Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 956-975 av 2504
-
Hva kan vi lære av mattering og gründere?
(Master thesis, 2022)Vi lever i en kompleks verden, noe den siste tiden har minnet oss om med både pandemi og krig på det europeiske kontinentet. Hverdagslivet preges i tillegg av kampen mot klimaendringene og FNs bærekraftsmål som er verdens ... -
"Hva kan vi sammen lete etter for å få den prestasjonsutviklinga?'' : en kvalitativ studie av tre toppidrettstreneres opplevelse av felles forståelse og dens betydning for prestasjonsutvikling
(Master thesis, 2016)I denne kvalitative studien ønsket jeg å undersøke tre toppidrettstreneres opplevelse av å være i relasjon med sine utøvere, hvordan de opplever seg selv og den andre i relasjonen, og hvordan dette har innvirkning på deres ... -
Hva legger Pedagogisk-psykologisk tjeneste vekt på i systemrettet arbeid med barn i barnehage? : en kvalitativ intervjustudie om PP-rådgiveres erfaring med systemrettet arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2015)I denne forskningen er fokuset på systemrettet arbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT). Nærmere bestemt vil jeg forske på hvordan PPT kan arbeide systemrettet i forhold til barn med behov for særskilt hjelp og støtte ... -
Hva må jeg gjøre for at du skal blomstre?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke barnehagestyrers erfaringer med relasjonsorientert ledelse i barnehagen. For å belyse studiens problemstilling «Hvilke erfaringer har barnehagestyrere med ... -
Hva med synet?: Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?
(Master thesis, 2012)Tittel og bakgrunn for oppgaven: ”Hva med synet” - ”Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?” På grunn av en kommende eldrebølge i Norge forventes at antall hjerneslagpasienter ... -
Hva mener to voksne, som selv har vært under barneverntjenestens omsorg, er viktig i arbeid med barn i utsatte situasjoner? : her med vekt på skolens og barnehagens arbeid med å oppdage og følge opp barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Denne fenomenologiske studien belyser to voksne, som selv har vært under barnevernstjenestens omsorg, sine tanker og erfaringer om hva de mener er viktig i arbeid med barn i utsatte livssituasjoner. Studien har hovedvekt ... -
Hva skal til for å bli ansatt i dag?
(Master thesis, 2020)Denne studien har som formål å danne et bilde av hvem som er ansettbar i år 2020. Innholdsanalyse blir brukt som metode i denne studien og gjennom analyse av 70 stillingsannonser innen ulike yrkesgrupper blir det funnet ... -
Hva skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper? : en materiell-diskursiv studie
(Master thesis, 2016)Jeg har i dette studie vært opptatt av, i et mikroperspektiv, å få innsikt i hva som skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper i barnehagen. Gjennom egen praksis og videoopptak i barnehagerommet, har jeg vært nysgjerrig ... -
Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Problemstilling: Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen? Metode: For å undersøke denne problemstillingen har jeg valgt å ... -
"Hva var vendepunktet for deg? Det er jeg ofte veldig interessert i" Hvordan beskriver hjelpere egne opplevelser av empatisk innlevelse i hjelperelasjoner?
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap er inspirert av livshendelser som har gitt varig form til livet mitt, og en genuin undring over menneskelig kapasitet for medfølelse og empati. Hensikten er å undersøke ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
(Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
(Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter i ... -
Hvem blir du som fengselsbetjent?: Om holdninger og verdier til de innsatte i fengselsbetjentutdanningens praksisår
(Master thesis, 2011)I denne undersøkelsen presenteres en kvalitativ studie av aspiranters holdninger og verdier til de innsatte knyttet til fengselsbetjentutdanningens praksisopplæring. Datamaterialet er basert på tretti halvstrukturerte ... -
Hvem blir jeg når jeg skal være en annen?: En Q-metodisk studie av opplevelser omrking eget selv gjennom å spille roller
(Master thesis, 2012)This thesis presents a Q-methodological study whose purpose is to capture people's experience and discoveries related to the experience of playing roles. Using a theoretical base with emphasis on psychosynthesis’ concept ... -
Hvem er de stille barna?: En teoretisk drøfting om barn som viser stille atferd
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en teoretisk drøfting av hvem det stille barnet er, og hvordan stille atferd kan påvirke barn sosialt og faglig. Ved å drøfte ulike begreper og definisjoner knyttet til stille atferd har jeg funnet at ...