• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ambivalens og utdanning : en kvalitativ studie av studenters opplevelse av ambivalens i utdanning på mastergradnivå

Smørgrav, Marianne Grøv
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hele masteroppgaven (1.598Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2407507
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2467]
Abstract
Denne studien har tatt for seg hvordan mastergradsstudenter opplever ambivalens i

forbindelse med sin utdanning, og hvordan de på tross av motstridende følelser velger å

fullføre sitt utdanningsforløp. Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse og

kunnskap for hvordan mastergradsstudenter opplever og preges av ambivalens under

utdanningen, og undersøke hva slags indre og ytre faktorer som virker inn på hvordan de

håndterer dette underveis i studiene.

I dette mastergradsprosjektet er det gjennomført empiriske undersøkelser gjennom

kvalitative forskningsintervju som metode. Syv informanter deltok i undersøkelsene der

samtlige er mastergradsstudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Datamaterialet som har fremkommet i studien har lagt et grunnlag for dannelse av tre

kategorier, henholdsvis motivasjon, selvbevissthet og ytre påvirkninger. Resultatene som har fremkommet i oppgavens analyse kan vise til at studenters individuelle mestringstro og indre motivasjon er av betydning for hvordan man opplever og håndterer ambivalens under utdanningen. Et utdanningsvalg som er foretatt på bakgrunn av studentens egne premisser, eksempelvis gjennom genuin interesse for fagretning, troen på egen mestring og opplevelsen av støtte fra miljøet rundt, kan i møtet med ambivalens bidra til bevisstgjøringer av hvordan den enkelte student påvirkes av indre og ytre faktorer. På bakgrunn av dette vil denne studien argumentere for at opplevelsen av ambivalens ikke nødvendigvis må være negativt forankret, men at det kan være en verdifull erfaring å gjøre seg i utdanningsforløpet for å bevisstgjøre seg av hva som ligger til grunn for ens individuelle læringspotensial, samt hvordan man påvirkes av eventuelle samfunnsnormer og utdanningspress.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit