• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Du trenger ikke være dårlig for å ha ett ønske om å bli bedre": En kvalitativ intervjustudie av to Statpedansattes opplevelser og erfaringer med å ha en rolle i ett samhandlingsprosjekt for å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolene

Ask, Stine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
560834_FULLTEXT01.pdf (741.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269645
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1866]
Abstract
Jeg har i denne studien sett på hvordan to Statpedansatte har veiledet og støttet PP-tjenesten, i deres arbeid med å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolen. For å besvare min problemstilling har jeg benyttet kvalitativ metode, med intervju som datainnsamlingsmetode. Jeg har brukt teorier og om roller og empowerment i tolkningen av mine funn.

Studien viser at de to Statpedansatte er opptatt av sin egen rolle, hva de gjør i veiledningen av PP-tjenesten, og at de er opptatt av å støtte PP-tjenesten i deres arbeid for å få til en bedre samhandling med skolen. Det kommer frem av datamaterialet at de er opptatt av å komme med faglige bidrag og å være veiledere for PP-tjenesten, i deres samarbeid med skolene. De er videre opptatt av å styrke PP-tjenesten sin rolle. På bakgrunn av dette ønsket de å holde en lav profil ved ikke å stå så mye ut i kommunene, og de veiledet PP-tjenesten på hvordan de kunne gi veiledning til skolene. Deres veiledning har tatt utgangspunkt i det PP-tjenesten har meldt som utfordringer. De har introdusert analysemodellen som et verktøy for å bedre samhandlingen.

Gjennom sin veiledning til PP-tjenesten, har de Statpedansatte vektlagt forventningsavklaring, bruk av analysemodellen, og at PP-tjenesten skal få økt kompetanse. Det kom frem at disse komponentene blir av de Statpedansatte ansett som svært viktige for å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolen. Studien viser at de Statpedansatte er veldig positive til den jobben PP-tjenesten gjør og at de ser på sin deltakelse i "Samhandlingsprosjektet" som lærerikt, like mye for seg selv som for PP-tjenesten.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit