Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 41-60 av 2590
-
"Alle sammen her er engasjerte i hverandre" : en kvalitativ studie av fire ungdommers erfaringer med veiledning på Jobbhuset
(Master thesis, 2016)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ungdommer beskriver sine erfaringer med veiledning på Jobbhuset i Trondheim. Jobbhuset er et tiltak for ungdom mellom 18 og 25 år som står utenfor skole- eller arbeidsliv. Tiltaket ... -
Alle skal være med - en kvalitativ studie om inkludering av elever med særskilte behov
(Master thesis, 2018)Tittel: “Alle skal være med”. En kvalitativ studie om inkludering av elever med særskilte behov. Inkludering og spesialundervisning er to begreper som ofte i dukker opp i forbindelse med opplæringen av barn og unge. Temaet ... -
“Alle teller” som matematikkløft: En kvantitativ studie om innføring av matematikkverktøyet “Alle teller” i grunnskolen
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven ser på faktorer som har vært av betydning for initiering og implementering av matematikkverktøyet ”Alle teller” på lærer- og elevnivå, samt i hvilken grad lærere opplever verktøyet som nyttig. Arbeidet baserer ... -
"Alt dette fra dataspill tar man jo med seg" En kvalitativ studie om hvordan læring fra å spille dataspill kan brukes i arbeidsliv og utdanning
(Master thesis, 2021)Livslang læring er et begrep som viser til at alle inntrykk og situasjoner man møter bidrar til en kontinuerlig læringsprosess gjennom hele livsløpet. Gjennom økt interesse for dataspill, også kalt videospill, som en ... -
"Alt er en balanse" - En kvalitativ studie av lederes personlige kompetanseutvikling i en lederutviklingskontekst
(Master thesis, 2019)Personlig utvikling er et aktuelt tema innen lederutviklingsfeltet. I tillegg til kunnskapsbaserte og tekniske ferdigheter, anses utvikling av personlige kompetanser som stadig viktigere for å kunne tilpasse seg til de ... -
Alt handler om å etablere trygghet – er du til å stole på?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven belyser tilrettelegging for traumatiserte elever i grunnskolen. Formålet med oppgaven var å få innsyn i PP-rådgiveres erfaringer og refleksjoner knyttet til arbeid med denne elevgruppen. Utgangspunktet ... -
Alt må læres.: En historisk studie av fornorskingen av samene.
(Master thesis, 2011) -
«Alt vi driver med er livsmestring egentlig». Lærerperspektiv på livsmestring i videregående skole.
(Master thesis, 2020)Fra 2020 kommer folkehelse og livsmestring inn som tverrfaglig tema i læreplanen og skal gi elevene kompetanse som fremmer psykisk helse. Denne studien gir et innblikk i hvilke tanker og forventninger et utvalg lærere har ... -
Ambivalens og utdanning : en kvalitativ studie av studenters opplevelse av ambivalens i utdanning på mastergradnivå
(Master thesis, 2016)Denne studien har tatt for seg hvordan mastergradsstudenter opplever ambivalens i forbindelse med sin utdanning, og hvordan de på tross av motstridende følelser velger å fullføre sitt utdanningsforløp. Hensikten med ... -
An Analysis of Dominant and Alternative Approaches to Education Reform in Sub-Saharan Africa:the case of Ghana
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:249, Doctoral thesis, 2009) -
Analyse av data fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skolen. En helhetlig beskrivelse av læringsmiljøet
(Research report, 2013)Rapporten er en analyse av data fra tre av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skolen. Dette er Elevundersøkelsen, Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen. Oppdragsgiver er Utdanningsdirektoratet. Et overordnet ... -
“And then it’s my turn”: Negotiating participation in tablet activities in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The article explores the sociomaterial organization of preschool children’s digital literacy activities, focusing on how participant positions are enacted and distributed. The data material consists of 70 hours of ... -
Anerkjennelse i relasjonen mellom barn og voksen i barnehagen
(Master thesis, 2016)Tema for min masteroppgave er anerkjennelse i relasjonen mellom voksen og barn i barnehagen, og hvordan dette kan forstås av fire barnehagelærere. Mine forskningsspørsmål har vært hvordan begrepet anerkjennelse kan forstås ... -
Angst i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med elever med angst og lærerrollen på mellomtrinnet (5.-7.trinn) – basert på intervju med lærere.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å få et innblikk i læreres opplevelser og erfaringer rundt arbeidet med elever med angst på mellomtrinnet, 5.-7.trinn. Studien ser både på hvordan lærerne erfarer de kan hjelpe elevene med ... -
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ... -
Ansattes opplevelse av endring fra et sensemakingperspektiv. Dilemmaer, følelser og hvordan bekymringer og innspill blir møtt, som forklaring på ansattes opplevelse av endring på arbeidsplassen. En mixed methods studie.
(Master thesis, 2021)Organisasjoner er i stadig møte med endringer, enten igangsatt på eget initiativ eller grunnet press eller pålegg fra andre. Noen endringer går knirkefritt, mens andre er vanskeligere å lykkes med. Ofte begrunnes mislykkede ... -
Ansattes opplevelse av teknologiske endringer
(Master thesis, 2018)Både i samfunnet generelt og i den enkelte virksomhet, har hyppigheten og kompleksiteten i endringsprosessene vært økende de seneste årene. Begreper som digitalisering og robotisering har vært i fokus. Dette stiller økte ... -
Ansattes opplevelse i møte med sin leder
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har som formål å få frem forhold relatert til kvaliteten i selve møtet mellom leder og deltidsansatte, med utgangspunkt i medarbeiders perspektiv. Under problemstillingen hvordan blir du møtt av din ...