AFR – medarbeideres opplevelse av endringsprosessen i forbindelse med krav om autorisasjon av rådgivere i bank: En fenomenologisk studie av hvordan medarbeidere i banknæringen har opplevd sin egen læringsprosess og motivasjon i prosessen
Abstract
Denne oppgaven handler om fire kollegers opplevelser under en endringsprosess i oppdragsbanken. Disse har med forskjellige utganger gjennomgått en pålagt autorisasjonsordning for rådgivere i banknæringen. Bakgrunnen for ordningen er å kvalitetssikre god nok kompetanse, holdninger og ferdigheter ut mot privatkunder. Innholdet i autorisasjonsprosessen har blant mange rådgivere vært oppfattet som både svært krevende – og givende, og innbefatter blant annet en teoretisk eksamen og en praktisk prøve med rollespill rundt en rådgivningssituasjon. Fokusområder i forkant av dybdeintervjuene i studien var opplevelser rundt motivasjon, frykt/angst, personlig/mental utvikling og støtte. Hovedfunnene i studien har vært et mye større innhold av frykt og angst enn det som var forventet. Dette koblet opp mot noe som man kan anta er mentale mekanismer som blokkerer læring og utvikling. På motivasjonssiden fremstår det i studien en gjennomgående og klar indre – og menneskeorientert motivasjon. Denne ser ut til å komme i konflikt med testformene i autorisasjonsordningen, som ikke oppfattes å ivareta individet på en god nok måte. Disse oppfattes heller ikke å være formålstjenelige i forhold til ordningens målsetting. Derimot oppleves det faglige innholdet i autorisasjonsordningen å være meget bra, og vurderes også til å gi et kompetansemessig løft. Når det gjelder opplevelse av arbeidsgivers støtte underveis i prosessen så er et funn at vurderingene her ser ut til å ha sammenheng med arbeidssted i banken. En oppsummering av funnene indikerer til slutt et behov for utvikling av en annen retning på støtte i slike prosesser enn det som er til stede i dag.