Hva er barns tanker om kartleggingsprøven WISC?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2575099Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Undersøkelsene i denne masteroppgaven omhandler barns tanker i forhold til kartleggingsprøven WISC. Kartleggingsprøven som her er beskrevet prøve som blir gjennomført ved mistanke om ulike former for lærevansker. Utgangspunktet i denne studien er problemstillingen “Hva er barns tanker om kartleggingsprøven WISC?”. For å se nærmere på denne problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode med fokus på samtale med barn. I undersøkelsen har jeg snakket med tre ulike barn fra en stor by i Norge, som alle har gjennomført kartleggingsprøven WISC.
Det har blitt sett på ulike teoretiske perspektiver som omhandler motivasjon, mestring og den kognitive utviklingen. Jeg kommer også til å presentere kartleggingsprøven WISC, hvordan denne funger, samt hvilke særtrekk som finnes ved denne ved denne kartleggingsprøven. Det har vært en kvalitativ tilnærming til denne oppgaven. Jeg har vært i samtale med tre ulike barn som har gjennomført kartleggingsprøven. Det står mer beskrevet i metodekapitlet på fremgangsmåten.
Resultatene i dette forskningsprosjektet har blitt delt opp i ulike temaer basert på svarene barna har gitt. Det kommer til å bli diskutert både tankene før de skulle gjennomføre kartleggingen, hvordan de opplevde å få informasjon, hva de tenke om å gjennomføre karleggingen med en fremmed person, hvordan det var å gjennomføre den alene og hva de tenker om å gjennomføre slike typer oppgaver. Det er her rettet fokus på hva barna har sagt under samtalene. Disse samtalene har ført til diskusjon om hva barna tenker om å gjennomføre andre kartleggingsprøver og hvordan de liker å arbeide. Avslutningsvis i denne masteroppgaven er det en oppsummering av de ulike temaene.