• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva er barns tanker om kartleggingsprøven WISC?

Cerullo, Elle
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (905.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2575099
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1859]
Abstract
Undersøkelsene i denne masteroppgaven omhandler barns tanker i forhold til kartleggingsprøven WISC. Kartleggingsprøven som her er beskrevet prøve som blir gjennomført ved mistanke om ulike former for lærevansker. Utgangspunktet i denne studien er problemstillingen “Hva er barns tanker om kartleggingsprøven WISC?”. For å se nærmere på denne problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode med fokus på samtale med barn. I undersøkelsen har jeg snakket med tre ulike barn fra en stor by i Norge, som alle har gjennomført kartleggingsprøven WISC.

Det har blitt sett på ulike teoretiske perspektiver som omhandler motivasjon, mestring og den kognitive utviklingen. Jeg kommer også til å presentere kartleggingsprøven WISC, hvordan denne funger, samt hvilke særtrekk som finnes ved denne ved denne kartleggingsprøven. Det har vært en kvalitativ tilnærming til denne oppgaven. Jeg har vært i samtale med tre ulike barn som har gjennomført kartleggingsprøven. Det står mer beskrevet i metodekapitlet på fremgangsmåten.

Resultatene i dette forskningsprosjektet har blitt delt opp i ulike temaer basert på svarene barna har gitt. Det kommer til å bli diskutert både tankene før de skulle gjennomføre kartleggingen, hvordan de opplevde å få informasjon, hva de tenke om å gjennomføre karleggingen med en fremmed person, hvordan det var å gjennomføre den alene og hva de tenker om å gjennomføre slike typer oppgaver. Det er her rettet fokus på hva barna har sagt under samtalene. Disse samtalene har ført til diskusjon om hva barna tenker om å gjennomføre andre kartleggingsprøver og hvordan de liker å arbeide. Avslutningsvis i denne masteroppgaven er det en oppsummering av de ulike temaene.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit