• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reflekterende Team - En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgivere sin opplevelser av et utviklingsprosjekt

Wettre, Lars Haakensen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
560824_FULLTEXT01.pdf (1.110Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269643
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
Denne studiens tema er utviklingsarbeid. Jeg har undersøkt hvordan tre PP-rådgivere har opplevd å være med i et utviklingsprosjekt som omtales som reflekterende team. Dette teamet består av tre lærere, en assistent og rektor ved én skole, samt tre PP-rådgivere og lederen for PPT-kontoret. Hensikten med det reflekterende temaet har vært å prøve ut en samhandlingsform med tanke på å bedre samhandlingen mellom skole og PPT. For å finne svar på hvordan de tre PP-rådgiverne har opplevd dette, har jeg benyttet kvalitativ metode. Studiens primære datainnsamlingsstrategi har vært intervju. Teorier om roller, medierende artefakter, og rammefaktorer har vært utgangspunkt for analysen av datamaterialet.

Studien har avdekket at de tre PP-rådgiverne, på det tidspunktet jeg intervjuet dem, opplevde en usikkerhet i forhold til de rollene de skulle ha inn i temaet. De ga uttrykk for at de var usikre i forhold til hva lærerne og rektor forventet av dem. Gjennom observasjon og intervjuene kommer det frem at det reflekterende temaet anvender en analysemodell. Intervjuene med de tre forskningsdeltakerne avdekket videre at de opplevde analysemodellen som et nyttig verktøy. De pekte på at modellen hadde bidratt til å strukturere møtene i det reflekterende temaet og skapt rom for refleksjon mellom deltakerne. I tillegg opplevde forskningsdeltakeren at visse rammefaktorer har vært viktig i gjennomføringen. Disse faktorene gikk på viktigheten av å ha tilstrekkelig med tid, ledernes deltakelse og engasjement, samt veiledning i bruk av den omtalte modellen.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit