From Pages to Perspectives: Graphic Novels and Social Awareness in Norwegian Secondary Education
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
Abstract
I de siste tiårene har grafiske romaner fått betydelig popularitet og tiltrukket seg oppmerksomhet fra akademikere og forskere for deres pedagogiske potensial, spesielt i å fremme sosial bevissthet. Denne trenden sammenfaller med en global økning i antall flyktninger på grunn av ulike økologiske, økonomiske og ideologiske faktorer. Mange av disse flyktningene er barn som begynner i nye skolesystemer, og lærere står overfor utfordringen med å støtte og utdanne elever med ulike utfordringer og erfaringer. Denne oppgaven undersøker effektiviteten av grafiske romaner, spesielt When Stars are Scattered (2020) av Jamieson og Mohamed, i å utvikle sosial bevissthet blant norske ungdomsskoleelever om flyktningopplevelsen.
Ved å bruke en kasusstudie med en blandet metode-tilnærming som benytter spørreskjemaer, observasjoner og arbeidsark, involverte dette forskningsprosjektet deltakere fra tre klassetrinn på en norsk ungdomsskole. Funnene indikerer en sterk sammenheng mellom engasjement med grafiske romanen og økt sosial bevissthet. Spesielt viste elevene økt empati og forståelse for flyktningopplevelsen, med mange som viste høye nivåer av engasjement og genuin interesse. Studien avdekket også variasjoner i forkunnskaper og forståelse mellom de forskjellige klassetrinnene, hvor de yngre elevene hadde større utfordringer med materialet. Studien fremhevet også et betydelig hull i kunnskap og noen misoppfatninger rundt begrepet flyktninger. Til tross for disse utfordringene viste det visuelle formatet av den grafiske romanen seg å være effektivt for å hjelpe elevenes forståelse. Resultatene understreker potensialet grafiske romaner har som effektive verktøy for å øke sosial bevissthet, spesielt når det gjelder flyktningopplevelsen. In recent decades, graphic novels have gained significant popularity, attracting attention from scholars and researchers for their educational potential, particularly in fostering social awareness. This trend coincides with a global increase in refugee populations due to various ecological, economic, and ideological factors. As many of these refugees are children who enroll in new school systems, educators face the challenge of supporting and educating students whose challenges and experiences differ. This thesis investigates the efficiency of graphic novels, specifically When Stars are Scattered (2020) by Jamieson and Mohamed, in developing social awareness among Norwegian lower secondary school students regarding the refugee experience.
Employing a mixed-method case study approach, utilizing questionnaires, observations, and worksheets, this research project involved participants from three grade levels in a Norwegian lower secondary school. The findings indicate a strong correlation between engagement with the graphic novel and heightened social awareness. Notably, students demonstrated increased empathy and understanding of the refugee experience, with many showing high levels of engagement and genuine interest. Additionally, the study revealed variations in prior knowledge and comprehension among different grade levels, with younger students struggling more with the material. The study also highlighted asignificant knowledge gap and some misconceptions about the term refugee. Despite these challenges, the visual format of the graphic novel proved effective in aiding students’ comprehension. The results underscore the potential of graphic novels as effective tools for enhancing social awareness, particularly regarding the refugee experience.