Du har'n En estetikk- og praksisbasert undersøkelse gjennom eget skapende og utforskende arbeid
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3985]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven tar et slag for leken og den kroppslige læringen som ligger i dette.
Gjennom pragmatisk vitenskapsfilosofi, en praksis- og estetikkbasert metodologi undersøker jeg gjennom skapende arbeid hvordan en en lekpreget, og kreativ tilnærming for utforskning kan prege mitt eget læringsmiljø og skaperprosess. Dette gjennom å utforske lekende påføringsteknikker på egenproduserte keramiske tallerkener.
Problemstillingen er:
“Hvordan kan lekpreget utforskning av underglasur på keramiske flater bidra til et nærende læringsmiljø og en kreativ skapeprosess? “.
Jeg undersøker dette ved å trekke inn et teoretisk og praktisk rammeverk bestående av lekteori og teorier om læringsmiljø, samt trekke linjer til skolen i dag. Gjennom det skapende arbeidet, og det kroppslige fokuset, samt praksisen, trekker jeg også inn teorier om agens og wabi sabi- filosofi.
Gjennom mitt forskningsdesign får jeg en slags tredeling av funn; funnene fra en gjennomført kvalitativ teoretisk koding av utvalgt loggmateriale, funnene gjennom praksis i seg selv, i tillegg til at det skapende arbeidet i seg selv anses som egne funn.
Jeg finner ut av at til tross for et varierende læringsmiljø, preget av ulike årsaker, men spesielt med vektlegging på trygghet og utrygghet, veier det kreative, lekende og skapende arbeidet tyngre i de fleste tilfellene. This master's thesis takes a stand for play and the bodily learning that lies in this.
Through pragmatic science philosophy, a practice and aesthetics-based methodology, I investigate through creative work how a playful and creative approach to exploration can characterize my own learning environment and creative process. This is through exploring playful application techniques on self-produced ceramic plates.
The research question is:
"How can playful exploration of underglaze on ceramic surfaces contribute to a nurturing learning environment and a creative making process? ".
I investigate this by drawing on a theoretical and practical framework consisting of play theory and theories of the learning environment, as well as drawing lines to schools today. Through the creative work, and the bodily focus, as well as the practice, I also draw on theories of agency and wabi sabi philosophy.
Through my research design, I get a kind of tripartite division of findings; the findings from a completed qualitative theoretical coding of selected log material, the findings through the practice itself, in addition to the creative work itself being considered as separate findings.
I find that despite a varying learning environment, characterized by various reasons, but especially with an emphasis on security and insecurity, the creative, playful and creative work weighs heavier in most cases.