Læretid eller påbygg? Karriereveileder og rollemodell for fremtidens helsefagarbeidere: En intervjustudie av yrkesfaglæreres betydning for elevers videre karrierevalg.
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3902]
Abstract
Min erfaring fra forskjellige områder innen helsesektoren, sammen med mitt pågående akademiske arbeid, har gitt meg et unikt perspektiv på de utfordringene og mulighetene som ligger i yrkesopplæringen for helsearbeiderfaget. Å kombinere praktisk erfaring med teoretisk innsikt, tilbyr en dypere forståelse av hvordan karriereveiledning kan formes for å bedre støtte elevenes overgang til arbeidslivet. Dette er spesielt viktig i en tid der helsevesenet står overfor mange endringer og nye utfordringer.Med en økende andel av den norske befolkningen som aldrer, og fremskritt innen teknologi og medisin, blir behovet for kvalifisert helsepersonell stadig mer presserende. Det blir derfor viktigere enn noensinne å forstå de underliggende årsakene til frafallet blant helsefagarbeidere og å utvikle tiltak som kan oppmuntre flere til å velge, og forbli i, disse yrkene. Dette vil ikke bare hjelpe til med å dekke det økende behovet for helsepersonell, men også sikre at dyktige helsefagarbeidere er tilgjengelige for å møte fremtidens helseutfordringer på en effektiv måte. Denne studien har dermed som mål å bidra til en bedre forståelse og forbedring av veiledningsprosesser, i overgangen til arbeidslivet eller videre utdanning, som er avgjørende for utviklingen av kompetente og motiverte helsefagarbeidere.Min problemstilling i denne oppgaven er derfor: Hvilken betydning har yrkesfaglærere som karriereveileder og rollemodeller i skoledelen av yrkesopplæringen for elevers videre karrierevalg? For å undersøke problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode, og intervjuet til sammen sju deltakere i både semistrukturelle individuelle intervjuer samt ett gruppeintervju. Deltakerne ble valgt ut ifra at de er Videregående trinn 2 (Vg2) helsefagarbeider-elever, som står foran valget mellom påbygg eller læretid, da denne studien vil undersøke elevenes egne perspektiver og erfaringer knyttet til karriereveiledning og karrierevalg.Analysen er gjennomført ved en systematisk prosess med koding og gjenkoding avdatamaterialet, og med søkelys på hermeneutisk fortolkning av dataene. Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven henter jeg fra teorier om forståelse av yrkesidentitet, yrkesstolthet, betydningen av rollemodeller, og karriereveiledningens rolle i individets yrkesutvikling. Teoriene som er brukt er fra Pierre Bourdieu, Erik Erikson, Axel Honneth, samt Albert Bandura og Robert Lent.Funnene viser både likheter og ulikheter i elevenes erfaringer med utdanningsvalg og karriereplanlegging. Likt for alle var at familie, lærere og rollemodeller spiller en stor rolle i valg av utdanning og karriere, og de føler en usikkerhet og etterlyser mer relevant karriereveiledning fra skolen. Noen har klare karrieremål, mens andre er usikre og åpne for endringer. Det er varierende oppfatninger om helsefagarbeider-yrket, der noen identifiserer seg sterkt, mens andre søker høyere status eller tilfredshet i andre yrker. Yrkesfaglærerne har stor innflytelse på elevenes karrierevalg. Selv om de kan inspirere og veilede elever mot givende karriereveier, er det nødvendig at veiledningen er omfattende, tilpasset den enkelte elev, og fri for forutinntatte holdninger om hva som anses som best for eleven.Stikkord: karriereveiledning, helsefagarbeider, yrkesfaglærer og karrierevalg My experience across various sectors within healthcare, combined with my ongoing academic work, has provided me with a unique perspective on the challenges and opportunities in vocational training for healthcare professions. By combining practical experience with theoretical insights, I offer a deeper understanding of how career guidance can be shaped to better support students' transitions into the workforce. This is particularly crucial in a time when the healthcare sector is facing many changes and new challenges.With an increasing proportion of the Norwegian population aging and advances in technology and medicine, the need for qualified healthcare personnel is becoming more urgent. It is therefore more important than ever to understand the underlying causes of attrition among healthcare workers, and to develop initiatives that can encourage more individuals to choose and remain in these professions. This will not only help meet the growing demand for healthcare professionals, but also ensure that skilled healthcare workers are available to effectively address future healthcare challenges. This study aims to contribute to a better understanding and improvement of career guidance processes, during the transition to the workforce or further education, which is essential for the development of competent and motivated healthcare workers.The research question for this thesis is: What is the significance of vocational teachers as career advisors and role models in the school-based part of vocational training for students' future career choices?To investigate this question, I used a qualitative method, interviewing a total of seven participants through semi-structured individual interviews and one group interview. The participants were selected from second-year healthcare worker students (Vg2), who are facing the choice between further academic study or apprenticeships. This study aims to explore the students' own perspectives and experiences related to career guidance and career choices. The analysis was conducted through a systematic process of coding and recoding the data, with a focus on hermeneutic interpretation. The theoretical framework for the thesis draws on theories of understanding vocational identity, professional pride, the significance of role models, and the role of career guidance in individual career development. The theories used include those of Pierre Bourdieu, Erik Erikson, Axel Honneth, Albert Bandura, and Robert Lent.The results reveal both similarities and differences in the students' experiences with educational choices and career planning. Common to all was that family, teachers, and role models play a significant role in educational and career choices, and the students feel uncertainty and call for more relevant career guidance from the school. Some have clear career goals, while others are uncertain and open to changes. There are varying perceptions of the healthcare worker profession; some strongly identify with it, while others seek higher status or satisfaction in other professions. Vocational teachers have a significant influence on students' career choices. Although they can inspire and guide students towards rewarding career paths, it is necessary that the guidance is comprehensive, tailored to each student, and free from preconceived notions about what is best for the student.
Keywords: career guidance, healthcare worker, vocational teacher, career choice