Overgangen fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: «Hvordan tilretteleggerpedagoger overgangen fra barnehage til skole for barn medautismespekterforstyrrelse?». Der formålet med prosjektet er å finne ut hvordanpedagoger fra barnehagen og skolen arbeider med å tilrettelegge overgangen frabarnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Overgangen frabarnehagen til skolen kan være krevende for alle barn, men særlig krevende for barnmed ASF på bakgrunn av utfordringer og vansker knyttet til diagnosen. De utfordringeneog vanskene som skaper ekstra utfordringer knyttet til overgangen fra barnehagen tilskolen er betydningen av rutiner og forutsigbarhet, sosiale vansker og språkvansker.Oppgaven vil primært fokusere på vanskene knyttet til overgangen fra barnehagen tilskolen.Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og som metode er semistrukturert intervjublitt brukt. Resultatene består av tanker, erfaringer og perspektiver fra fem pedagogerfra skole, barnehage og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Tre av informantene erfra skolen, en er fra barnehagen og den siste er fra PPT.Resultatet fra undersøkelsen viser ulike tiltak man kan bruke for å støtte og hjelpe barneti overgangen fra barnehagen til skolen. Det er viktig at barnet får mulighet til å forberedeseg godt, og at pedagogene lærer barnet å kjenne slik at man finner ut hvilke behov ogstøtte barnet trenger. Alle barn er forskjellig, og det gjelder også for barn med ASF. ASFer en mangfoldig diagnose der spekteret for ulike kjennetegn og symptomer er bredt.Ulike barn krever forskjellig forberedelse, tilrettelegging og tiltak. Noen av tiltakeneundersøkelsen kommer frem til er å besøke skolen så mye som man får til, slik at barnetblir kjent med det fysiske området. Eventuelt kan barnet også bli kjent med lærerne ogde andre ansatte fra skolen, dersom det er klart hvem som skal arbeide med barnet. Forå sikre at barnet forstår og får med seg hva som blir fortalt er bruken av visuell støtteviktig. Det kan også være med på å få frem det barnet selv mener det har behov for. Etgodt samarbeid mellom barnehage, skole, foreldre og eventuelt andre instanser vil hjelpeslik at man kan forberede barnet, foreldre og skolen til å ta imot barnet som skalbegynne på skolen. Barn med ASF kan også ha vanskeligheter med å etablere vennskapog passe inn i en gruppe, derfor er det også viktig at barnehagen, foreldre og skolenarbeider for at barnet skal mestre sosiale situasjoner. Vennskap gir trygget, og det ergodt å ha noen trygge med seg i overgangen. In this master´s thesis, the following problem is examined: “How do educators facilitatethe transition from kindergarten to elementary school for children with autism spectrumdisorder?”. Where the purpose of the project has been to find out how to facilitate thetransition from kindergarten to elementary school for children with autism spectrumdisorder (ASD). The transition from kindergarten to elementary school can be challengingfor all children, but particularly challenging for children with ASD due to the challengesand difficulties associated with the diagnosis. ASD is a diverse diagnosis, and there aremany different difficulties and challenges that can arise in people who have ASD. Thechallenges and difficulties that create actional challenges related to the transition fromkindergarten to elementary school are routines and predictability, social difficulties, andlanguage difficulties. The assignment will focus on the difficulties associated with thetransition from kindergarten to school.The project has a qualitative research design, and semi structured interviews have beenused as method. The results consist of thoughts, experiences, and perspectives from fivepedagogues from school, kindergarten, and education psychological services (PPT). Threeof the informants are from elementary school, one is from the kindergarten and the lastis from PPT.The results show various measures that can be used to support and help the child in thetransition from kindergarten to elementary school. The preparation of the child inadvance of the transition is severely important. The adult needs to get to know the childon beforehand so that one can do the necessary preparations needed ahead of thetransition. All children are different, and this also applies to children with ASD. ASD is adiverse diagnosis where the spectrum for different characteristics and symptoms isbroad. Different children require different preparation, facilitation, and measures. Someof the measures the survey comes up with are to visit the school as much as possible, sothat the child gets to know the physical area. If it is possible the child also gets to knowthe adults from the school if it is concluded who will work with the child. To ensure thatthe child understands and takes in what is being said, the use of visual support isimportant. It can also help to bring out the child´s voice on what the child himself thinkshe needs. A good collaboration between kindergarten, elementary school, parents, andpossibly other agencies will help so that the child, parents, and the school can beprepared to welcome the child to start school. Children with ASD can also have difficultiesestablishing friendships and fitting into a group, so it is also important that thekindergarten, school, and parents cooperate to ensure that the child can master socialsituations. Friendship provides security and it is good have someone safe with you duringthe transition.