Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1917-1936 of 2500
-
Samisk språk og identitet
(Master thesis, 2023)Dette kvalitative forskningsstudiet tar for seg forholdet mellom samisk språk og identitet gjennom intervjuer med fem personer med samisk bakgrunn. Funnene indikerer at samisk språk er en sentral faktor i samisk kultur, ... -
«Sammanhäng mellan fysisk aktivitet och självuppfattning bland elever i Trondheims gymnasieskolor».
(Master thesis, 2023)Avsikten med denna masteruppsats är att se på sammanhang mellan gymnasieelevers fysiska aktivitet och deras självuppfattning. Jag har fått tillgång till ett omfattande datamaterial från forskningsgruppen Livet i Skolan. ... -
Sammen er vi dynamitt? Relasjoners påvirkning på mestringsopplevelser: En Q-metodologisk studie av hvordan saksbehandlere i barnevernet erfarer at relasjonen med nærmeste leder påvirker deres mestringsopplevelse
(Master thesis, 2014)This master thesis comprises social workers in the Norwegian children welfare services and their experiences of how the relationship with their nearest leader affects their sense of proficiency in their daily work. The ... -
”Sammen for gode løsninger”: Erfaringer med tverrfaglig samarbeid
(Master thesis, 2010) -
"Sammen står en mindre alene" - Relasjoners påvirking på rådgivningskompetanse - En Q-metodologisk studie av hvordan grunnskolerådgiver opplever og erfarer at relasjonen med skolerettet karrieretjeneste påvirker deres rådgivningskompetanse
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven omhandler utdannings- og yrkesrådgivere i ungdomsskolen og deres opplevelser og erfaringer av hvordan en skolerettet karrieretjeneste, herunder karrieresenter eller ressurs- og kompetansesenter, påvirker ... -
Sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og skoleprestasjoner i fem europeiske land
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det er ulike formål med entreprenørskapsutdanning, og en kan skjelne mellom utdanning om, for og gjennom entreprenørskap. I gjennom-tilnærmingen brukes entreprenørskapsrelaterte prosesser som arbeidsform for å oppnå bestemte ... -
Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen ser på sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjektet Ungdomsbedrift (UB) og elevers indre motivasjon og skoleinnsats. Både den norske satsingen og EU-satsingen på entreprenørskap er delvis begrunnet ... -
Sammenhenger mellom støtte fra lærer og medelev for intensjonen om å slutte blant jenter og gutter i videregående opplæring - En kvantitativ studie blant 13 videregående skoler i Trøndelag
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er artikkelbasert. Artikkelen bidrar til innsikt i forhold til ulike former for relasjoner elevene har i den videregående opplæringen, og om ulike relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev kan ha en ... -
Samspill i digitale læringsmiljø ved høyere utdanning.
(Master thesis, 2021)Tematikken for denne oppgaven er sosial interaksjon og kommunikasjon i digitale læringsmiljø. Formålet er å undersøke studenters perspektiv på samspill i det digitale læringsmiljøet ved høyere utdanningsinstitusjoner. Det ... -
Samspill med elever med innagerende atferd for å fremme helse, trivsel og læring: En fenomenologisk intervjustudie om tre spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeid med elever med innagerende atferd
(Master thesis, 2012)Denne fenomenologiske intervjustudien setter fokus på hvilke refleksjoner tre spesialpedagoger som arbeider ved en spesialskole, gjør seg omkring arbeid med elever med innagerende atferd. Problemstilling: Hvordan opplever ... -
Samspillsbobler: En mikroetnografisk studie av små barns sosiale omgang i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
"Samtalen med barn": En kvalitativ studie om samtalens betydning for det forebyggende arbeidet i barnehagen
(Master thesis, 2014)Barnekonvensjonen, barnehageloven og ulike føringer i rammeplan peker i samme retning – vi skal løfte fram barns perspektiv og tanker som viktige og meningsfulle. Barns livsspørsmål og barns undring kommer til utrykk på ... -
Samtalens plass i matematikkundervisningen - En kvalitativ studie av fire læreres erfaring med undervisning av hørselshemmede elever i matematikk på ungdomsskolen
(Master thesis, 2016)I denne studien ønsket jeg å få innsikt i lærernes tanker og refleksjoner rundt det å undervise matematikk til elever på ungdomsskolen som har hørselshemming. Min problemstilling er: Hva møter fire matematikklærere som ... -
Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner - En fenomenologisk studie om hvordan tre fagpersoner opplever å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner
(Master thesis, 2014)Denne fenomenologiske studien belyser tre fagpersoners refleksjoner, erfaringer og tanker av å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan opplever fagpersoner å samtale ... -
"Så er vi ikke så slitne når vi går hjem": En kvalitativ studie om hvilken betydning skole- og barnehageprogrammet "De utrolige årene" har hatt for voksenrollen i barnehagen
(Master thesis, 2014)Jeg har i denne oppgaven sett på skole og barnehageprogrammet «De utrolige årene», og hvilke opplevelser og erfaringer voksne i barnehagen sitter igjen med etter opplæring og bruk av programmet i sin hverdag. Programmet ... -
"Så magefølelsen skal du ikke kimse av. Og ikke hjertet heller": En fenomenologisk studie av gruppeveilederes opplevelse av å lytte til og anvende følelser i veiledningen
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteravhandlingen er å få kunnskap om hvordan gruppeveiledere opplever å lytte til og anvende egne følelser i veiledningen. Med utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming har jeg dybdeintervjuet tre ... -
School experiences of children on the move: voices of immigrant and refugee children in primary education in the periphery of Rio de Janeiro, Brazil
(Master thesis, 2020)This is a study about the school experiences of children on the move in Duque de Caxias, which is one of the 22 municipalities that compose the Rio de Janeiro Metropolitan Region. The study consists of qualitative child-focused ...