Hvilke strategier benytter noen elever på 7.trinn, og hvordan beskriver disse elevene strategivalgene deres i arbeid med multiplikasjon?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139159Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
I denne studien har jeg undersøkt noen elever på 7.trinn sitt strategirepertoar, og matematiske fleksibilitet. Hensikten med studien var å undersøke elevenes beskrivelser av strategivalg, og derav deres matematiske fleksibilitet. Problemstillingen jeg svarte på gjennom oppgaven var: Hvilke strategier benytter noen elever på 7.trinn, og hvordan beskriver disse elevene strategivalgene deres i arbeid med multiplikasjon?
For å undersøke elevenes beskrivelser og matematiske fleksibilitet har jeg hatt en kvalitativ tilnærming. Datainnsamlingen er gjort i en 7.klasse, hvor 17 elever deltok. Alle 17 elevene arbeidet med multiplikasjonsoppgaver på formen x∙x, x∙xx og xx∙xx. Elevene arbeidet med 6 multiplikasjonsoppgaver, og gjorde hver oppgave med så mange ulike strategier som de kunne. Videre deltok 6 elever på intervju om strategivalgene deres. Datamaterialet var derfor bestående av elevarbeid fra 17 elever, og beskrivelser fra 6 av elevene.
For å analysere datamaterialet ble det tatt utgangspunkt i Verschaffel et al. (2009) og deres definisjon av matematisk fleksibilitet, samt Lemaire og Sieglers (1995) fjerde dimensjon av strategiendring, hvordan strategier blir valgt. Datamaterialet var bestående av to deler, elevarbeid og beskrivelser fra intervju. Elevarbeidet ble analysert med en innholdsanalyse, mens beskrivelser fra intervju ble analysert med en tematisk analyse. Kategoriene beskrivelsene ble analysert utfra var oppgavekarakteristikker, subjektkarakteristikker og kontekstkarakteristikker.
Resultat fra studien viser at det er ulikt hva elevene vektlegger mest når det kommer til deres beskrivelser av strategivalg. Alle elevene som deltok i studien bruker hensiktsmessige strategier innenfor multiplikasjon, og har flere strategier tilgjengelig i deres repertoar. Gjennomgående hos flere av elevene beskriver de strategivalget sitt basert på et ønske om å få riktig svar eller bruke en metode de føler seg trygg på. Funnene mine viser derfor at matematisk fleksibilitet er veldig individuelt. In this study I have examined some 7th grades strategy repertoire, and mathematical flexibility. The purpose of the study was to investigate the students´ description of strategy choices, and their mathematical flexibility. The research question I have answered through this thesis was: What strategies do some 7.graders use, and how do these students describe their choice of strategy when working with multiplication?
In order to examine the students´ descriptions and mathematical flexibility, I have chosen a qualitative approach. The data collection was done in a 7th grade, where 17 students participated. All 17 students worked with multiplication problems designed x∙x, x∙xx og xx∙xx. The students worked on 6 multiplication tasks, and solved each problem by the use of as many different strategies as they could. Furthermore, 6 students participated in an interview about their choice of strategy. As a result, the data material consisted of student work from 17 students, and descriptions from 6 of the students.
To analyze the data I have taken inspiration from Verschaffel et al. (2009), and their definition of mathematical flexibility, as well as Lemaire and Siegler´s (1995) fourth dimension of strategy change, how the strategy is chosen. The data material consisted of two parts, student work and descriptions from interviews. The student work was analyzed with a content analysis, while descriptions from interviews were analyzed with a thematic analysis. The categories the descriptions were analyzed based on were task characteristics, subject characteristics and context characteristics.
Results from the study illustrate variations regarding what the students emphasize most when it comes to their descriptions of strategy choices. All the students who took part in the study used appropriate strategies within multiplication, and have several strategies available in their repertoire. Several of the students consistently describe their choice of strategy based on a desire to get the right answer or use a method they feel confident with. My findings therefore show that mathematical flexibility is very individual.