«It’s all about perspective»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005296Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Omstillinger i samfunnet og arbeidslivet har tydeliggjort viktigheten av læring og kompetanseutvikling. Raske endringer i omgivelser stiller krav til individene om evnen til å tilpasse seg i samme tempo. For voksne kan faglig påfyll vise til en omstrukturering i egne erfaringer og livsløp. I denne studien har jeg, med utgangspunkt i min interesse for innvandringstematikk, formulert følgende problemstilling: Hvordan kan innvandreres deltakelse i prosjektet «Alternativt fagbrevløp» sees i lys av deres livsløp?
Formålet er å utforske hvordan voksne innvandrere, som deltar i prosjektet «Alternativt fagbrevløp for barne- og ungdomsarbeider med minoritetsspråklige bakgrunn» (BUA-prosjektet), opplever forbindelsen mellom kursets innhold og sine tidligere erfaringer. Erfaringslæring fremstår som et sentralt begrep, samtidig som det sosiokulturelle læringsperspektivet fremmes som en katalysator, i forståelsen av sammenhengen mellom subjektive erfaringer og BUA-prosjektet som læringstilbud. Innvandreres erfaringer i eget livsløp blir i denne studien sammenlignet med begrepet «black box». Individene har en viss mengde inndata liggende i seg, i form av kunnskap, kompetanse og ferdigheter. Dette kan videre ha betydning for deres handlinger. For å få innsyn i deltakeres livsverden, tar jeg i bruk et kvalitativt forskningsdesign, hvor informantene inviteres til å dele egne opplevelser gjennom et semistrukturert intervju. Datamaterialet består av fem intervjuer med deltakere i BUA-prosjektet med innvandrerbakgrunn, samt fire intervjuer med prosjektansvarlige, for å skape oversikt over bakgrunn og forløpet til det alternative fagbrevløpet. Det ble videre gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet med mål om å kartlegge relevante hovedkategorier for å besvare problemstillingen.
Tre analytiske temaer var fremtredende i informantenes beskrivelser av egen deltakelse i BUA-prosjektet. I deres arbeid med å oppnå et kompetansebevis i Norge, synes BUA-prosjektet å fungere som «erfaringsbasert påbygg», «kommunikasjonsplattform» og «kunnskapsgrunnlag». Disse temaene viser til en unik ferd i innvandreres livsløp ved at tidligere erfaringer har en betydning for hvordan, og hvorfor de deltar i det alternative fagbrevløpet. De innvandrerne som opplevde at egne kompetanser og ferdigheter fra hjemlandet som relevante, erfarte at deltakelsen i fagbrevprosjektet fremmet motivasjon, læring og ambisjoner. Rapid developments in society and working life has highlighted the importance of learning and competence development in a new situation. Fast-paced changes in the environment requires individual adjustments and restructuring in their experiences and life course. This study is based on my interest in immigration issues, where I will be discussing the following research question: How can we understand immigrants' participation in project «Alternatively vocational certificate» in the guide of their life course?
The purpose of this study is to explore how adult immigrants who participates in the project «Alternative vocational certificate course for child and youth workers with minority language background (the BUA-project)», see a connection between the course content and their previous experiences. Experiential learning appears to be a key concept, and socio-cultural learning perspective contributed as a catalyst in understanding of their life course. In this study, I choose to describe immigrants' experiences and life course as a «black box». People have a certain amount of input data in this box, that can be knowledge, competence, and skills, which may play significant roles in their actions. I used a qualitative research design aiming to gain insight into their lives. Participants were invited to share their experiences in a semi-structured interview. The empirical material for this study consists of five interviews with immigrant participants in the BUA-project, as well as four interviews with coordinator, supervisor and teachers, to create an overview of the project itself. A thematic analysis is applied to the data to map relevant themes and categories to answer my research question.
Three analytical themes were prominent in participants' experiences with the BUA-project. In their work to obtain a craft certificate in Norway, the alternative course seems to function as an «experience-based accumulation», «communication platform» and «foundation of knowledge». These themes seem to imply a unique life course with experiences, that might have an impact on how and why they choose to participate in the BUA-project. It appears that, if immigrants can make use of their own experiences from their home country, then the course participation can promote motivation, learning and ambition.