Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1234-1253 of 2549
-
"It's all too beautiful" Ungdomskultur, opplevelse og gjenkjennelse av rus. En refleksjon.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven skal vi se nærmere på to aspekter ved ett fenomen: rus. Menneskers rusopplevelser fremstår som et vanskelig fenomen å forstå seg på og forklare, spesielt innenfor den vitenskapelige sjangeren. Målet ... -
«It’s all about perspective»
(Master thesis, 2022)Omstillinger i samfunnet og arbeidslivet har tydeliggjort viktigheten av læring og kompetanseutvikling. Raske endringer i omgivelser stiller krav til individene om evnen til å tilpasse seg i samme tempo. For voksne kan ... -
"It‟s The Mind That Sees, Not The Eye": The Perspectives, Experiences and Coping Strategies of the Visually Impaired Youth in a Regular School in Ghana
(Master thesis, 2013)Until recently, disabled children have been hidden from the lenses of research in both the social model of disability and the new sociology of childhood. In an attempt to give a voice to children with disability who are ... -
Ivaretakelse av barns rettigheter i sosialt arbeid med familier
(Journal article; Peer reviewed, 2019)FNs barnekonvensjon og norsk lovgivning skal sikre barn rett til beskyttelse, informasjon og medvirkning. Til tross for økt forskning på implementering av barns rettigheter, er det lite forskning på hvordan barns rettigheter ... -
‘I’m just imitating the idiot’Exclusionary acts of status degradation through embodied stance-taking and category work in boys’ game performances
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study examines how exclusionary acts of status degradation are performed through embodied stances and pejorative category ascriptions in the midst of a situated game activity where two boys align in mockful stances ... -
''Ja takk til flere etiske utfordringer, om det er greit å si det?'' - En kvalitativ studie av noen sentrale etiske utfordringer som PP-rådgivere møter i samarbeid med foreldre og/eller elev, og hvordan PP-rådgiveren håndterer disse?
(Master thesis, 2017)Hver kommune skal ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. (Lovdata. Lov om grunnskolen og den vidaregående opplæringa (Opplæringslova), 1998). Den pedagogiske psykologiske rådgiveren har et ansvar for å samarbeide med andre ... -
"Ja, det hørt æ": En studie av den tidlige språkutviklingen hos et barn med auditory neuropathy spectrum disorder
(Master thesis, 2011) Bakgrunn: Vi jobber som rådgivere ved et statlig kompetansesenter og møter i vår jobb førskolebarn med ulike typer hørselsvansker, deriblant fenomenet Auditory Neuropathy Spectrum Disorder (ANSD). Forskning rundt ... -
"Jeg blir meg i samspill med deg" : en kvalitativ studie om å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne undersøkelsen omhandler arbeidet med å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen. Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med to barnehagelærere som har lederansvar. Deltakerne jobber i hver sin ... -
Jeg er ikke en maskin - En kvalitativ intervjustudie av leders opplevelse av leder-medarbeider-relasjonens betydning for bruken av tilbakemeldinger
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner for ledelse. Mange norske ledere kan oppleve det som utfordrende å gi tilbakemeldinger (Spurkeland, 2012). I denne studien undersøker ... -
"Jeg er ingen leksegutt, jeg er en lekegutt!": En kvalitativ studie om læreres erfaringer knyttet til elever med lærings- og undervisningshemmende atferd og læringsmiljø
(Master thesis, 2011)I denne studien ønsker vi å belyse følgende problemstilling: ”Hvordan opplever og erfarer lærere å legge til rette for et godt læringsmiljø for alle i en klasse med elever med lærings- og undervisningshemmende atferd”? ... -
''Jeg er jo en lærer, jeg har ikke utdanna meg for å drive med krisehåndtering'' - En kvalitativ studie av læreres erfaring med elever i krise
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er læreres erfaringer i arbeidet med elever i krise, i spennet mellom å skulle gi eleven omsorg, og å støtte eleven i å møte skolens krav. Studien vektlegger den typen krise som oppstår når en ... -
"Jeg er med på dine oppturer og nedturer hvis du vil ha meg med på reisen" : en kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved NTNU beskriver sine erfaringer med å møte studenter med psykiske helseproblemer
(Master thesis, 2016)Studentenes helse- og trivselsundersøkelse indikerer at studenter i økende grad strever psykisk, og i betydelig større grad enn befolkningen forøvrig. Ettersom studieveiledere daglig er i kontakt med ulike studenter, er ... -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, both for ... -
«Jeg får litt mer tro på meg selv»
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med livsmestringsundervisning i skolen. Hensikten har vært å bidra til økt forståelse av hvordan elever erfarer å få kompetanse til å ta vare på egen psykisk helse, og hvordan ... -
"Jeg forstår folk bedre rett og slett": En kvalitativ intervjustudie av langtidseffekter for ledere som har vært gjennom lederutviklingskurs
(Master thesis, 2011)Lederutviklingsprogram virker det til at det er mange som gjennomfører i dagens samfunn. Fokuset på å skape gode ledere synes å være stort. Det dette studien vil se nærmere på er hvilke mulige langtidseffekter det å ta et ...