• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Alt er en balanse" - En kvalitativ studie av lederes personlige kompetanseutvikling i en lederutviklingskontekst

Solstad, Anette Elena
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Anette Elena Solstad.pdf (7.157Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2614498
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2717]
Abstract
Personlig utvikling er et aktuelt tema innen lederutviklingsfeltet. I tillegg til kunnskapsbaserte og tekniske ferdigheter, anses utvikling av personlige kompetanser som stadig viktigere for å kunne tilpasse seg til de endrede strukturene i dagens arbeidsliv. Læring og utvikling på personlig nivå sees i økende grad som essensielt for utvikling av individer, grupper og organisasjoner. Denne studien omhandler ledere som har deltatt på lederutviklingskurs, og undersøker hvordan de erfarer at det de lærer påvirker utviklingen av deres personlige kompetanse. Datainnsamlingen er basert på kvalitative intervjuer, og analysen er gjennomført med utgangspunkt i en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Utvalget består av fire ledere som har deltatt på et lederutviklingskurs med en varighet på ett år. Med utgangspunkt i informantenes erfaringer har jeg gjennom analysen funnet fire hovedkategorier, som illustrerer sentrale elementer ved informantenes lærings- og utviklingsprosess i forbindelse med kurset: refleksjon, kunnskap og verktøy, erfaring og balanse. Balanse fremkommer som kjernekategorien, og representerer en metakompetanse som utviklet seg parallelt med – og var en forutsetning for – utvikling av personlig kompetanse i de de øvrige kategoriene. Funnene viser at personlige kompetanser utvikles i balansegangen og samspillet mellom ulike refleksjons- og bevisstgjøringsprosesser, tilegnelse og bruk av ny kunnskap og nye kommunikasjonsverktøy, og læring gjennom erfaring. Lederne beskriver at de gjennom disse prosessene har erfart personlig utvikling knyttet til egen selvinnsikt, og opplevd å få økt relasjons- og kommunikasjonskompetanse. Disse elementene blir drøftet i lys av teori om polariteter, personlig kompetanse, selvbevissthet, erfaringslæring og kommunikasjonsferdigheter – teori som kan bidra til å skape økt forståelse for utviklingsprosessene lederne har vært gjennom. Funnene kan være med å berike forståelsen for hvordan personlig utvikling kommer til uttrykk som en viktig del av lederutvikling, og hvilke elementer som kan bidra til å skape utvikling av personlig kompetanse i denne utviklingskonteksten.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit