Seussville: Graphic literature, Capitalism, and the Production of Critical Thinking in EAL Education
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Abstract
Litteratur kan være et godt verktøy for å forstå kompliserte samfunnsprosesser, samt for å lære språk. Spesielt kan det brukes til å reflektere over kapitalisme som et økonomisk og politisk system. Litteraturen gir innsikt i disse prosessene, og spesielt grafiske tekster har kvaliteter som gir rom for refleksjon over implikasjoner og konsekvenser av disse prosessene, både for den enkelte og for det større samfunnet. Med utgangspunkt i dette rammeverket er målet med denne oppgaven å undersøke hvordan kapitalisme fremstilles i utvalgte tekster av grafisk litteratur for pedagogiske anvendelser. Gjennom å bruke The Sneetches (1961), Horton Hears a Who (1954) og The Lorax (1971), skrevet av Dr. Seuss, skal jeg analyserer disse tekstene i lys av deres fremstilling av kapitalisme, så vel som deres språklæringspotensiale. For å gjøre det, trekker jeg frem teorier om poesi, multimodalitet og kritikk av kapitalisme, samt visuelle og kritiske metoder som underbygger læringsutbytte i LK20 koblet til autonomi, samfunnsbevissthet og ansvar.
Nøkkelord: Økonomi; klasse; kapitalisme; grafisk litteratur; multimodalitet; kvalitativ sammenligningsanalyse; intervju av yrkesaktive lærere; engelsk som tilleggsspråk Literature can be a great tool for understanding complicated societal processes, as well as for learning languages. In particular, it can be used to reflect on the economic and political system of capitalism. Literature gives insight into this processes, and especially graphic texts have qualities that allow for reflection on implications and consequences of these processes, both for the individual and broader society. Building upon this framework, the aim of this thesis is to examine how capitalism is portrayed in selected texts of graphic literature for pedagogical applications. Focusing on The Sneetches (1961), Horton Hears a Who (1954) and The Lorax (1971), all written by Dr. Seuss, I analyze these texts in the light of its portrayal of capitalism, as well as language learning potentials. To do so, I am drawing on theories of poetics, multimodality, and capitalist critique, as well as critical visual methodologies that support the LK20 learning outcomes of autonomy, societal awareness, and responsibility.
Key words: Economy; class; capitalism; graphic literature; multimodality; qualitative comparative analysis; in-service teacher interviews; EAL classroom