Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2735083Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien rettes oppmerksomheten mot pedagogisk-psykologiske rådgivere i PPT og deres refleksjoner knyttet til hva rollen er og innebærer. Å løfte frem deres «stemmer» er vesentlig, da mange andre enn PP-rådgivere uttaler seg om tjenestens funksjon og virksomhetsområde. Empirien som ligger til grunn, er hentet fra et universitetsbasert etter- og videreutdanningskurs for PP-rådgivere, hvor et obligatorisk arbeidskrav var å skrive refleksjonslogger. Analysen av datamaterialet viser at PP-rådgiverne i all hovedsak er opptatt av å bistå skoler i systemrettet arbeid, at de er opptatt av å ha gode relasjoner til skoler og lærere, samt at de verdsetter betydningen av teori og forskningsbasert kunnskap i utøvelse av rollen. Disse funnene blir presentert i tre kategorier. PP-rådgiverne uttrykker å være gjennomgående lojale i forhold til krav fra nasjonale myndigheter, samt positive og ansvarlige i forhold til praksisfeltet de virker i. I lys av tjenestens vide mandat som både er kunnskaps-, kompetanse- og tidkrevende, blir dette løftet frem, diskutert og problematisert avslutningsvis i teksten.