Aldri drep leken, tenker jeg
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3791]
Abstract
Forskning viser at risikofylt lek er viktig for barn og unges utvikling og læring. Samtidig ser man at det i samfunnet er et økende sikkerhetsfokus. Barn i dag driver med lite frilek og store deler av deres fritid går til organiserte aktiviteter, der de hele tiden er under oppsyn av voksenpersoner. I tillegg ser man at dette sikkerhetsfokuset preger offentlige lekeplasser, barnehager og skoler. Hensikten med denne studien var å forstå kroppsøvingslæreres erfaringer med risikofylt lek i skolen. Studiens problemstilling var: «Hvilke holdninger og praksiser har kroppsøvingslærere knyttet til risikofylt lek?».
Dette var en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming. Det ble gjennomført seks semistrukturerte intervjuer med kroppsøvingslærere fra 5. trinn ved ulike skoler i Trondheim. Derav fire menn og to kvinner, både med og uten utdanning i kroppsøvingsfaget.
Funnene fra studien viser at deltakerne har ulike håndteringer av den risikofylte leken i skolen. Det kommer frem at ingen av lærerne har opplevd noen alvorlige skader knyttet til risikofylte aktiviteter, men flere av lærerne fortalte om en bekymring for at det skal skje alvorlige skader. Lærerne fortalte videre om en bekymring knyttet til elevenes motoriske utvikling, der de mener at den negative utviklingen skyldes at barn er i mindre aktivitet og møtes sjeldnere på fritiden. I tillegg påpekte flere av deltakerne at organiserte aktiviteter, både på fritiden og i skolen, er med på å begrense elevenes frie lek, og dermed også den risikofylte leken. Ytterlige funn viser at begrensninger og restriksjoner i utemiljøene ved skolene, skaper utfordringer for den risikofylte leken. Noen av deltakerne fortalte blant annet om utemiljøer som i liten grad tilrettelegger for risikofylte aktiviteter. I tillegg har restriksjoner fra kommunen vist seg å påvirke og begrense utemiljøet hos en av skolene. Disse restriksjonene antas å være et resultat av sikkerhetsstandarder for lekeplasser. Research shows that risky play is important for children and young people's development and learning. At the same time, you can see that there is an increasing focus on safety in society. Children today engage in little free play and a large part of their free time goes to organized activities, where they are constantly under the view by adults. In addition, you can see that this safety focus characterizes public playgrounds, kindergartens and schools. The purpose of the study was to understand physical education teachers' experiences with risky play in school. The study's research question was: "Which attitudes and practices do physical education teachers have in relation to risky play?".
This was a qualitative study with a phenomenological approach. Six semi-structured interviews were conducted with physical education teachers from 5th grade at various schools in Trondheim. Among the participants were four men and two women, some of them had formal background in physical education while others did not.
The findings from the study show that the participants have different ways of dealing with the risky play at school. It appears that none of the teachers have experienced any serious injuries related to risky play, however several of the teachers talk about a concern that serious injuries could occur. The teachers also talk about a concern related to the pupils' motor development, where they believe that the negative development is due to children being less active and meeting less often in their free time. In addition, several participants point out that organized activities, both in their free time and at school, contribute to limiting the pupils' free play, and thus also their risky play. Additional findings show that limitations and restrictions in the outdoor environments at schools create challenges for the risky play. Some of the participants tell, among other things, about outdoor environments that do little to facilitate risky activities. In addition, restrictions from the municipality have been shown to affect and limit the outdoor environment at one of the schools. These restrictions are believed to be a result of playground safety standards.