Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 21-40 of 2590
-
ADHD hos voksne arbeidstakere - fra utfordring til mulighet
(Bachelor thesis, 2019) -
ADHD i dagens samfunn: En teoretisk oppgave om økningen av ADHD- diagnosen i skolen
(Master thesis, 2011)I dag er ADHD blitt en utbredt diagnose, og helsemyndighetene regner med at det er 50 000 barn under 18 år som har ADHD i Norge. Rundt 3-5 prosent av barn i den norske skole oppfyller kriteriene for en slik diagnose, og i ... -
ADHD i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2019)ADHD er den mest stilte diagnosen hos barn og unge i grunnskolealder. Formålet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan man kan behandle og legge til rette for denne elevgruppen sånn at de får et best mulig utbytte ... -
ADHD-symptomer og kjønn En kvantitativ studie om indre motivasjon, innsats og selvvurdering av kompetanse hos elever i videregående opplæring
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke effekter ADHD-symptomer og kjønn har på elevers indre motivasjon, innsats og selvvurdering av kompetanse. Studien baserer seg på foreliggende kvantitativt datamaterialet ... -
Adolescents: Differences in friendship patterns related to gender
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Based on a survey of 123 Norwegian students aged 14-15 (grade 10) this article will discuss possible gender differences in peer relations, social position and friendship criteria. The students filled in a questionnaire ... -
Adoptivbarn og språkforståelse: En kvalitativ studie av hvordan førskolelærere kan støtte utenlandsadopterte barn i deres språkutvikling og språkforståelse i barnehagen
(Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven var å studere hvordan førskolelærere kan støtte utenlandsadopterte barn i deres språkutvikling og språkforståelse i barnehagen. Jeg ville primært konsentrere meg om hvilke støttefaktorer to ... -
Advancing the status of nursing: reconstruction professional nursing identity through patient safety work
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Background Recent decades have seen increased attention to patient safety in health care. This is often in the form of programmes aiming to change professional behaviours. Health professionals in hospitals have traditionally ... -
Affirmative and Non-affirmative Dimensions in Quality Assurance: Balancing the Accountability–Improvement Dilemma as a Matter of Trust and Learning
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Today, given the build-up of national quality assurance systems, ‘quality management’ within higher education institutions requires critical attention. This management operates as a balance between accountability, which ... -
AFR – medarbeideres opplevelse av endringsprosessen i forbindelse med krav om autorisasjon av rådgivere i bank: En fenomenologisk studie av hvordan medarbeidere i banknæringen har opplevd sin egen læringsprosess og motivasjon i prosessen
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven handler om fire kollegers opplevelser under en endringsprosess i oppdragsbanken. Disse har med forskjellige utganger gjennomgått en pålagt autorisasjonsordning for rådgivere i banknæringen. Bakgrunnen for ... -
Aggression and Violence Among Young People - The causes and triggering forces of violence and aggressive behaviours among young people
(Master thesis, 2014)This study will look at what might be the causes and triggering forces that can contribute to the instigation of aggressive behaviours mostly among young people, its expression and manifestation. On a daily basis, we ... -
Akademia som læringsarena– utfordringer og mestring: En studie av voksne, fleksible studenters bruk av læringsstrategier og tilnærminger til læring i høyere utdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:40, Doctoral thesis, 2009) -
Akademiske ambisjoner på vidregående skole
(Master thesis, 2016)Jeg har i dette forskningsarbeidet undersøkt om hvilke individuelle og ytre faktorer som kan ha en sammenheng med de akademiske ambisjonene til elever i 3.klasse på videregående. Jeg har også sett på hvilke forskjeller det ... -
Aksept for differensiering: En kvalitativ studie av to læreres operasjonalisering av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2013)Det finnes ingen fasit på hvordan tilpasset opplæring skal gjennomføres i klasserommet. Tema for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i praksis. Jeg har tatt utgangspunkt i to barneskolelærere, og både intervjuet ... -
Aksept, assistanse og arbeidsledelse: En Q- metodologisk studie om unge voksne funksjonshemmedes opplevelse av relasjonene ved Borgerstyrt Personlig Assistanse (BPA)
(Master thesis, 2013)Intensjonen med denne studien var å undersøke unge voksne funksjonshemmedes subjektive opplevelser av det relasjonelle landskapet borgerstyrt personlig assistanse (BPA) opererer i. BPA er en tjeneste hjemlet i Helse- og ... -
Akseptoppnåelse av langvarige helseutfordringer i voksenlivet – en endelig prosess?: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er basert på en kvalitativ intervjustudie med syv voksne personer som er rammet av kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) og som har deltatt i en forskningsstudie hvor standard kognitiv atferdsterapi (SCBT) ... -
Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold
(Book, 2017) -
Alarming ambiguities : an analysis of Norwegian public documents concerning child obesity
(Master thesis, 2016)In the public domain, overweight and obesity are usually presented as an alarming health problem in need of fixing. There has been an increase in average body weight in many counties across the world in the last 30 years. ... -
Aldersrelatert macula degenerasjon og nytteverdi av optiske /elektronoptiske hjelpemidler
(Master thesis, 2012)Problemstilling: Problemstillingene i oppgaven er knyttet opp til personer med øyesykdommen aldersrelatert macula degenerasjon (AMD). Målet var å finne ut hvilke nytteverdi optiske og elektronoptiske hjelpemidler har, med ... -
Alene og skeiv. En studie av livssituasjonen for skeive enslige mindreårige asylsøkere i omsorgssentre og asylmottak
(Research report, 2018)Denne rapporten er skrevet av KUN på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Rapporten inngår som en del av et større samarbeidsprosjekt mellom KUN og Skeiv Verden. Rapporten er skrevet for alle som jobber ... -
All lyden vi ikke hører: en kvalitativ studie om hørselshemmedes opplevelse av et hørende klasserom
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har som formål å forstå unge døve og hørselshemmedes opplevelse av sosial kontakt og inkludering i et hørende klasserom. Formålet med dette er å skape mer kunnskap om hvordan det ...