Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 535-554 av 2498
-
"Du er glad i meg på ekte du" En kvalitativ studie om utfordrende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagogisk leder i samarbeid med personalgruppen tilrettelegge og støtte barn som viser utfordrende atferd i barnehagen». Formålet har vært å gi innsikt til ... -
"Du gjør jo det du vet fungerer": En mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse.
(Master thesis, 2010) -
Du kan alltids lære deg fagkunnskap, men det betyr derimot ikke at du automatisk er god på å bygge relasjoner
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å finne ut hvilke kvaliteter ungdomsskolelærere oppfatter selv som sentrale i møte med elever. Den tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan oppfatter grunnskolelærere egen relasjonskvalitet? ... -
«Du kan ikke rekruttere hvis du ikke beholder»
(Master thesis, 2023)Det er godt dokumentert at det er mangel på helsepersonell, også i Norge. Særlig opplever kommunale sykehjem det som vanskelig å rekruttere og beholde helsepersonell. Sykepleiere og helsefagarbeidere rapporterer et stort ... -
''Du kan være knakende flink assistent som gjør alt riktig om han ikke har spes.ped i ryggsekken'' - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer barnehageassistenter har med IOP og spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2017)Denne studien er gjennomført ved hjelp av forskningsintervju med fire intervjupersoner, to faglærte assistenter og to ufaglærte barnehageassistenter. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og hadde til ... -
”Du må føle at du blir møtt”: Hvilke refleksjoner setter en veiledningsprosess i gang, og hva sitter klienten igjen med i etterkant av rådgivningen? Hvordan samsvarer klientens intensjon og resultat?
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg fokusert på tre menneskers opplevelse av å være med på en rådgivningsprosess. Hvilke refleksjoner setter veiledningssamtalene ved Arbeidsrådgivningskontoret i gang, og hva sitter klienten ... -
''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliens
(Master thesis, 2018)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine ... -
«Du må prøve å få en relasjon til barnet før du begynner å stille de vanskelige spørsmålene» Styrken i relasjoner: En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser av å støtte barn med utagerende atferd gjennom relasjonsbygging
(Master thesis, 2023)Barnehagen er en arena der alle barn skal oppleve støtte og omsorg. Barnehageansatte er med på å konstruere denne arenaen, blant annet gjennom relasjonsbygging. Barnehageansatte skal ikke bare bidra til barna opplever ... -
"Du må selv være den endringen du ønsker å se i verden": En kvalitativ studie av lederes opplevde behov for mental omstilling før, underveis og etter å ha vært gjennom et kommunikasjonsverktøy
(Master thesis, 2012)Learning and development is becoming increasingly attractive and necessary in adulthood. This study aims to explore how leaders feel the need for a mental restructuring/development before, during and after working with the ... -
"Du trenger ikke være dårlig for å ha ett ønske om å bli bedre": En kvalitativ intervjustudie av to Statpedansattes opplevelser og erfaringer med å ha en rolle i ett samhandlingsprosjekt for å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolene
(Master thesis, 2012)Jeg har i denne studien sett på hvordan to Statpedansatte har veiledet og støttet PP-tjenesten, i deres arbeid med å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolen. For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
DUÅs skole- og barnehageprogram: En studie av 10 læreres erfaring med deltakelsen
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven omhandler læreres erfaringer med deltakelse i DUÅs skole- og barnehageprogram, et veiledningsprogram rettet mot lærere som arbeider med små barn som viser atferdsvansker. Et utvalg av 10 lærere som ... -
Duties & Responsibilities of Children in Ghana: Perspectives of Children and Adults in Kumasi
(Master thesis, 2012)International children’s rights actors and activists view children and childhood as a special time set aside for school and play without due regard to the duties and responsibilities borne in society. In this way, children ... -
Duties and Privileges: An Ethnographic Study of Discipline as Relational Practice in two Urban Chinese Kindergartens
(Doctoral theses at NTNU;2018:152, Doctoral thesis, 2018)This thesis is an ethnographic study of discipline - as relational everyday social practice – in two urban Chinese kindergartens. The study is based on 11 months of ethnographic fieldwork in two kindergarten classes in ... -
Dyreassistert pedagogikk. Om bruk av skolehund som pedagogisk redskap for trygghet, inkludering og læring i skolen.
(Master thesis, 2022)Dyreassisterte intervensjoner, er et overordnet begrep for ulike dyr-menneske-interaksjoner. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av dyreassistert pedagogikk med hund i skolen. Studien tar utgangspunkt i det ... -
Dysleksi og digitale hjelpemidler i skolen
(Master thesis, 2022)I denne studien ønsket jeg å lære mer om dysleksi og tilrettelegging ved hjelp av digital lese- og skrivestøtte for elever i grunnskolen. Dette fordi jeg med bakgrunn som lærer har fått øynene opp for dysleksi, og vet med ... -
Dysleksi og selvoppfatning: En kvalitativ intervjuundersøkelse intervjuundersøkelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:252, Doctoral thesis, 2009) I skolen skal man træde varsomt, thi der bliver mennesker til. (Grundtvig) Den foreliggende forskningsoppgaven handler om dysleksi. Et gjennomgående tema i hele arbeidet har vært hvordan erfaringer fra skoletiden ...