalgte analyseverktøy fra forskningsmetoden Grounded Theory. Resultatet fra undersøkelsen viser at kjennetegn på en god overgangsprosess kan være Tidlig samarbeid, Åpenhet, Engasjement, Forutsigbarhet, Tilgjengelig informasjon, Økt innsikt og Pågangsmot. Disse kategoriene dannet grunnlaget for hovedkategorien Klar til start – trygghet og rom til å være i fellesskapet.

Med utgangspunkt i drøftingen av funnene viser undersøkelsen at det kan være viktig å danne gode relasjons- og informasjonsforbindelser mellom samarbeidsdeltakerne i overgangsprosessen. For barn med synstap kan det videre være gunstig å rette oppmerksomheten mot inkludering. I tillegg kan forutsigbarhet være et godt virkemiddel for å oppnå sammenheng i overgangen for barn med synsvansker.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit