Hun visste alt - vi blåholdt henne og seglet med - Foreldrenes perspektiv i overgangen barnehage - skole for barn med spesielle behov
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280294Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med dette prosjektet er å belyse hvilken rolle foreldre til barn med spesielle behov, har i overgangen fra barnehage til skole, og hva de trekker frem som viktig i dette samarbeidet. Temaet er høyaktuelt og både i Rammeplan for barnehages innhold og oppgaver og Kunnskapsdepartementet (2011) i St.meld. nr; 18 understreker betydningen av et godt samarbeid mellom foreldre, barnehage og skole i overgangen fra barnehage til skole.
Undersøkelsen bygger på en forståelse av at overgangangen barnehage skole kan for foreldre til barn med spesielle behov, virke som om den har litt dårlig struktur da i form av når samarbeidet mellom foreldre, barnehage og skole bør settes i gang og om hvem som har ansvar for å ta det første møte. I følge opplæringsloven (1998) §1,3 er det skolen som skal tilpasse seg barnet, ikke barnet som skal tilpasse seg skolen. Dolva og Aalandslid (2006) peker på at overganger kan være utfordrende i seg selv og for foreldre til barn med spesielle behov kan overgangen oppleves som bekymringsfull. Følge Dolva og Aalandslid er dette et tema som er forsket mye på, men at temaet ikke helt blir tatt på alvor. Barnets beste skal gjelde i overgang mellom barnehage og skole, og tilrettelegges slik at barnet ikke får en svekket utvikling, men kommer styrket gjennom den sammen med sine foreldre.
Grunnen til at jeg valgte å se på hvordan foreldre til barn med spesielle behov opplever samarbeidet i overgangen, er at jeg har egne erfaringer som mor til et barn med spesielle behov og erfaring fra å være pedagogisk leder og jobbe med barn og foreldre, samt at jeg i samtale med andre foreldre fikk høre at dette temaet burde "ruskes" litt i.
Problemstillingen som ble valgt er:
Hvordan opplever foreldre til barn med spesielle behov at deres rolle blir vektlagt for å trygge sitt barn i overgangen - barnehage skole?
For å besvare problemstillingen valgte jeg en kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Målet var å gjennomføre intervjuer med foreldre til barn med spesielle behov som har vært igjennom en skole overgang. Jeg valgte å ha tre forskerdeltakere. To av forskerdeltakerne fikk jeg hjelp av en "dør - åpner" for å opprette kontakt og den siste forskerdeltakeren meldte selv sin interesse for å delta. Jeg mener at på tross av et begrenset utvalg av forskerdeltakere, har jeg fått en vesentlig bedre forståelse av hvordan foreldre kan oppleve overgangen og samarbeidet med barnehage til skole i overgangen samt at dette er et viktig tema.
Som metode i analyseprosessen valgte jeg å benytte Tjora (2012) sin stegvis - deduktiv induktiv metode. Det forskerdeltakernes formidlet presenteres og fortolkes videre opp i mot teori jeg har valgt som bakgrunn.
Teoretisk rammeverk som legges til grunn er Bronfenbrenners bioøkologiske utviklingsmodell, samt Pianta og Kraft-Sayre sin modell på overganger. Betydningen av deres tanker kan fremme forståelser for elementer i overgangen som er viktig å se nærmere på for å få en forståelse for overgangen og samarbeidet rundt barna. Deretter vises det til teori som omhandler samarbeid, herunder felles forståelse og mål, kommunikasjon, relasjoner, tillit og informasjon.
Funnene viser at overgangen fra barnehage til skole kan oppleves krevende for noen foreldre, samtidig at den går smertefritt for andre. Årsaker kan avhenge av hva foreldre vektlegger av forventninger og føringer i et samarbeid i overganger. For at et samarbeid skal fungere godt, kreves det at alle samarbeidspartnerne arbeider mot felles mål med full tillit og likeverd til alle. I tilegg viser funnene at foreldre ønsker å være en viktig part i prosessen, samt at de vektlegger at de selv må være tydelige i et samarbeid.