• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Overgangen fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser

Holum, Charlotte Viken.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:146570930:98875000.pdf (6.763Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3098790
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2469]
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger

pedagoger overgangen fra barnehage til skole for barn med

autismespekterforstyrrelse?». Der formålet med prosjektet er å finne ut hvordan

pedagoger fra barnehagen og skolen arbeider med å tilrettelegge overgangen fra

barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Overgangen fra

barnehagen til skolen kan være krevende for alle barn, men særlig krevende for barn

med ASF på bakgrunn av utfordringer og vansker knyttet til diagnosen. De utfordringene

og vanskene som skaper ekstra utfordringer knyttet til overgangen fra barnehagen til

skolen er betydningen av rutiner og forutsigbarhet, sosiale vansker og språkvansker.

Oppgaven vil primært fokusere på vanskene knyttet til overgangen fra barnehagen til

skolen.

Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og som metode er semistrukturert intervju

blitt brukt. Resultatene består av tanker, erfaringer og perspektiver fra fem pedagoger

fra skole, barnehage og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Tre av informantene er

fra skolen, en er fra barnehagen og den siste er fra PPT.

Resultatet fra undersøkelsen viser ulike tiltak man kan bruke for å støtte og hjelpe barnet

i overgangen fra barnehagen til skolen. Det er viktig at barnet får mulighet til å forberede

seg godt, og at pedagogene lærer barnet å kjenne slik at man finner ut hvilke behov og

støtte barnet trenger. Alle barn er forskjellig, og det gjelder også for barn med ASF. ASF

er en mangfoldig diagnose der spekteret for ulike kjennetegn og symptomer er bredt.

Ulike barn krever forskjellig forberedelse, tilrettelegging og tiltak. Noen av tiltakene

undersøkelsen kommer frem til er å besøke skolen så mye som man får til, slik at barnet

blir kjent med det fysiske området. Eventuelt kan barnet også bli kjent med lærerne og

de andre ansatte fra skolen, dersom det er klart hvem som skal arbeide med barnet. For

å sikre at barnet forstår og får med seg hva som blir fortalt er bruken av visuell støtte

viktig. Det kan også være med på å få frem det barnet selv mener det har behov for. Et

godt samarbeid mellom barnehage, skole, foreldre og eventuelt andre instanser vil hjelpe

slik at man kan forberede barnet, foreldre og skolen til å ta imot barnet som skal

begynne på skolen. Barn med ASF kan også ha vanskeligheter med å etablere vennskap

og passe inn i en gruppe, derfor er det også viktig at barnehagen, foreldre og skolen

arbeider for at barnet skal mestre sosiale situasjoner. Vennskap gir trygget, og det er

godt å ha noen trygge med seg i overgangen.
 
In this master´s thesis, the following problem is examined: “How do educators facilitate

the transition from kindergarten to elementary school for children with autism spectrum

disorder?”. Where the purpose of the project has been to find out how to facilitate the

transition from kindergarten to elementary school for children with autism spectrum

disorder (ASD). The transition from kindergarten to elementary school can be challenging

for all children, but particularly challenging for children with ASD due to the challenges

and difficulties associated with the diagnosis. ASD is a diverse diagnosis, and there are

many different difficulties and challenges that can arise in people who have ASD. The

challenges and difficulties that create actional challenges related to the transition from

kindergarten to elementary school are routines and predictability, social difficulties, and

language difficulties. The assignment will focus on the difficulties associated with the

transition from kindergarten to school.

The project has a qualitative research design, and semi structured interviews have been

used as method. The results consist of thoughts, experiences, and perspectives from five

pedagogues from school, kindergarten, and education psychological services (PPT). Three

of the informants are from elementary school, one is from the kindergarten and the last

is from PPT.

The results show various measures that can be used to support and help the child in the

transition from kindergarten to elementary school. The preparation of the child in

advance of the transition is severely important. The adult needs to get to know the child

on beforehand so that one can do the necessary preparations needed ahead of the

transition. All children are different, and this also applies to children with ASD. ASD is a

diverse diagnosis where the spectrum for different characteristics and symptoms is

broad. Different children require different preparation, facilitation, and measures. Some

of the measures the survey comes up with are to visit the school as much as possible, so

that the child gets to know the physical area. If it is possible the child also gets to know

the adults from the school if it is concluded who will work with the child. To ensure that

the child understands and takes in what is being said, the use of visual support is

important. It can also help to bring out the child´s voice on what the child himself thinks

he needs. A good collaboration between kindergarten, elementary school, parents, and

possibly other agencies will help so that the child, parents, and the school can be

prepared to welcome the child to start school. Children with ASD can also have difficulties

establishing friendships and fitting into a group, so it is also important that the

kindergarten, school, and parents cooperate to ensure that the child can master social

situations. Friendship provides security and it is good have someone safe with you during

the transition.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit