Angst i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med elever med angst og lærerrollen på mellomtrinnet (5.-7.trinn) – basert på intervju med lærere.
Abstract
Formålet med denne studien er å få et innblikk i læreres opplevelser og erfaringer rundt arbeidet med elever med angst på mellomtrinnet, 5.-7.trinn. Studien ser både på hvordan lærerne erfarer de kan hjelpe elevene med angst, men også hvordan de opplever arbeidet påvirker lærerrollen. Dette er undersøkt med lærernes perspektiv som utgangspunkt. Med dette som mål ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode med fenomenologisk tilnærming, for intervju av fire lærere.
Lærerne ble rekruttert til studien med kriterier som sikret at de hadde relevante erfaringer å bidra med. Intervjuene ble tatt opp på lydopptaker, og deretter transkribert til tekstdokument. Det ble benyttet kategorisering og meningsfortetting i bearbeidingen av data. For å få fram lærernes perspektiver er funnene presentert for seg selv, i støtte av sitater. Gjennom intervjuene kom det fram mange interessante erfaringer og funn, som danner grunnlaget for studiens drøfting og svar på forskningsspørsmålene studien dreier seg rundt.
Studien har ikke som hensikt å være generaliserende, men heller bidra til økt kunnskap ved å forsøke å besvare to forskningsspørsmål – med bruk av lærernes erfaringer og opplevelser. Lærerne erfarer flere kjennetegn og typer angst hos elevene som er i tråd med forskningslitteraturen. Videre opplever de at angsten påvirker elevenes faglige og sosiale utbytte i skolen. Trygghet og relasjoner er noe lærene ser viktigheten av og legger til grunn før de kan hjelpe elevene med angst. Lærerne opplever at arbeider med elevene med angst påvirker lærerrollen på flere måter, og møter derfor utfordringer i arbeidet med elevgruppen. De mener selv at sin egen kompetanse om angst ikke er tilstrekkelig, og uttrykker et ønske om mer kompetanse og veiledning. Foruten manglende kompetanse om angst er blant annet mangel på tid og ressurser daglige utfordringer. Lærerne formidler at det ikke er mulig å stå alene i arbeidet med elevene med angst, og viser til at samarbeid med både hjelpetjenester og hjemmet er særs viktig. The purpose of this study is to gain an insight to teachers' experiences around working with students with anxiety at the intermediate level in school, grades 5-7. The study looks at how teachers experience they can help students with anxiety, but also how they experience that the work affects their role as a teacher. This has been examined with the teachers' perspective as a grounding point. With this in mind, a qualitative research method with a phenomenological approach was taken into use. Interviews with four teachers were conducted for the purpose of the study.
The teachers were recruited to the study based on criteria to ensure that they had relevant experiences to contribute to the study. The interviews were recorded on an audio recorder, and then transcribed into text documents. Categorization and desification of meaning were used methods in the processing of data. To bring focus to the teachers' perspectives, the findings are presented for themselves, in support of quotations from the interviews. Through the interviews, many interesting experiences and findings emerged. This forms the basis for the study's discussion and answers to the research questions the study revolves around.
The purpose of the study is not to have a generalizing result, but rather to contribute to increased knowledge. In doing so, the study makes an attempt to answer two research questions – using the teachers' experiences. The study shows that the teachers experience several characteristics and types of anxiety in the students, that are in line with the research literature. Furthermore, they experience that anxiety affects student's academic and social attribution and development in school. A sense of safety and relations to others, are something the teachers see the importance of. They put in groundwork here, before they can help the student with anxiety in different settings. The teachers experience that working with the students with anxiety affects their role as a teacher in several ways. Therefore, they meet a variety of challenges in the work with these students. The teachers themselves believe that their own competence on anxiety is not sufficient, and expresses a desire for more competence and guidance on the subject. In addition to a lack of competence on the subject of anxiety, the lack of time and resources are daily challenges in working as a teacher when it comes to students with anxiety. The teachers convey that it is not possible to take on the work that comes with the students with anxiety alone. They point to cooperation, with both health services and the students home, as particularly important.