Institutt for lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 101-120 av 3422
-
Det kosmopolitiske mulighetsrommet: Jakob Wegelius' Mördarens apa (2014).
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
New insights from Norwegian and Swedish sports coaches' employment, practices, and beliefs during the first Covid-19 movement restriction period
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Introduction: This study (i) examined Norwegian and Swedish sports coaches’ employment, practices, and beliefs during the first wave of the COVID-19 pandemic, (ii) compared these aspects between coaches in Norway and Sweden, ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
What Is Discussed in Mentoring Dialogues? An Analysis of How Relations of Control Influence the Content in Mentoring
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Visual attention in mathematics classrooms: Use of eye-glass cameras
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Engaging with students and building rapport is critical for teachers in order to teach classes, communicate core concepts and emotionally connect with their students. This paper reports on a study that was conducted in a ... -
‘I don’t think that it’s play. Because we have to play’. Norwegian six-year-old children’s understandings of play when they start in primary school
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This article aims to explore how Norwegian six-year-old children talk about and show their understandings of play when they have just started primary school. The research design is a focused ethnographic fieldwork, reporting ... -
“Multilingualism is a resource, not a difficulty”: Exploring Norwegian teachers’ beliefs and reported practices in multilingual settings
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This study explored Norwegian teachers’ (N = 181) (a) beliefs about multilingualism and the multilingual teaching practices (MTPs) they reported, (b) the extent to which their beliefs and practices were interrelated, and ... -
Kart- og stedstegning som litterær respons
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er en komparativ analyse av 38 kart- og stedstegninger laget av fjerdeklassinger i for- bindelse med to separate litteratur-intervensjoner med utforskende undervisningsdesign. Med utgangspunkt i litteraturgeografiske ... -
Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas ... -
Elevers bruk av eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan elever på 7. trinn bruker eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet med kunnskaper om hvordan ... -
Kjønnsbalanse i bygg- og anleggsbransjen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan jenter og kvinner blir ivaretatt i de mannsdominerte bygg- og anleggsfagene, hva yrkesfaglærerne gjør eller kan gjøre for å forberede jentene på en karriere i dette yrket, og ... -
Dybdelæring i yrkesopplæringen - Skole og bedrift
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er dybdelæring, et nytt begrep som ble innført i de nasjonale føringene i fagfornyelsen (2020). Dybdelæringsbegrepet har fått en sentral rolle i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), men det er ... -
Elevenes motivasjon - lærernes muligheter
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven diskuterer jeg hva som motiverer elevene til å aktivt delta i teoriundervisningen på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Oppgaven tar utgangspunkt i en case-studie av to klasser fra VG1 Bygg- anleggsteknikk, ... -
Hva kjennetegner variasjonen i uteområdene på norske grunnskoler, og hvilke kroppsøvingsaktiviteter kan disse legge til rette for? En analyse av et utvalg skoler fra by og land.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å utforske hvordan skolegårder på norske grunnskoler kan gi muligheter for undervisningen i kroppsøving. Oppgaven baserer seg på en analyse av kjennetegnene til skolegårder, med fokus ... -
En fremstilling av læringsbegrepet i læreplandokumentene LK06 og LK20
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er læring i kroppsøvingsfaget. Formålet med studien er å undersøke hvordan styringsdokumentene LK06 og LK20 i kroppsøvingsfaget fremstiller begrepet læring i grunnskoleopplæringa 1-7.trinn. ... -
Norwegian teacher students’ conceptions of grammar
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper explores the conceptions of grammar of first-year teacher students (N = 235) in Norway. A conventional content analysis is used to analyse the answers from the first part of a survey exploring the teacher students’ ... -
Mathematics teachers’ professional development in a practice-base development program
(Doctoral theses at NTNU;2024:2, Doctoral thesis, 2024)Mathematics teachers’ professional development in a practice-based development program How can a practice-based development program contribute to the professional development of mathematics teachers? And how can such ... -
Thematic Working Group 7 - Future Learning Environment: Integrating Digital and Physical Learning Spaces
(Book, 2023)In Thematic Working Group 7 (TWG7), we explored the future of learning environments through theories, empirical evidence, good practices, and experiences during the great online transition (GOT) (Howard et al., 2022), to ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
Reduced grading in assessment: A scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Increasingly, educators are adopting reduced grading practices to enhance the desired or lessen the undesired aspects of assessment. This review traces the scholarly origins of reduced grading and maps research on the ...