Holdninger, tankesett og faglig selvtillit i matematikk. En kvantitativ studie av sammenhenger mellom elevenes holdninger til matematikk, tankesett og faglige selvtillit i matematikk.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788829Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i ulike aspekter knyttet til elevenes læring i matematikk, som det emosjonelle, for å kunne forebygge utviklingen av vansker i faget. Problemstillingen som blir belyst i studien er følgende: «hvilke sammenhenger er det mellom elevenes holdninger til matematikk, tankesett og faglig selvtillit i matematikk?» For å besvare problemstillingen ble det utformet tre forskningsspørsmål som tar opp kjønns- og aldersforskjeller knyttet til studiens tematikk. Det ble benyttet kvantitativ forskningsmetode og spørreundersøkelse for å samle inn datamateriale fra et bekvemmelighetsutvalg bestående av 115 elever fra 4. og 7. klasse.
I studien benyttes signifikanttester for å undersøke om det er kjønns- eller aldersforskjeller i elevenes holdninger til matematikk, tankesett og faglige selvtillit. Det er også benyttet korrelasjonsanalyser for å undersøke sammenhengene mellom de tre variablene. Studiens hovedfunn viser at det ikke er en signifikant forskjell mellom gutter og jenters holdninger til matematikk, tankesett eller faglige selvtillit. Funnene knyttet til holdninger og tankesett var overraskende, da de strider imot tidligere forskning. Det var heller ikke en signifikant forskjell mellom klassetrinnenes statiske tankesett, men derimot viste resultatene til en signifikant forskjell mellom klassetrinnenes holdninger, dynamiske tankesett og faglige selvtillit. Ut fra tidligere forskning var funnene knyttet til holdninger og faglig selvtillit forventede resultater.
Studien viser at det er sammenhenger mellom de tre variablene, men at det ikke er kjønns- eller aldersforskjeller i korrelasjonenes retning. Dynamisk tankesett og høy faglig selvtillit korrelerer positivt med positive holdninger til matematikk, og negativt med statisk tankesett. Korrelasjonsanalysene viste også at statisk tankesett korrelerer negativt med positive holdninger til matematikk og at korrelasjonen mellom dynamisk tankesett og høy faglig selvtillit er positiv. The purpose of this master thesis is to provide insight into different aspects of students’ learning of mathematics, such as the emotional aspect, to be able to prevent the development of learning issues in the subject. The thesis question posed in this study is: “what connections are there between students’ attitudes, their mindset and academic confidence relating to the mathematics subject?” To answer the thesis question, three more research questions were formulated regarding gender- and age differences related to the study’s theme. The research method used in this study is quantitative, using a survey to gather data from a convenience sample consisting of 115 students from grades 4 and 7.
Significance tests are used in the study to determine whether there are gender- or age differences in students’ attitudes towards mathematics, their mindset and academic confidence. The study uses correlational analysis to examine the connections between the three variables. The main findings of the study shows no significant difference between the genders’ attitudes towards mathematics, their mindset or academic confidence. The findings relating to attitudes and mindset were surprising as they contradict previous research on the subject. Furthermore, there were no significant differences between the age groups’ static mindset, however the results showed a significant difference in their attitudes, dynamic mindset and academic confidence. Based on prior research, the findings related to attitudes and academic confidence were as expected.
This study shows that there are connections between the three variables, but no gender- or age differences in the direction of the correlation. A dynamic mindset and high academic confidence correlates positively with a positive attitude towards mathematics, and negatively with a static mindset. The correlation analysis also showed that a static mindset correlates negatively with positive attitudes towards mathematics, and that the correlation between a dynamic mindset and high academic confidence is positive.