Refleksjon som studentaktiv læringsform
Veine, Sven; Anderson, Martha Kalvig; Andersen, Nina Haugland; Espenes, Thomas Christian; Bredesen, Tove; Wallin, Patric; Reams, Jonathan
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2474447Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Læring om læring. 2017, 1 (1), 53-60.Sammendrag
I Eksperter i team (EiT) står studentaktive læringsformer sentralt, og refleksjon er ansett som en vesentlig komponent for læring i emnet. Over en tiårsperiode har EiT arbeidet med å gjøre refleksjon til en konkret og forståelig læringsaktivitet for studenter på tvers av ulik fagbakgrunn. Kolbs erfaringslæringssirkel er satt i et eksplisitt system hvor refleksjon over erfaringer er vurdert som et viktig grunnlag for å fatte informerte valg, aksjoner, som forbedrer gruppedynamikken. Basert på vår mangeårige erfaring, vil vi presentere tilnærminger og metoder som kan bidra til å stimulere studentene til å reflektere over egen læring og tjene som støtte i deres utvikling. Disse tilnærmingene og metodene kan lett tilpasses og integreres i andre emner der man ønsker å stimulere til aktive studenter og verdifull læring gjennom refleksjon.