Institutt for lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 121-140 av 3436
-
“Multilingualism is a resource, not a difficulty”: Exploring Norwegian teachers’ beliefs and reported practices in multilingual settings
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This study explored Norwegian teachers’ (N = 181) (a) beliefs about multilingualism and the multilingual teaching practices (MTPs) they reported, (b) the extent to which their beliefs and practices were interrelated, and ... -
Kart- og stedstegning som litterær respons
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er en komparativ analyse av 38 kart- og stedstegninger laget av fjerdeklassinger i for- bindelse med to separate litteratur-intervensjoner med utforskende undervisningsdesign. Med utgangspunkt i litteraturgeografiske ... -
Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas ... -
Elevers bruk av eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan elever på 7. trinn bruker eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet med kunnskaper om hvordan ... -
Kjønnsbalanse i bygg- og anleggsbransjen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan jenter og kvinner blir ivaretatt i de mannsdominerte bygg- og anleggsfagene, hva yrkesfaglærerne gjør eller kan gjøre for å forberede jentene på en karriere i dette yrket, og ... -
Dybdelæring i yrkesopplæringen - Skole og bedrift
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er dybdelæring, et nytt begrep som ble innført i de nasjonale føringene i fagfornyelsen (2020). Dybdelæringsbegrepet har fått en sentral rolle i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), men det er ... -
Elevenes motivasjon - lærernes muligheter
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven diskuterer jeg hva som motiverer elevene til å aktivt delta i teoriundervisningen på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Oppgaven tar utgangspunkt i en case-studie av to klasser fra VG1 Bygg- anleggsteknikk, ... -
Hva kjennetegner variasjonen i uteområdene på norske grunnskoler, og hvilke kroppsøvingsaktiviteter kan disse legge til rette for? En analyse av et utvalg skoler fra by og land.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å utforske hvordan skolegårder på norske grunnskoler kan gi muligheter for undervisningen i kroppsøving. Oppgaven baserer seg på en analyse av kjennetegnene til skolegårder, med fokus ... -
En fremstilling av læringsbegrepet i læreplandokumentene LK06 og LK20
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er læring i kroppsøvingsfaget. Formålet med studien er å undersøke hvordan styringsdokumentene LK06 og LK20 i kroppsøvingsfaget fremstiller begrepet læring i grunnskoleopplæringa 1-7.trinn. ... -
Norwegian teacher students’ conceptions of grammar
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper explores the conceptions of grammar of first-year teacher students (N = 235) in Norway. A conventional content analysis is used to analyse the answers from the first part of a survey exploring the teacher students’ ... -
Mathematics teachers’ professional development in a practice-base development program
(Doctoral theses at NTNU;2024:2, Doctoral thesis, 2024)Mathematics teachers’ professional development in a practice-based development program How can a practice-based development program contribute to the professional development of mathematics teachers? And how can such ... -
Thematic Working Group 7 - Future Learning Environment: Integrating Digital and Physical Learning Spaces
(Book, 2023)In Thematic Working Group 7 (TWG7), we explored the future of learning environments through theories, empirical evidence, good practices, and experiences during the great online transition (GOT) (Howard et al., 2022), to ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
Reduced grading in assessment: A scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Increasingly, educators are adopting reduced grading practices to enhance the desired or lessen the undesired aspects of assessment. This review traces the scholarly origins of reduced grading and maps research on the ... -
Examining the Effects of Supervised Laboratory Instruction on Students’ Motivation and Their Understanding of Chemistry
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper examines the impact of supervised laboratory instruction (SLI) on grade 12 students’ understanding of acid–base and solution chemistry topics in the context of Ethiopian secondary schools. A mixed-methods research ... -
Hvordan Engelsklærere Rapportere at De Underviser i Vokabularopplæring i 1.trinn i Norge
(Master thesis, 2023)Vokabular er en viktig del av språkopplæringen og er et tema som er nøye undersøkt av forskere. For å lære et fremmedspråk trenger elever aktiviteter som kan hjelpe dem oppnå et bredt og stadig voksende ordforråd. Imidlertid ... -
Relative age effects in competitive environments – Variations and insights from alpine skiing
(Doctoral theses at NTNU;2023:357, Doctoral thesis, 2023)English summary The Relative Age Effect (RAE) can be described as the advantage of being born early or late after a certain cut-off date within a selected group. This effect appears usually in competitions, and in situations ... -
Water education, ocean literacy and arts integration. A literature review in an interdisciplinary team
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The article is part of the special issue Vol. 12 No. 2 (2023): Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development https://journals.oslomet.no/index.php/ar/issue/view/497 -
Decolonizing Tertiary Dance Education Through Including Student Voices in a Curricula Change Project
(Chapter, 2023)This chapter explores how student engagement and decolonizing curriculum design can be connected through an ambition to destabilize unequal power relations, invitations to democratize knowledge, and efforts to make ... -
Unhomely Domestic Spaces in Neil Gaiman’s Coraline
(Chapter, 2023)This chapter explores the unhomely spaces presented in Neil Gaiman's Coraline (2002) through the Freudian lens of the uncanny, focusing specifically on Coraline's disposition as she navigates this dangerous territory and ...