• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliens

Falck, Rebekka
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master i spesialpedagogikk (915.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2566331
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1863]
Abstract
Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine erfaringer med skolen og lærerne sine. Studien har en fenomenologisk forankring, og problemstillingen som undersøkes lyder:

«Hvilke erfaringer har resiliente barn med skolen/læreren?»

Datamaterialet kulminerte i fire kategorier: «Å bli sett», «Mestringsforventning», «Fremtidshåp» og «Svik». Disse fire kategoriene drøftes opp mot tidligere forskning på temaet, teori om resiliens, relasjonskompetanse, human agency og posttraumatisk vekst.

Studien viser at relasjonskompetanse hos læreren kan ha vært avgjørende for at informantene har hatt et positivt utfall i sine liv. Å bli sett av en voksen som man har en trygg relasjon til, å bli oppmuntret til å mestre samt å ha framtidshåp er viktige dimensjoner i resiliens.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit