Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1872-1891 av 2546
-
Rådgiver som brobygger: En Q-metodologisk studie av konfliktrådmegleres subjektive opplevelse av å legge til rette for ansvarliggjøring hos partene i meglingsmøtet
(Master thesis, 2011)Formålet med denne mastergradsstudien er å bidra til bevisstgjøring og mer kunnskap om hvordan rådgiver kan legge til rette for å skape ansvarliggjøring hos rådsøker, og se på hvordan rådgiver kan legge til rette for en ... -
Rådgivere sin opplevelse med håndtering av konflikter
(Master thesis, 2011)Denne avhandlingen setter fokus på hvordan rådgivere innenfor helse, miljø og sikkerhet opplever håndtering av konflikter i arbeidslivet. Gjennom intervju med tre rådgivere får en et innblikk i hva de opplever som essensielt ... -
Rådgiverrollen i barnesamtaler
(Master thesis, 2020)Samtaler med barn om vanskelige temaer kan være både personlig og faglig krevende for rådgivere (Malchiodi & Crenshaw, 2017). Relasjonens kvalitet mellom rådgiveren og barnet er av stor betydning for utfallet av rådgivningen. ... -
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne studien rettes oppmerksomheten mot pedagogisk-psykologiske rådgivere i PPT og deres refleksjoner knyttet til hva rollen er og innebærer. Å løfte frem deres «stemmer» er vesentlig, da mange andre enn PP-rådgivere ... -
Rådgivning - et mulighetsrom: En kvalitativ studie av rådgiveres opplevelse av egen kreativitet i møte med klient
(Master thesis, 2012)The topic of this study is creativity within counseling. The purpose has been to look closer at how counselors experience themselves as creative in meeting with clients. The term counselor refers to a person who works with ... -
Rådgivning av foreldre: Hvordan foreldre til barn med cochleaimplantat opplever rådgivningen i forbindelse med overgangen mellom barnhage og skole og i skoletiden?
(Master thesis, 2010)Alle har vi behov for råd og veiledning. Foreldre til barn med cochleaimplantat har et spesielt stort behov for dette. De står ovenfor mange valg og avgjørelser som for barnet gir konsekvenser for resten av livet. Å få god ... -
Rådgivning av ungdom på Snapchat: En kvalitativ dokumentanalyse av hvordan «Helsesistas» arbeid med psykisk helse beskrives i media.
(Master thesis, 2020)Helsesykepleiere ser på seg selv som en viktig del av ungdoms støtteapparat når det kommer til deres psykiske helse. Samtidig viser forskning at helsesykepleiere opplever at de har for lite tid til å ivareta unges psykiske ... -
Rådgivningens trygghet
(Bachelor thesis, 2024)Sammendrag “Rådgivningens trygghet” tar for seg forholdet i en samtale mellom HR-rådgiver og en ansatt som har opplevd en uønsket livshendelse. Målet med studiet er å diskutere ulike faktorer rundt samtalen, hva som er ... -
Rådvill: En Q-metodologisk studie om beslutningsvegrere sin opplevelse av å stå i valgprosesser
(Master thesis, 2013)The purpose of this study is to gain insight and a better understanding of how people who are indecisive experience being in a decision-making process. The research question is: How do indecisive people experience making ... -
Reading in the digital age: Differences and commonalities across research approaches
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Reading, a cornerstone of children’s education, is deeply influenced by cultural and traditional factors. Despite a consensus on its critical role, divergent definitions of reading persist across disciplines and theoretical ... -
Realisering av Opplæringslovens § 2‐6: En kvalitativ studie av fire læreres erfaring med realisering av § 2‐6 på mellomtrinnet
(Master thesis, 2013)Formål og problemstilling: Formålet med studien er å få innblikk i den erfaring lærere, som underviser en klasse med hørselshemmede og hørende elever, har med tanke på tilrettelegging av et fag når tegnspråk og norsk skal ... -
Realkompetansevurdering etter "top-down" prinsippet for kandidater i Helsearbeiderfaget. En kvalitativ studie av hvordan fagkonsulenter gjennomfører realkompetansevurderingen.
(Master thesis, 2020)Realkompetansevurdering ble innført som en rettighet i forbindelse med Kompetansereformen, St.meld.nr.42 (1997-1998) og retten til videregående opplæring for voksne. Denne retten er regulert Opplæringsloven, §4A-3, og ... -
Reconceptualising Children's Agency as Continuum and Interdependence. SI on Childhood and Society.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Although the idea that children are social actors is well-recognised within childhood studies, the structural contexts shaping child agency and the everyday practices that manifest in children’s social relationships with ... -
Reconnecting with relational values in highly-conflicted separating couples: A narrative therapy-informed relational interviewing teamwork-based supervision approach
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article outlines a new supervision practice of narrative therapy‐informed reflecting team‐based relational interviewing for a high‐conflict stuck case of a separated middle‐aged couple. The article demonstrates the ... -
Recovery, Social Inclusion and the Capability Approach in Mental Health
(Chapter, 2022) -
Reflection as a core student learning activity in higher education - Insights from nearly two decades of academic development
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Experiential learning (EL) has great potential to prepare students to work on interdisciplinary and global challenges across traditional boundaries, as well as support them in the development of reflective skills. In this ... -
Reflections on design of active learning module for training emergency management professionals in virtual reality
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Experiences gained through learning design projects can be used as the basis to build systematic knowledge of digitization and active leaning in higher education. One such project funded by the Norwegian Agency for Digital ... -
Refleksjon som studentaktiv læringsform
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I Eksperter i team (EiT) står studentaktive læringsformer sentralt, og refleksjon er ansett som en vesentlig komponent for læring i emnet. Over en tiårsperiode har EiT arbeidet med å gjøre refleksjon til en konkret og ... -
Reflekterende Team - En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgivere sin opplevelser av et utviklingsprosjekt
(Master thesis, 2012)Denne studiens tema er utviklingsarbeid. Jeg har undersøkt hvordan tre PP-rådgivere har opplevd å være med i et utviklingsprosjekt som omtales som reflekterende team. Dette teamet består av tre lærere, en assistent og ... -
Reflexive Media Education:Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School
(Doctoral thesis at NTNU;2015:206, Doctoral thesis, 2015)Denne avhandlingen fokuserer på kritisk refleksjon som en sentral del av media literacy. Media literacy forstås her som et sett av kompetanser som ligger implisitt i den nye mediebruken og i de nye medieformene, men som ...