Ambivalens og utdanning : en kvalitativ studie av studenters opplevelse av ambivalens i utdanning på mastergradnivå
Abstract
Denne studien har tatt for seg hvordan mastergradsstudenter opplever ambivalens i
forbindelse med sin utdanning, og hvordan de på tross av motstridende følelser velger å
fullføre sitt utdanningsforløp. Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse og
kunnskap for hvordan mastergradsstudenter opplever og preges av ambivalens under
utdanningen, og undersøke hva slags indre og ytre faktorer som virker inn på hvordan de
håndterer dette underveis i studiene.
I dette mastergradsprosjektet er det gjennomført empiriske undersøkelser gjennom
kvalitative forskningsintervju som metode. Syv informanter deltok i undersøkelsene der
samtlige er mastergradsstudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Datamaterialet som har fremkommet i studien har lagt et grunnlag for dannelse av tre
kategorier, henholdsvis motivasjon, selvbevissthet og ytre påvirkninger. Resultatene som har fremkommet i oppgavens analyse kan vise til at studenters individuelle mestringstro og indre motivasjon er av betydning for hvordan man opplever og håndterer ambivalens under utdanningen. Et utdanningsvalg som er foretatt på bakgrunn av studentens egne premisser, eksempelvis gjennom genuin interesse for fagretning, troen på egen mestring og opplevelsen av støtte fra miljøet rundt, kan i møtet med ambivalens bidra til bevisstgjøringer av hvordan den enkelte student påvirkes av indre og ytre faktorer. På bakgrunn av dette vil denne studien argumentere for at opplevelsen av ambivalens ikke nødvendigvis må være negativt forankret, men at det kan være en verdifull erfaring å gjøre seg i utdanningsforløpet for å bevisstgjøre seg av hva som ligger til grunn for ens individuelle læringspotensial, samt hvordan man påvirkes av eventuelle samfunnsnormer og utdanningspress.