• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Holdninger må endres før handling kan finne sted: En kvalitativ intervjustudie om tilrettelegging for elever med dysleksi på den videregående skole

Nysveen, Kine Marie Stømner; Sævarang, Marlena Mia
Master thesis
Thumbnail
View/Open
549853_FULLTEXT01.pdf (3.212Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269633
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Abstract
I denne studien har vi undersøkt hvordan tre videregående skoler tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi, og hvordan fire elever opplever tilretteleggingen. Vi har intervjuet tre spesialpedagoger ved ulike videregående skoler, og fire elever ved de samme skolene som har dysleksi. Intervjuguiden vi brukte var semistrukturert og intervjuene varte fra 20 minutter til 2 timer. Resultatene viste at tilretteleggingen på de tre videregående skolene var varierende. Ingen av skolene tilbød elever med lese- og skrivevansker spesifikk lese- og skrivetrening, og det var i liten grad lagt til rette for kompensatoriske tiltak rettet mot elever med lese- og skrivevansker. Alleelevene vi intervjuet ønsket mer tilrettelegging. Ønskene gikk ut på å bli tatt ut av klassen, rettskrivningsprogrammer på PC som er tilpasset elever med dysleksi, og mer motiverte lærere.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit