Rådgiverrollen i barnesamtaler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784680Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Samtaler med barn om vanskelige temaer kan være både personlig og faglig krevende for rådgivere (Malchiodi & Crenshaw, 2017). Relasjonens kvalitet mellom rådgiveren og barnet er av stor betydning for utfallet av rådgivningen. Dessuten har barnets evner og motivasjon til å kunne formidle seg en sammenheng med rådgiverens kunnskap, ferdigheter og evne til å møte barnet (Gamst, 2011). Fordi rådgiverens kvaliteter er av betydning for utfallet av rådgivningen, ønsker dette prosjektet å se nærmere på hvordan rådgivere selv opplever sin rolle. Formålet med studien er altså å undersøke problemstillingen: hvilke subjektive opplevelser kan rådgivere ha av egen rolle i samtale med barn om følelser?
For å svare på problemstillingen har 20 personer som har erfaring med å snakke med barn om følelser i arbeidet sitt gjennomført en Q-metodologisk sortering. De sorterte 36 utsagn hver, som ble plassert i en sorteringsmatrise. Utsagnene er formulert ut fra både teori og samtaler med personer som faller innenfor temaet. Etter at sorteringene var gjennomført ble de analysert ved hjelp av dataprogrammet «PQ-method». Analysen resulterte i en firefaktorløsning, som videre ble fortolket i lys av problemstillingen. Det er gjennomført postintervju for tre av de fire faktorene. Hensikten med postintervjuene var å øke fyldigheten og kvaliteten på den innsamlede dataen.
Den første faktoren i studien er kalt faktor 1: «Den trygge, tilretteleggende og tilstedeværende». Denne faktoren ser ut til å representere en faglig og følelsesmessig trygghet i rådgiverrollen, hvor dialogen med barnet er kreativ og tilrettelagt. Den andre faktoren i studien er kalt faktor 2: «Den ærlige, usikre og utforskende». Denne faktoren er mer usikker på sin kompetanse og har mindre erfaring med barnesamtaler, men utforsker stadig bruken av hjelpemidler og nye erfaringer. Den tredje faktoren kalles faktor 3: «Den dyktige, fremgangslystne og verdibevisste». Faktoren har et ønske om fremgang og læring hos barnet. Rådgiverne opplever seg selv som dyktige, og ser en ressurs i sine verdier. Den fjerde og siste faktoren kalles faktor 4: «Den genuine og uredde». Denne faktoren har en uredd holdning til temaet følelser, og er opptatt av at egne verdier og holdninger er viktige i møtet med barn.
Faktorene blir diskutert i lys av relevant teori og forskning. I diskusjonen trekkes det frem hvordan rådgiverne opplever ulike former for egen kompetanse. Det diskuteres også på hvilke måter rådgiverne legger til rette for kommunikasjon med barnet. Rådgiverne ser og opplever sin funksjon i samtalen noe ulikt. Dessuten er det ulike opplevelser av hva som kan fremme og eventuelt hemme følelsesmessig utvikling hos barnet. Conversations with children regarding difficult topics can be both personally and professionally demanding for counselors (Malchiodi & Crenshaw, 2017). The quality of the relation between the counselor and the child is of great importance for the outcome of the counseling. In addition, the child’s ability and motivation for communicating are related to the counselor’s knowledge, skills and ability to meet with the child (Gamst, 2011). Because the counselor’s qualities are important for the outcome of the counseling, this project wants to take a closer look at how counselors themselves perceive their own role. The purpose of the study is thus to investigate the research question: what subjective experiences can counselors have of their own role when talking with children about feelings?
20 persons with experience talking to children about feelings in their work, did a Q-methodological sorting. They sorted 36 statements each, into a sorting matrix. The statements are formulated based on both theory and conversations with people related to the theme. After the sorting was completed, they were analyzed using the computer program «PQ-method». The analysis resulted in a four-factor solution, which was further interpreted in light of the research question. Post interviews have been conducted for three out of the four factors. The purpose of the post interviews was to increase the richness and quality of the data collected.
The first factor in the study is named factor 1: «The safe, facilitative and present». This factor appears to represent a professional and emotional safety in the counselor role, where the dialogue with the child is creative and organized. The second factor in the study is named factor 2: «The honest, insecure and exploratory». This factor is more uncertain about its competence and has less experience with counselling children, but is constantly exploring the use of aids and new experiences. The third factor is named factor 3: «The clever, progress seeking and value-conscious». The factor has a desire for progress and learning on behalf of the child. The counselors perceive themselves as skilled, and see a resource in their values. The fourth and final factor is named factor 4: «The genuine and fearless». This factor has a fearless attitude towards the theme feelings, and emphasize their own values and attitudes being important when meeting the child.
The factors are discussed in light of relevant theory and research. The discussion highlights how the counselors experience different forms of their own competence. It also discusses the ways in which counselors facilitate communication with the child. The counselors see and experience their function in the conversation somewhat differently. Also, there are some different experiences of what can support and possibly inhibit emotional development within the child.